Укрзалізниця готує підвищення вантажних тарифів на 40%: бізнес попереджає про зупинку підприємств

Уже зараз вартість залізничних перевезень в Україні перевищує рівень у сусідніх країнах ЄС

Укрзалізниця Фото: Інформатор
Укрзалізниця Фото: Інформатор

АТ "Укрзалізниця" планує провести чергову індексацію вантажних залізничних тарифів — на 27% у 2025 році та ще на 11% із 1 січня 2026 року. Сумарне підвищення складе понад 40%. Про це повідомили у Федерації роботодавців транспорту України (ФРТУ).

Федерація називає підвищення тарифів стратегічною помилкою, що може призвести до скорочення вантажної бази залізниці та виникнення дефіциту коштів в УЗ, який зрештою доведеться покривати з бюджету.

"Вантажний сегмент компанії залишається прибутковим — за підсумками 2024 року його фінансовий результат становив близько 20 млрд грн. Основна ж проблема "Укрзалізниці" полягає не у рівні вантажних тарифів, а у хронічних багатомільярдних збитках пасажирського сегмента, які десятиліттями перекривалися прибутками від вантажних перевезень", - йдеться в повідомленні.

Наслідки запланованого підвищення тарифів

Подальше підвищення тарифів, на думку Федерації, може мати негативні наслідки для економіки України. Уже зараз вартість залізничних перевезень в Україні перевищує рівень у сусідніх країнах ЄС. Ймовірні наслідки чергової індексації:

  • частина підприємств буде змушена скорочувати виробництво та обсяги перевезень, а окремі — повністю зупинити діяльність;
  • частина вантажопотоків перейде на автомобільний транспорт, що призведе до додаткового навантаження на дорожню інфраструктуру, особливо регіональну;
  • зменшиться експортний потенціал, а також валютні та податкові надходження до бюджету.

ФРТУ наголошує: продовження нераціональної політики підвищення тарифів у прибутковому вантажному сегменті з метою покриття збитків пасажирського — є стратегічно помилковим рішенням.

На думку Федерації, такі дії можуть призвести до:

  • скорочення вантажної бази залізниці,
  • втрати конкурентоспроможності українських перевезень,
    появи системного дефіциту коштів і потреби у значних бюджетних вливаннях для підтримки роботи АТ «Укрзалізниця».

Федерація переконана, що під час воєнного стану збитки від пасажирських перевезень мають покриватися державою напряму — за рахунок бюджетних коштів, без додаткового підвищення тарифів на вантажні перевезення, які й так залишаються високоприбутковими. 

Державна підтримка Укрзалізниці

У вересні Уряд подав у парламент проект закону про Державний бюджет на 2026 рік, і видатки на Укрзалізницю у ньому залишилися практично на рівні 2025 року. Але цього мало – адже компанія страждає через російські обстріли та має багатомільярдні збитки від пасажирських перевезень. Щоб забезпечити стабільність у компанії, державне фінансування має бути збільшене, каже перша заступниця голови Комітету ВРУ з питань транспорту та інфраструктури Юлія Сірко. Водночас, вона нагадала, що у 2025 році УЗ отримала з резервного фонду майже 12,5 млрд на покриття збитків у пасажирці – і цю практику важливо продовжити.

20 жовтня Кабмін на позачерговому засіданні ухвалив низку рішень, спрямованих на підвищення ефективності захисту та відновлення критичних об'єктів. Як повідомила Прем'єр-міністр Юлія Свириденко, нові механізми дозволять швидше спрямовувати кошти та оперативно ліквідовувати наслідки пошкоджень. Серед іншого передбачено спрямування додаткових коштів з резервного фонду на захист і відновлення критичної інфраструктури у прифронтових областях та Укрзалізниці. Кошти підуть на укріплення енергетичних, транспортних і життєво важливих систем — від генераторів та акумуляторних станцій до будівництва інженерного захисту. Це дозволить швидше зводити захисні споруди, оперативно відновлювати пошкоджені об’єкти й забезпечувати безперебійну роботу енергетики.

Слідкуйте за нами у Telegram

Image
Оперативні новини та разбори: Україна, світ, війна
Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити