Що буде з цінами на страхування в Україні: експерт дав сумний прогноз

В Україні найнижчий показник страхової премії на душу населення серед країн Європи, він у 5−10 разів нижчий за показник країн-сусідів у Східній Європі, та майже в 100 разів, ніж у Західній Європі

Генеральний директор Асоціації Страховий бізнес Вʼячеслав Черняховський
Генеральний директор Асоціації Страховий бізнес Вʼячеслав Черняховський

Генеральний директор Асоціації «Страховий бізнес» Вʼячеслав Черняховський в інтерв’ю Мінфіну розповів, що зараз відбувається на ринку страхових послуг, чому дорожчають поліси та чого українцям чекати далі. 

Рівень виплат клієнтам досяг 25-річного максимуму

Експерт зазначив, що за підсумками 2024 року, на страховому ринку йде поступове зростання страхових платежів та виплат. Показники минулого року за розміром страхових премій на 15,6% перевищили результати 2022 року, і це свідчить про те, що у грошовому вимірі ринок поступово відновлюється. При цьому скориговане на показник інфляції зростання до показників 2023 року становить лише 1%. Але до повного відновлення ще далеко. Бо результати минулого року все ще на 35% менші, ніж до початку війни, у 2021 році. Основну частину доходів страховим компаніям принесли страхувальники-фізособи. В 2023 році приріст платежів від них становив 12%, а від юридичних осіб — 23%. А от минулого року ситуація кардинально змінилася: плюс 23% платежів від фізичних осіб та лише плюс 10% — від юридичних. При цьому сума виплат, за підсумками 2024 року, збільшилась щодо показників 2022 року майже в півтора раза, а якщо порівнювати з 2023 роком, зросла на 19%. Тобто виплати клієнтам зростають швидше, ніж премії, і рівень виплат (співвідношення обсягу виплат до обсягу премій) досяг свого максимуму за останні 25 років.

“Найімовірніше, такий тренд призведе до подальшого зростання цін на страхові продукти, щоб страховики були здатні зберігати достатню фінансову стійкість для продовження нормальної роботи”, - зазначив Вʼячеслав Черняховський.

Він зазначив, що в Україні найнижчий показник страхової премії на душу населення серед країн Європи. Він у 5−10 разів нижчий за показник країн-сусідів у Східній Європі, та майже в 100 разів, ніж у Західній Європі. Кількість договорів страхування в Україні зменшилась майже вдвічі, порівнюючи з 2021 роком. Це наслідок декількох чинників. Із одного боку — складної економічної ситуації в Україні, коли в людей все менше грошей, і вони витрачають їх на ті речі, які вважають пріоритетнішими. До того ж значна частина українців виїхала за межі країни, а частина великих промислових підприємств зруйнована або знаходиться на тимчасово окупованій території. З іншого — суттєво скоротилася і кількість самих страховиків, відповідно, знизилася доступність страхових послуг. За минулий рік з ринку пішло 36 страхових компаній — більшість. Таким чином, лише за один рік кількість страховиків скоротилася у понад півтора раза. 

Що з цінами на автоцивілку та Зелену картку

Новий закон про ОСЦПВ, який набрав чинності з 1 січня 2025 року, повністю змінив умови цього виду страхування та рівень захисту учасників дорожнього руху.

“Досить суттєве подорожчання автоцивілки спостерігалось вже минулого року через інфляційні та девальваційні процеси. Цей тренд посилився після набрання чинності нового закону: якщо в грудні 2024 року середній платіж складав біля 1,4 тис. грн, то в першому кварталі 2025 року — 3 тис. грн. Попри популістичні «анонси» про те, що подорожчання буде лише в діапазоні 30−50%, ми ще на етапі розрахунку економічного обґрунтування закону заявляли, що реально автоцивілка зросте в ціні не менш ніж удвічі. Багато хто з автовласників, знаючи про нові ціни, укладали договори ОСЦПВ наприкінці грудня минулого року, не чекаючи навіть завершення терміну діючих полісів, тому кількість укладених за перший квартал 2025 року договорів зменшилась майже на 150 тис. щодо аналогічного періоду минулого року. І це при тому, що відбувся перехід на монетизацію пільг в ОСЦПВ для певної категорії громадян, зокрема, для учасників бойових дій, які раніше мали право взагалі не укладати договори «автоцивілки», перекладаючи виплати при ДТП на інших автовласників”, - каже Вʼячеслав Черняховський.

Експерт зазначив, що за 2024 рік кількість укладених договорів страхування за програмою “Зелена картка” впала на 8% (на 136 тис. штук), і ця тенденція продовжується у 2025 році. За перший квартал кількість договорів скоротилася на 12,5%. Певною мірою, це ефект «високої бази» 2022−2023 років, коли багато українських біженців виїжджали на автівках та потребували «Зеленої картки». 

“Зараз, найімовірніше, частина цих автівок вже перереєстрована на національні номери, відповідно до вимог країн перебування. Тому, замість української «Зеленої картки», їх власники укладають договори ОСЦПВ із місцевими страховими компаніями. При цьому кількість укладених договорів у першому кварталі 2025 року все одно залишається вдвічі більшою, ніж за аналогічний період довоєнного 2021 року”, - каже Вʼячеслав Черняховський.

Страхування воєнних ризиків

Вʼячеслав Черняховський зазначив, що попри постійні загрози, українці й досі не дуже активно укладають договори страхування від воєнних ризиків. При цьому, якщо дивитися на страхування життя, здоров’я та майна цивільних осіб та їх майна від воєнних ризиків, то страхові компанії ще з середини 2022 року пропонують опції покриття воєнних ризиків майже за всіма типовими продуктами — від життя та медицини до житла та КАСКО, і коштує це відносно недорого (додатково 20−30% від вартості полісу із покриттям за стандартними ризиками).

Автоцивілка за 2024 рік подорожчала на 23%, медичне страхування — на 85%

Експерт зазначив, що внаслідок суттєвого скорочення кількості страхових компаній, і, відповідно, зниження конкуренції, досить очікувано ціни за основними видами страхування зростали набагато швидше за показник інфляції. Так, відповідно до статистики НБУ, середня ціна за поліс ОСЦПВ у 2024 році зросла, порівнюючи з 2023 роком, на 23%, КАСКО — на 27%, «Зелена картка» — на 39%.

Найбільше подорожчало медичне страхування — на 85%. Зміна цін на ОСЦПВ не вплинула суттєво на кількість укладених договорів внаслідок обов’язковості цього виду страхування. Попри зростання ціни на автокаско, кількість договорів майже не змінилася, а от у медичному страхуванні кількість договорів зменшилась на третину. За автокаско середня виплата зросла на 16%, за медичним страхуванням — залишилась незмінною.

Щодо автоцивілки, то статистика МТСБУ за методологією відрізняється від статистики НБУ — МТСБУ рахує всі виплати, а Нацбанк виключив із загальної кількості виплати тих компаній, які пішли з ринку протягом 2024 року. Тому, згідно даних МТСБУ, виплати за ОСЦПВ у 2024 році становили 4,8 млрд грн. Середня виплата зросла на 23% — із 27,4 тис. грн у 2023 році до 33,9 тис. грн, за підсумками минулого року.

Як раніше повідомляв Інформатор, з січня 2025 року впроваджено нові вимоги до страхових посередників у межах Закону України «Про страхування». Нові вимоги до страхових посередників сприятимуть припиненню практики недобросовісної торгівлі страховими полісами, розповів директор Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ НБУ Сергій Савчук.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube