Чи потрібна військова поліція Україні на другий рік війни: думки адвокатів

Депутати ініціювали законопроєкт ще до війни, але він так і "застиг" на етапі розгляду

Законопроєкт про створення військової поліції
Яка користь від військової поліції? Запитали у фахівців

З лютого минулого року в Верховній Раді лежить законопроєкт, який передбачає створення військової поліції. Вона має взяти на себе не тільки злочини військовослужбовців, але й корупцію в Міноборони. Також до військової поліції має перейти частина роботи ДБР і СБУ. Законопроєкт подали за кілька днів до повномасштабного вторгнення, і з тих часів жодного прогресу не спостерігається. Чи є у нього перспективи?

Інформаційним приводом для думок про військову поліцію став розстріл військовослужбовців на ПМЗ у Дніпрі. Нагадаємо, в цьому підозрюють нацгвардійця Артема Рябчука. Попередньо, він вбив п'ятьох людей, ще п'ятеро опинились в лікарні.

Для початку розберемось, що змінив би законопроєкт № 6569-1. Згідно з ним військова поліція буде новим органом управління, який:

  • підпорядковується цивільному контролю Кабміну (умовно кажучи, є його посередником в питаннях контролю сфери оборони)
  • входить до сектора безпеки та оборони
  • контролює правопорядок та попереджає правопорушення в ЗСУ та інших військових формуваннях України, Міноборони і органах управління, державних
  • замовників у сфері оборони та окремих виконавцях державного контракту з оборонних закупівель
  • погоджує пропозицію щодо участі України в міжнародних операціях з підтримки миру та безпеки разом з іншими органами влади
  • має фінансовий контроль над ЗСУ, іншими військовими формуваннями та державними закупівлями і послугами у сфері оборони
  • встановлює перелік предметів та речей, які дозволено передавати особам, взятим під варту (разом із центральним органом влади, зараз цим займається Міноборони)

Військова поліція може позиватись до держави в суд, бути відповідачем або залучатись як третя сторона щодо захисту інтересів держави у сфері оборони та нацбезпеки України.

Голова Військової поліції може надавати дозвіл на проведення спеціальних операцій з використанням водометів, бронемашин та світловідволікаючих пристроїв. Військовій поліції підпорядковуються гауптвахти та дисциплінарний батальйон. Начальник гауптвахти має право перевести засудженого в одиночну камеру на строк до десяти діб за порушення порядку відбування покарання (нова норма в Кримінально-виконавчому кодексі). Про скоєні злочини та правопорушення серед військовослужбовців командири частин повинні повідомляти саме у Військову поліцію.

Вступити на службу до Воєнної поліції можуть офіцери на контрактній основі. Для цього вони мають бути:

  • громадянами України
  • вищу освіту за ступенем не нижче бакалавра, що відповідає службовому профілю
  • не досягли граничного віку перебування на військовій службі відповідно до свого звання.

На час дії воєнного стану припинити повноваження військової поліції неможливо.

Що думають адвокати

Станіслав Ліфлянчик нагадав про реформу поліції після 2014 року, коли держава ліквідувала усілякі структури на кшталт УБЕП, УБОП, військову поліцію тощо. І об’єднали всі органи в поліцію. З часом стало зрозуміло, що це погана ідея. І з’явились окремі підрозділи – ДБР, НАБУ і таке інше. За словами адвоката, наразі виникла ситуація, коли потрібно виокремити ще один орган, який буде займатись злочинами і правопорушеннями серед військовослужбовців. На його думку, тепер військовослужбовці будуть розуміти, до кого звертатись.

На питання про те, чи доцільно це робити під час війни, адвокат відповів “Так” і навів два аргументи. По-перше, військова поліція буде формуватись з військовослужбовців, які зараз проходять службу в ЗСУ за контрактом або призовом.

“Враховуючи те, що зараз там дуже багато громадян задіяні, то зібрати цей орган з тих, хто в ЗСУ набагато простіше зараз, ніж це буде робитись в мирний час. Ну тобто створюємо орган – далі у нас кадрового голоду немає. Ми просто шукаємо серед ЗСУ тих, хто підходить, і беремо їх безпосередньо до військової поліції”.

По-друге, під час війни в ЗСУ відбуваються злочини, в тому числі й ті, які вчиняються по відношенню до військовослужбовців. Станіслав навів декілька прикладів – невиплата компенсацій і продаж довідок, через які Захисники не можуть отримати виплати. На його думку, цим має займатись окрема установа. Саме військова поліція могла б розвантажити СБУ і ДБР і займатись цими справами повноцінно.

Але ж в Україні вже діє ВСП – військова служба правопорядку, чи не так? Іван Костюк звернув увагу на її функціонал. Хоч ряд повноважень ВСП і притаманний “класичній! військовій поліції, але вона не займається ключовим напрямком поліцейського органу – розслідуванням та розкриттям військових злочинів. Також адвокат зважує на компетентність співробітників ВСП та військової поліції, яка має бути в Україні:

“Співробітниками військової поліції переважно є військовослужбовці офіцери із юридичною освітою, юридичним стажем та відповідною кваліфікацією щодо розслідування військових злочинів. Свою чергою на сьогодні ВСП комплектується із військовослужбовців, які в переважній більшості не є юристами”.

В аналітичній доповіді від Центра оборонних стратегій “Проблемні питання відповідальності військовослужбовців” вказують і на повноваження ВСП. Зокрема, вони переважно стосуються лише військовослужбовців та працівників ЗСУ. Але є потреба в тому, щоб це поширювалось і на військовослужбовців інших формувань – Національної Гвардії, Державної прикордонної служби, Державної служби спеціального зв’язку та інформації тощо.

Військові злочини наразі розслідує ДБР. Однак Іван пояснив, що його слідчі переважно не є військовослужбовцями і не завжди можуть вести слідство в зоні бойових дій. Та військові злочини є лише одним з напрямків роботи ДБР.

А військова поліція буде мати вузьку спеціалізацію і складатиметься з військовослужбовців. Вони краще розумітимуть особливості вчинення злочинів під час проходження військової служби, а також причини і мотиви окремих конфліктів в колективах.

Центр оборонних стратегій зазначає, що згідно закону більше 50% кадрів ДБР – це ті, що взагалі не працювали раніше в правоохоронних органах.

"На практиці вони часто є безпомічними на місці вчинення злочину, не навчені елементарному, не знають спеціального військового законодавства, правил і звичаїв військових правовідносин. І головне - вчити їх в ДБР цьому просто нікому. Відповідно найпростішим шляхом досягнення результату розслідування кримінального провадження для слідчих ДБР є визнання вини підозрюваним та погоджене зі стороною обвинувачення покарання".

Є ще й політичний бік медалі. На користь створення військової поліції Іван Костюк наводить приклад країн НАТО, де цей орган успішно функціонує. Зважуючи на обраний зовнішньополітичний курс України, перейняття закордонного досвіду щодо роботи військової поліції посилило б позиції України на шляху до входження в Північноатлантичний альянс.

Однак адвокат сумнівається, що до запуску створення військової поліції перейдуть у найближчий час:

“Очевидно, що така реформа потребує фінансових витрат на створення нового органу, зміну багатьох нормативно-правових актів, проведення конкурсів на зайняття посад тощо. За більш ніж рік війни питання створення військової поліції не мало успіху”.

Правопорушення серед військовослужбовців

В грудні 2022 року Верховна Рада ухвалила законопроєкт про посилення відповідальності за певні правопорушення серед військовослужбовців. Насамперед це стосувалося самовільного залишення військової частини, місця служби, дезертирство, непокору чи невиконання наказу. Питання виявилось дискусійним, і дехто вважав, що це деморалізує військовослужбовців і дискредитує його в очах суспільства. Втім, на захист законопроєкту встав і Головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний. 

Раніше ми писали про те, що передбачає закон "Про медіа"

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube