Тіньовий флот Росії: як Москва обходить санкції та фінансує війну проти України

Тіньовий флот РФ продовжує забезпечувати багатомільярдні доходи для Кремля, маскуючи свою діяльність під прапорами третіх країн і використовуючи складні схеми для приховування власників

Мережа танкерів Росії
Росія створила мережу суден, які транспортують нафту в обхід міжнародних санкцій. Колаж - Інформатор Україна

Росія створила мережу суден, які транспортують нафту в обхід міжнародних санкцій. Відтак, цей так званий тіньовий флот продовжує забезпечувати багатомільярдні доходи для Кремля. При цьому РФ маскує свою діяльність під прапорами третіх країн і використовує складні схеми для приховування власників нафтових суден.

Інформатор розібрався в тому, яку небезпеку несе тіньовий флот Росії. І зʼясував, як деякі країни вже почали боротися з цим, запроваджуючи нові стримувальні санкційні обмеження для країни-агресорки.

Тіньовий флот РФ - що це і навіщо?

Тіньовий флот Росії - це мережа суден, які використовуються для перевезення російської нафти в обхід міжнародних санкцій. Ці судна діють під "зручними прапорами" таких країн, як Панама, Палау та Габон, що дозволяє приховувати їх справжнє походження та уникати контролю з боку міжнародних організацій і страхових компаній. Таким чином, тіньовий флот забезпечує постійний експорт нафти, яка є важливим джерелом доходів для російської економіки, зокрема для фінансування війни проти України.

Лише за минулі два тижні російський тіньовий флот приніс своїм володарям додаткові 2,6 млрд євро на фінансування війни проти України. Про це пише Financial Times із посиланням на дослідження KSE Institute. Документи містять повний перелік суден, які входять до тіньового флоту Росії. У списку 74 суден, що свідчить про використання складних схем маскування власності, до яких вдається Росія. 

Росія маскує нафтові суда під прапорами Панами і Габону
Росія маскує нафтові суда під прапорами Панами і Габону

Співзасновник та директор економічних програм Ukrainian Institute for the Future Анатолій Амелін, повідомив, що десь 21 з 72 зазначених у переліку танкерів, що підпали під санкції США, ЄС та Великобританії, з квітня 2024 року почали знову перевозити російську нафту.

"Більшість вантажів із сирою нафтою прямували до Китаю, близько третини доставили сировину до Індії. Перші танкери завантажувалися в Новоросійську, проте останні вантажі збиралися майже у всіх російських експортних портах", - підкреслив Амелін.

У переліку тіньового флоту РФ - 74 судна
У переліку тіньового флоту РФ - 74 судна

В умовах санкцій, введених США, ЄС та іншими країнами через агресію проти України, Росія стикається з обмеженнями на експорт нафти. Однак, нафтові доходи є критично важливими для підтримки її військових операцій та економіки в цілому. Відтак, тіньовий флот дозволяє Москві шляхом маніпуляцій з маскуванням прапорами Панами, В'єтнаму, Габону та інших країн продовжувати експорт, тим самим обходячи вже накладені санкції та доставляючи нафту до таких країн, як Китай та Індія.

Таких "тіньових" танкерів у Росії чимало, і їх кількість продовжуватиме зростати. Це свідчить про те, що наявних санкцій недостатньо для повної блокади російського нафтового експорту. Згідно з розвідданими, зібраними KSE, значна частина цих судів належить і управляється рядом підставних компаній в Індії, Маврикії, ОАЕ та інших юрисдикціях. Відомо, що ці компанії зрештою контролюються Тахіром Гараєвим – засновником 2Rivers (раніше Coral Energy) – та Етибаром Ейюбом.

Схеми та ризики

Для маскування власності та маршрутів ці судна використовують складні схеми. Наприклад, танкери регулярно змінюють свої назви й прапори, що дозволяє уникати їх виявлення. Продемонструємо на прикладі: один із таких танкерів - JUMBO - нещодавно прибув до Єгипту, готуючись до проходження Суецького каналу.

JUMBO - танкер типу Suezmax, що здатний перевозити великі обсяги нафти, ходить під прапором Габону
JUMBO - танкер типу Suezmax, що здатний перевозити великі обсяги нафти, ходить під прапором Габону

Згідно з інформацією з VesselFinders, на момент моніторингу даних JUMBO прибуло на якірну стоянку Port Said (Єгипет) 14 жовтня 2024 року о 01:54 UTC, готуючись пройти Суецький канал. Подальший маршрут судна не вказаний у системі AIS, що може свідчити про спробу приховати кінцевий пункт призначення.

Тіньовий флот Росії: як Москва обходить санкції та фінансує війну проти України 4

Чи ще один яскравий приклад - це судно IONIA - ще один танкер під габонським прапором, звісно, з "тіньовиків" РФ. Воно регулярно курсує через Суецький канал та допомагає Росії транспортувати нафту. Моніторингові сайти повідомляють, що 2 жовтня 2024 року о 21:42 IONIA залишила якірну стоянку порту Суець (Єгипет) і вирушила до пункту призначення INJGA з очікуваним часом прибуття 15 жовтня 2024 року о 08:00. 

IONIA може бути головним перегонщиком нафти РФ у світі
IONIA може бути головним перегонщиком нафти РФ у світі

IONIA неодноразово переміщувалася через Суецький канал та регулярно заходила до російських портів. У 2023 році цей танкер заходив у російський порт Приморськ та індійський порт Сіка, що вказує на його можливу роль у транспортуванні російської нафти на азійські ринки. Також це явна ознака того, що судно відіграє ключову роль у російській нафтовій логістичній мережі, навіть попри міжнародні санкції.

Тіньовий флот Росії: як Москва обходить санкції та фінансує війну проти України 6

Загроза тіньового флоту РФ екології

Останні дані свідчать про те, що російський тіньовий флот залишає нафтові розливи в різних частинах світу, включаючи В’єтнам, Італію та Мексику. Це несе значні екологічні ризики, адже витоки нафти можуть серйозно забруднити морські екосистеми. Подібні дії ставлять під загрозу безпеку морських перевезень та можуть спричиняти екологічні катастрофи, повідомляє видання Politico.

Один з дев'яти розливів нафти був зафіксований на відстані 100 км від шотландського узбережжя. Темна пряма виявилася результатом діяльності російського тіньового танкера Innova, який транспортував близько мільйона барелів нафти.

Tanker Innova так само належить до так званого "тіньового флоту" – групи старих суден, що уникають західних санкцій і нелегально перевозять російську нафту та інші заборонені товари. Ці судна не лише ігнорують міжнародні обмеження, а й створюють значні екологічні загрози, залишаючи сліди розливів нафти у різних частинах світу.

Розслідування, проведене Politico у співпраці з SourceMaterial, виявило щонайменше дев’ять випадків нафтових розливів із суден цього флоту з 2021 року. Ці інциденти сталися у водах Таїланду, В’єтнаму, Італії та Мексики. Експерти наголошують, що такі судна експлуатуються без належного технічного огляду, не мають страхування і порушують міжнародні норми безпеки. Плями, залишені ними, зазвичай є наслідком скидання шламу - суміші води та нафти, яка утворюється під час експлуатації суден. Те, що такі плями помітні з космосу, вказує на їх значний обсяг і шкідливість. Крім того, ці судна часто вимикають транспондери для уникнення відстеження (це також може спричинити серйозні ризики та загрози як для навігаційної безпеки, так і для глобального моніторингу, а також значно підвищують ризики аварій - ред.)

Російський тіньовий флот залишає нафтові розливи по всьому світу
Російський тіньовий флот залишає нафтові розливи по всьому світу

Насправді зафіксовані нафтові розливи можуть бути лише верхівкою айсберга, адже значна частина випадків залишається поза увагою. Серед найвідоміших випадків - розливи від Innova та Aruna Gulcay. Зокрема, танкер Aruna Gulcay спричинив нафтову пляму довжиною 47 км поблизу італійських берегів.

Боротьба із тіньовим флотом

Британія якраз 17 жовтня запровадила пакет санкцій проти 18 суден цього флоту, заблокувавши доступ до своїх портів і обмеживши надання ключових морських послуг. Загальна кількість російських танкерів, які потрапили під санкції королівства, збільшена до 43, повідомляє пресслужба уряду Британії. Для ефективної протидії цьому явищу необхідна глобальна співпраця. Вже зараз Велика Британія та інші країни вживають заходів, щоб заблокувати доступ тіньового флоту до портів і сервісів. 

Попри поодинокі санкції, тіньовий флот продовжує забезпечувати значні доходи для Росії, повсякчасно номінальних власників. Тому світовому товариству важливо підвищити ефективність санкційних механізмів і працювати над вдосконаленням міжнародних регуляторних стандартів, щоб забезпечити контроль за перевезеннями нафти. Або, як минулого року вже розглядалося Європейською комісією, повністю заборонити продаж танкерів для перевезення сирої нафти й нафтопродуктів до Росії. Це має завадити країні-терористу обходити санкції щодо нафти за допомогою тіньового флоту. Цю пропозицію почали обговорювати 17 листопада 2023 року, але норми, згідно з якими судна третіх країн не могли б перевозити ситу нафту РФ або перепродавати Росії танкери так і не були вироблені.

Окрім всього, є силові методи боротьби з нафтовим сектором РФ, які вже впроваджують ЗСУ. Йдеться про атаки по військовій інфраструктурі РФ, включно з її нафтопереробкою. Це суттєво знижують потенціал Кремля для здійснення агресії й лишає країну-агресорку коштовної сировини для експорту. Як пояснював радник голови Офісу президента Михайло Подоляк, наразі не існує інших можливостей, які б могли ефективно замінити фізичне пошкодження російської нафтової інфраструктури. 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube