"Суда-примари", що обслуговують інтереси РФ, належать непрозорим компаніям і взагалі не підконтрольні
Росія може задіяти комерційні судна свого так званого тіньового флоту для стратегічних морських перевезень. Вони можуть включати й військову складову, зокрема транспортування танків, палива та іншого військового обладнання. За даними Politico, понад 1000 торгових судів неофіційно працюють на Росію, що становить загрозу в галузі стратегічної логістики.
Для стратегічних цілей у військових конфліктах комерційний тіньовий флот РФ може використовуватися за певних умов. Таку думку старша наукова співробітниця Atlantic Council Елізабет Броу висловила 16 грудня у статті для видання Politico. Експертка зазначає, що "тіньовий флот", чиї кораблі також відомі як "темні" або "судна-примари", як правило, належать непрозорим компаніям, не мають потрібного страхування і ходять під прапорами Габону та інших країн з невисоким рівнем регулювання морської торгівлі - чи взагалі без такого.
Після запровадження санкцій проти РФ масштаби "тіньового флоту" за кілька років зросли з кількох суден до 17% світового нафтового танкерного флоту. Тобто власники понад 1000 торгових суден стали на бік Росії, повідомляється в аналізі. Фахівці вважають, що багато "тіньових судів" вже назавжди втрачено для офіційного судноплавства.
Як вважає Броу, зараз саме час дати зрозуміти екіпажам та власникам судів "тіньового флоту", що, хоч сприяння російській санкційній торгівлі здається їм гарною ідеєю, "підтримка (з їх боку) російських військових була б жахливою". США повинні терміново зміцнити власні можливості морських перевезень, щоб протидіяти цим діям, вважає експертка.
Росія створила мережу суден, які транспортують нафту в обхід міжнародних санкцій. Відтак, цей так званий тіньовий флот продовжує забезпечувати багатомільярдні доходи для Кремля. При цьому РФ маскує свою діяльність під прапорами третіх країн і використовує складні схеми для приховування власників нафтових суден.
Велика Британія у листопаді запровадила санкції проти одразу 30 кораблів тіньового флоту Росії. Таким чином останні обмеження стали найбільшим у своєму роді пакетом британських заходів, спрямованих на скорочення спроможності Кремля фінансувати війну проти України. Загалом британці обмежили роботу 73 російських суден. Це гарно, але у порівнянні з орієнтовно 1000 суден у "тіньовому флоті" - небагато.
Міністр закордонних справ Великобританії Девід Леммі, виступаючи на зустрічі міністрів закордонних справ G7 в Італії, наголосив на стратегічній важливості цих санкцій. Саме доходи від продажу нафти допомагають росіянам воювати проти українців.
Окрім всього, є силові методи боротьби з нафтовим сектором РФ, які вже впроваджують ЗСУ. Йдеться про атаки по військовій інфраструктурі РФ, включно з її нафтопереробкою. Це суттєво знижують потенціал Кремля для здійснення агресії й лишає країну-агресорку коштовної сировини для експорту. Як пояснював радник голови Офісу президента Михайло Подоляк, наразі не існує інших можливостей, які б могли ефективно замінити фізичне пошкодження російської нафтової інфраструктури.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.