Чому держава може заплатити мільярди за паливну аферу Коломойського: штраф і суд у Києві

Читать на русском

Навіщо Україні антимонопольне законодавство і орган, який повинен стежити за конкуренцією, коли суди можуть скасувати мільярдні штрафи?

Читать на русском
Чому держава може заплатити мільярди за паливну аферу Коломойського: штраф і суд у Києві

Навіщо Україні антимонопольне законодавство і орган, який повинен стежити за конкуренцією, коли суди можуть скасувати мільярдні штрафи?

У Господарському суді Києва проходить розгляд позовів щодо мільярдних штрафів паливного картеля Коломойського.

36 компаній, включаючи «Укрнафту» та «Укртатнафту» намагаються оскаржити санкції Антимонопольного комітету (АМКУ) у заступника голови суду Вадима Босого й судді Наталії Зеленіної.

Засідання в Зеленіної проходить у закритому режимі на прохання комітету, а останнє засідання 6 вересня у заступника голови суду було гучним: з мітингом під вікнами проти Коломойського.

Чому держава може заплатити мільярди за паливну аферу Коломойського: штраф і суд у Києві 1

Про що суперечка

Олігарх у черговий раз прославив Дніпро, але не добрими справами. Усе почалося у 2016 році, коли АМКУ на підставі даних Національного антикорупційного бюро (НАБУ) почав розслідування про цінову змову компаній-операторів АЗС групи «Приват».

З'ясувалося, що з 2014-2016 роки у сфері роздрібної торгівлі світлими нафтопродуктами в Україні працювала система безготівкових розрахунків скретч-картами й паливними картками «Авіас». У цьому проєкті, який координувався з Дніпра, брали участь близько 1625 заправок. Вони працювали під різними брендами в усіх регіонах України, але їх об'єднував один центр прийняття рішень, а частка на ринку була майже 25% від усіх станцій України.

Коли АМКУ вже був готовий прийняти рішення, прямо на засідання принесли документ з Окружного суду Києва, який забороняв накладати штраф. Нібито в розслідуванні, яке стало відомо широкому колу осіб, було приватне листування менеджерів, дані про зарплату, про продаж палива і його залишків.

Тільки в листопаді 2020 року Верховний Суд скасував рішення, які не давав АМКУ завершити розслідування. Але за цей час, за словами колишньої уповноваженої АМКУ, засновниці проєкту «Ліга антитрасту» Агії Загребельської майже половина компаній, які могли брати участь у схемі, стали або банкрутами, або знаходилися в стані припинення діяльності.

«З решти сотні, за нашими даними, подають «ознаки життя» лише кілька. Перш за все це ДП «Фірма «Укртатнафтасервіс», ПАТ «Укрнафта» і ПАТ«Укртатнафта». При цьому, ПАТ «Укрнафта» - державна компанія, а значить накладений штраф оплачуватиметься державним коштом», - сказано в повідомленні «Ліги антитрасту» в березні цього року.

У підсумку, після п'яти років розслідування, АМКУ оштрафував автозаправні станції групи «Приват» Ігоря Коломойського на 4,7 млрд грн. Але більшу частину цього штрафу заплатить держава.

Чому держава може заплатити мільярди за паливну аферу Коломойського: штраф і суд у Києві 2

Чому за аферу Коломойського заплатить держава

30 березня 2021 року стало відомо, що АМКУ в рамках розслідування справи №143-26.13./153-16 визнав дії «Авіас», «Торговий Дім «Авіас», «Пром Гарант Плюс», «Альянс Еволюшн», ПАТ «Укртатнафта» і 169 операторів АЗС (в т. ч. ПАТ «Укрнафта») антиконкурентними узгодженими діями й оштрафував на загальну суму 4,7 млрд грн.

Нагадаємо, що з 2003 року «Укрнафта» контролюється менеджментом бізнес-групи «Приват» Ігоря Коломойського й Геннадія Боголюбова, якому належать близько 40% акцій компанії, а 50% + 1 акція перебувають у власності державного «Нафтогазу». Під контролем олігарха - єдиний великий нафтопереробний завод в Україні: Кременчуцький НТЗ.

«4,7 млрд грн — це не весь штраф, який мають заплатити компанії Коломойського. Половина цієї суми, навіть трохи більше, це штраф, який накладено на «Укрнафту», яка належить «Нафтогазу». Фактично це ті гроші, які «Укрнафта» мала заплатити в якості дивідендів до державного бюджету, але заплатить як штраф, якщо все ж заплатить», - сказала Агія Загребельського в інтерв'ю на Українському радіо.

За словами главині АМКУ Ольги Піщанської, штрафи мають заплатити:

  •       «УКРТАТНАФТА» - 2 297 512 867 грн
  •       «УКРНАФТА» - 2 368 987 867 грн
  •       «ХЕШТ» - 2 650 118 грн
  •       «Фірма «УКРТАТНАФТАСЕРВІС» - 2 530 791 грн
  •       «ЕНСІС» - 1 161 174 грн
  •       «ВЕРАНЖ» - 1 035 648 грн.

Чому держава може заплатити мільярди за паливну аферу Коломойського: штраф і суд у Києві 3

Як відреагували в Укртатнафті

У компанії заявили, що штраф Антимонопольного комітету незаконний. Також, «Укртатнафта» вказала на те, що вона не займається роздрібною торгівлею й не має АЗС, а ціни, за якими вона поставляє нафтопродукти ринку, перебувають на одному рівні для всіх учасників ринку.

«Висновки АМКУ базуються на кричущих помилках, коли ціни імпорту для порівняння з цінами заводу були обчислені без акцизного податку та ПДВ, і був зроблений висновок про завищення цін заводу на 50%», - заявили в компанії.

В «Укртатнафті» зазначили, що не збираються змінювати свої виробничі плани і далі поставлятимуть нафтопродукти на український ринок.

Чому там вважають, що нічого не зміниться? За словами Загребельської, у 2016 році Антимонопольний комітет уже оштрафував компанії Коломойського за змову на аукціонах із продажу сирої нафти. Тоді штраф становив майже 1,5 мільярда гривень, але компанії їх оскаржили в суді. Те ж може статися й зараз.

Ірина Логуш

 

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.