Емоції і радикалізм: чому українське суспільство розділилось на "захисників" та "ухилянтів"

У соцмережах стало модним вихвалятися ухилянтством

Емоції і радикалізм: чому українське суспільство розділилось на "захисників" та "ухилянтів"
Футболки, торти та навіть номерні знаки тепер носять ухилянти

Українським сегментом інтернету шириться новий "тренд" – так зване "ухилянтство". Деякі інтернет-магазини продають футболки з написами "Ухилянт" чи "Дружина ухилянта", з подібними написами випускають торти та капкейки, про ухилянтство складають пісні, це слово навіть чіпляють замість номерного знаку на автомобіль. Частина суспільства сміється над подібним, а частина обурюється, вважаючи це плювком в обличчя захисникам. Як ухилянство розділило українців, з’ясовував "Інформатор".

Соцмережі заповнили меми
Соцмережі заповнили меми

"Ухилянт і цим пишаюсь"

Постає питання, а як мають українські захисники реагувати на чоловіків, які носять такі речі. Тут без бійки може не обійтись 

"Уявіть собі ситуацію: йде по вулиці, магазину, кафе тощо чоловік у футболці з написом "Ухилянт". Поруч з жінкою, у якої напис "Дружина ухилянта". Назустріч йде солдат, який нарешті отримав маленьку відпустку з повного пекла. Йде і радіє, що вдалось вижити у найскладніших умовах, і одночасно сумує за загиблими побратимами. Ще у нього голова гудить після контузії та від ПТРС. Або йде батько загиблого бійця, або такого, який втратив дієздатність. Він /вони бачить персонажа з таким написом на одязі, і мовчки дають йому у вухо, або ніс, або ще кудись. А на додаток - копняка дружині персонажа. Цікаво, які будуть юридичні наслідки у такої ситуації, враховуючи, що персонаж навмисно провокував громадян на девіантні дії? Маю на увазі ситуацію, коли ухилянт отримав реальну травму, і у нього вистачило нахабства звернутися до правоохоронців", - пише у соцмережах Тарас Тарасов.

Футболки стали трендом
Деякі вихваляються своїм ухилянством цілии сім'ями  

Йому відповіла дружина військового, що обов’язково придбає таку футболку для чоловіка-штурмовика – просто аби всі знайомі посміялись. Дехто пише, що ухилянт сьогодні – це звання людини, яка усвідомила, що злодії та аферисти вирішили позбавити його життя заради власних інтересів.

"Оці футболки "Я ухилянт" - найбільш огидне, що я бачив за останні дні. Я розумію, що людина може боятися іти воювати. Але з гордістю носити на собі цей напис - це плюнути на всіх, хто зараз носить піксель чи мультикам. І це ж не тільки хтось носить, це ж іще хтось друкує і продає. Цікаво, як скоро їм почнуть бити морди?", - пише інший коментатор.

Дехто вважає новий тренд смішним, окремі виправдовують ухилянство – як спосіб протесту проти корупції.

"Мені фізично болить, коли я бачу як піксель одягають всі кому не ліньки. В цій формі вмирають. У цій формі ховають найкращих людей цієї країни. Але футболки "Ухилянт" і "Дружина ухилянта" просто вганяють у відчай. Боятись мобілізації нормально. Боятись поранення і смерті - більш ніж нормально. Але пишатись тим, що ти ухилянт та ще й носити футболки (до речі, щоби що? Показати пораненим військовим чи дружинам і мамам захисників, яке ти чмо?) - це вже поза всякими межами", - пише ще одна коментаторка.

 

Бізнес швидко зорієнтувався
Бізнес швидко зорієнтувався

Російська ІПСО

Тим часом відео та фото людей з такими написами поширюються в соцмережах з хештегом #ухилянт. Ширяться мережею і меми. Дехто вже підмітив, що українське суспільство штучно підбурюють.  

"Під час будь-якої війни є ті, хто пішов добровольцем, а є і такі, котрі будуть сидіти вдома чи перепливати Тису. Це нормально. Емоції від дружини загиблого воїна, які вона виплескує в інтернеті, чи від батька скаліченого військового – це теж нормально. Це емоції, від цього нікуди не подінешся – і їх можна зрозуміти. Проте тренду на ухилянство, як такого, я не помітив. Проте активно працює російська ІПСО, аби розколоти суспільство і зірвати процес мобілізації . Тому має втрутитися держава і жорстоко карати за виготовлення таких футболок, та й суспільству не варто стояти осторонь і показати своє негативне відношення до таких футболок чи пісеньок", - вважає аналітик та інвестиційний банкір Сергій Фурса.

Погоджується з Фурсою і журналіст Владислав Сидоренко. Він вважає, що наше суспільство, саме того не підозрюючи, увійшло у новий "штопор".

"Цей процес завжди був штучним, політтехнологічним. Колись давно українців розділяли на львівських і донецьких, потім були україномовні і російськомовні, пізніше розділяли на прихожан київського патріархату і московського, а тепер на ухилянтів і неухилянтів. Все це добре відіграний сценарій, якщо пам'ятаєте у 2000-х про "три сорти українців". Цю концепцію, до речі, привезли на Банкову москвичі. На жаль, новий виток цього розпалювання у суспільстві сіється не без участі держави. І що найстрашніше – не Росії", - висловив свою думку Сидоренко.

Торт в ухилянтському стилі
Торт в ухилянтському стилі

Погоджується з тим, що розколу у суспільстві немає і колишня військова, а нині цивільна лікарка, письменниця Наталя Ніколаєва. За її словами натомість спостерігається емоційна інформаційна хвиля у соцмережах, яка завжди більш активно-радикальна, ніж суспільство загалом.

Емоційно виснажені хейтери

Тільки за офіційними даними протягом 2023 року 11 тисяч чоловіків намагалися незаконно перетнути кордон та були затримані. Скільком з них це вдалося – невідомо. За оцінкою Інституту демографії та соцдосліджень, у країнах ЄС зараз перебуває до 850 тисяч чоловіків призовного віку.

"Слід памʼятати, що наше суспільство неоднорідне. Є і справжні патріоти, є патріоти на словах, є помірковані, є "моя хата з краю", а є і проросійські елементи - ті, кого ми з 14 року називали "ватою", і просто хто "за мир і дружбу" - вони не всі виїхали до Росіі, вони є серед нас. СБУ мало не щодня викриває агентів та навідників серед наших же громадян. Звісно, що в армію вони йти не хочуть. Це одна частина так званих ухилянтів. Є і ті, звісно, що просто бояться. Це природно. Так само природно, що військових і патріотичну частину суспільства в тилу, які працюють на армію, допомагають війську, такий контингент дратує і викликає хейт. Особливо, коли ці "ухилянти" публічно демонструють зневагу до армії, дискредитують ТЦК та державу загалом", - пояснює Наталя Ніколаєва.

Вуличний хейт
Вуличний хейт

Проте, справжні ухилянти – це люди, які отримали повістку, але не зʼявилися по ній, почали переховуватися. Тоді на них по закону відкривається кримінальне провадження, а це вже турбота правоохоронних органів, а не "експертів" соцмереж.

"З інформаційного простору, я, як звичайний цивільний громадянин, на даний момент не дотичний до армії, і не маючи доступу до секретної інформації, знаю, що на кінець минулого року кримінальних справ за ухилянство було близько 9 тисяч. Тобто, офіційно називати ухилянтами ми можемо цих осіб. Але соцмережі дозволяють нам все, тому емоційний накал "пристрастей" досяг того рівня, що кожен чоловік, який зараз не у війську, може вважатися ухилянтом, якщо так вирішив певний блогер чи просто користувач, на його думку і особисті переконання", - пояснює Ніколаєва.  

Саме тоді виникають  протистояння, перепалки, хейт і взаємні образи - те, що здається розколом. Насправді це емоції, бо народ зараз дійсно емоційно виснажений, психологічно травмований, тому "запалюється" швидко, хоча "горить" на якусь тему недовго, бо теми постійно змінюються суцільним потоком. 

"Російське ІПСО, звісно, відслідковує, на які теми найбурхливіше реагує наш народ, тому завжди намагається розпалити ще більше, і очевидно, що ця тема підбурюється і російськими ботами у тому числі", - пояснює лікар.

Разом з тим, Україна зараз має мобілізувати до лав ЗСУ певну кількість людей. Згідно з опитуваннями, понад 20% чоловіків не готові йти до армії, але понад 70% чоловіків не відмовляються служити, коли їм прийде повістка.

"От з цією категорією і має працювати держава - в інформаційному просторі у тому числі. Бо якщо їх усіх узагальнено обзивати ухилянтами і хейтити, то це звісно викликатиме образи і спротив. І це ніяк не сприятиме мобілізації, а скоріше навпаки. На самих ухилянтів це тим більше не подіє. Тому, нехай ухилянтами займається держава і правоохоронці, згідно закону. А пересічний громадянин, військовий блогер чи експерт соцмереж має для себе вирішити - він хоче збирати лайки на хейті абстрактних ухилянтів, чи він хоче допомогти насправді з мобілізацією. Держава зараз стрімко намагається виправити ситуацію, на мою думку правильно. Розвивається широка рекрутингова кампанія. Вже відкриті з десяток центрів у різних містах країни, проводиться розʼяснювальна інформаційна робота. Крім того, деякі бригади самі мають потужну рекрутингову систему. І як не дивно, там існує навіть конкурс і випробувальні іспити. Крім того, за свідченнями очевидців, які були в останні дні в ТЦК міста Києва, там теж є багато людей, які приходять за повісткою. Тобто, мобілізація іде, люди йдуть. Я не можу сказати, наскільки успішно - не маю даних, але тенденція вселяє оптимізм", - каже Ніколаєва.

Останній тренд
Останній тренд

Пояснює лікар і тему довкола футболок чи капкейків з відповідними написами. За її словами,  хайпову тему "ухилянт" у вигляді таких шевронів, чи таких футболок використовують самі військові, особливо молоді, як іронію чи "стьоб".

Хлопці у нас із почуттям гумору, а військовий гумор не всім зрозумілий. Завжди на фронті були різні свої "приколи", з шевронами, одягом, амуніцією в тому числі. Навіть номерний знак на військовій машині з написом "ухилянт" є. Тому, коли є попит - зʼявляється і пропозиція. Виробники завжди намагалися заробити на трендовій темі - така у них робота. Були й булочки "байрактар", і подушки з Арестовичем, і більш скандальні та зовсім несмішні товари.

"Можливо хтось із хоробрих цивільних і одягне таку футболку з "ухилянтом". Але то вже його особистий клопіт, якщо його не так зрозуміють. Я особисто не вважаю це вдалим жартом чи приколом, але витрачати час на обговорення невдалих жартів теж не вважаю за потрібне", - пояснює лікарка.

Ніколаєва радить треба берегти нерви, не піддаватися деструктивним емоціям, і займатися своєю справою. На третьому році війни після піднесення, розпочався спад суспільних настроїв. Змінився  настрій людей, змінилася мотивація - це закономірність тривалої війни.

Якщо заклики до патріотизму, совісті, обовʼязку, або приниження і хейт не працюють, то треба змінювати методи. Нині держава їх змінила, потрібна ширша інформаційна кампанія, роз’яснювальна робота.

"Що ж до хейтерів – то це питання власного емоційного стану людини і її моральних кордонів, ніж правове", - пояснює лікар.

 Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube