Президентський університет, дороги та аеропорти: на що в Україні витратять найбільше грошей у 2022 році

Читать на русском

Рекордні суми на дороги, 16 аеропортів та національний авіаперевізник

Читать на русском
Президентський університет, дороги та аеропорти: на що в Україні витратять найбільше грошей у 2022 році

Рекордні суми на дороги, 16 аеропортів та національний авіаперевізник

Державний бюджет України-2022 в уряді нарекли бюджетом інвестицій у людину, країну й майбутнє. Як прописано у документі, цього року Офіс генпрокурора здорожчає на  2 млрд грн, (13,6 млрд), плюс 1 млрд грн додали  на СБУ (до 16,1 млрд грн), 50 мільйонів грошей для Ради нацбезпеки та оборони. Начебто  й на армію щось залишиться. Загалом же у головному документі про кошторис врахували, як кажуть, «на все потроху»: і на дороги, і на велике будівництво, утім і про себе також не забули.

Приймали депутати головний кошторис країни із шквалом критики та внесли близько 4 тисяч поправок до документа.

Інформатор розбирався, на які великі об'єкти підуть гроші цього року. 

Понад 7 мільярдів на «людей майбутнього»

Якщо говорити про якісь великі проєкти, то гроші, звісно, теж не забули закласти. Наприклад, цього року перше фінансування отримає Президентський університет, що «готуватиме людей майбутнього». І хоча загальна вартість будівництва об’єкту 7,2 млрд гривень, у бюджеті 2022 року на університет закладено поки що лише 500 млн грн. Але, за словами економістів, ніщо не заважатиме монобільшості збільшити цю суму впродовж року. 

Щодо доцільності будівництва анонсованого університету в економіста Андрія Новака є певні сумніви, оскільки  у нас є велика кількість ВНЗ, що доцільно розвивати.

Президентський університет, дороги та аеропорти: на що в Україні витратять найбільше грошей у 2022 році 1

«Якщо цей університет буде мати якийсь цільовий напрямок, особливо з урахуванням світових тенденцій, підбір високопрофесійних науковців, які дадуть новий рівень освіти, то начебто немає нічого поганого, якщо в Україні на один навчальний заклад стане більше. Інше питання, чи доцільно зараз витрачати такі великі кошти на будівництво нового університету при наявності сотень існуючих ВНЗ в Україні», - пояснює свою точку зору Андрій Новак. 

Проте у економіста Олександра Савченка своя думка з цього приводу. 

Президентський університет, дороги та аеропорти: на що в Україні витратять найбільше грошей у 2022 році 2

«У нас чимало державних університетів, які я називаю «роги й копита». І більшість таких ВНЗ необхідно ліквідувати. Тобто потрібно діяти раціонально: на створення нового університету мають бути витрачені не додаткові кошти, а за рахунок 2-3 вишів, які неадекватно й неякісно готують майбутніх спеціалістів. Тож варто звільнити з тисячу таких «недовикладачів». У нас академій дуже багато, а ось науки майже немає», - каже Олександр Савченко. 

Навчання у закладі має розпочатися 1 жовтня 2023 року, але для цього, як передбачає програма, потрібно спочатку побудувати приміщення.

Рекордні суми на дороги

Рекордий бюджет передбачений на будівництво та ремонт доріг.  Видатки «Укравтодору» зростуть майже на 10 млрд і становитимуть 78,9 млрд. Загалом, як наголошував прем’єр-міністр України Денис Шмигаль, у 2022 році на дороги витратять майже 125 млрд гривень за всіма статтями видатків. 

Президент хизувався, мовляв, за два роки «Великого будівництва» понад 13 тисяч кілометрів доріг місцевого та державного значення вже оновили та побудували, а скільки ще оновиться. 

Зокрема, цього року на розвиток та утримання доріг загального користування без урахування держгарантій та позик, передбачили 42,1 млрд грн. Торік ця сума була меншою. Але, як показує практика, в разі потреби Верховна рада готова оперативно переглянути бюджет і виділити додаткові кошти. Тож, ймовірніше, що ця сума не остаточна. 

Звичайно, на повну модернізацію автомобільних шляхів у держави власних коштів не вистачить, тоже бюджетом передбачені позики. Наприклад, на Розвиток автомагістралей та реформу дорожнього сектору гроші Україні дасть Європейський інвестиційний банк. Загалом за цією статтею видатків передбачено майже 3,5 млрд гривень. Левова частка цих коштів - майже 2,4 млрд гривень - піде на проект з покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на підходах до Києва. 

А ще стартують і нові  масштабні проекти: будівництво Київської обхідної дороги та модернізація міжнародних пунктів пропуску.

Модернізація «Укрзалізниці» продовжується

Минулого року, як повідомив президент Володимир Зеленський, велике будівництво дісталося й «Укрзалізниці». За словами голови держави, нарешті доба старих вагонів та іржавих рейок залишиться в минулому. Саме такі основні тези Зеленський озвучив під час свого щорічного звернення до депутатів Верховної Ради. 

Гарант пообіцяв наступного року 10 нових поїздів «Інтерсіті+», 80 електричок та близько 500 сучасних спальних вагонів українського виробництва. Знову ж, для реалізації цих планів Україна залучатиме кредитні кошти. Загалом цього року на реформу залізниці заплановано 5,2 млрд грн. З них 3,2 млрд грн – на оновлення пасажирського рухомого складу, а 2 млрд грн – на електрифікацію. Про масштабну заміну колій та будівництво нових мова поки що не йде, але в цілому у рамках програми «Великого будівництва» все це передбачено. У майбутньому. 

Проте опитані Інформатором експерти більш скептичні у своїх прогнозах щодо оновлення української залізниці. Кажуть, що очікувати якихось суттєвих змін не варто. Допоки Укрзалізниця залишатиметься монопольною, вартість на послуги буде високою, а якість низькою. Експерти запевняють, що ринок залізничних перевезень потрібно, в першу чергу, демонополізувати і тільки потім переходити до ключового моменту - великого будівництва та реставрації.

16 аеропортів і національний авіаперевізник

Також під час свого звернення до депутатів Володимир Зеленський наголосив, що наразі за програмою «Велике будівництво» в 16 містах України будуються аеропорти. Всі 16 міст президент не назвав, але пообіцяв збудувати нове летовище в Закарпатській області, оновити у Маріуполі та Ужгороді, а також відремонтувати  у Полтаві. Ще одна ініціатива в авіаційній сфері – регіональні аеропорти. Наступного року уряд планує розпочати будівництво двох нових міжнародних аеропортів у Дніпрі та на Закарпатті, а також реконструювати вже існуючі у Вінниці та Херсоні. Для цього із бюджету виділили 3,8 млрд грн. 

Щоправда, є одне але, де на ці всі амбітні плани гарант візьме гроші? Для цього, за словами економістів, щонайменше необхідно збільшили бюджет до 3,5 трильйонів гривень, а це у 3,5 рази більше, ніж було у 2021 році.

«Де брати гроші? Президент багато обіцяв. Наприклад, враховуючи те, що медицина — це сфера, від якої залежить життя всієї країни, достойне забезпечення медиків — один із пріоритетів у фінансуванні з держбюджету. Оскільки сума зарплат уже конкретизована, тут не виконати обіцянки уряд просто не має права.Якою ціною можуть знайти гроші на всі обіцянки президента? Можливо, у якійсь галузі зекономлять… Плюс ніхто не відміняв такий інструмент, як «борг». Тому, в разі потреби, Україна може звернутися до своїх партнерів по допомогу», - підкреслив економіст Андрій Новак. 

До речі, щонайменше один кредитор у нашої держави саме в авіаційній галузі вже є - Уряд Французької Республіки. Франція виділить Україні майже 2,5 млрд гривень на створення єдиної авіаційної системи безпеки та цивільного захисту. 

Щодо інших грандіозних планів Володимира Зеленського, поки що не відомо. Адже що у квітні 2020 року у фільмі «Рік президента Зеленського» президент розповів про свою давню мрію - національну авіакомпанію. Вже цього року авіакомпанія Ukrainian National Airlines (UNA) має вирушити у свій перший рейс, для цього з бюджету на наступний рік виділять 1 млрд грн. Планується, що флот авіакомпанії до 2025 року становитиме 20 літаків. Загальний кошторис проєкту складає 4,8 млрд гривень. 

Інформатор вже писав про те, кому Державний бюджет – 2022 покращить життя. Йдеться про збільшення витрат на армію, науку та медицину. Також розповідав про реакцію депутатів на прийнятий кошторис

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливі новини. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері стежте в нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Маріанна Черкасець

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.