Аграрії просять уряд про пільговий акциз на пальне

Закон про підвищення акцизів на пальне набув чинності 1 вересня 2024 року та надав Кабінету Міністрів України три місяці на опрацювання питання щодо запровадження понижувального коефіцієнта на рівні 0,5 до ставок акцизного податку на важкі дистиляти, призначені для використання сільгоспвиробниками

Пальне для аграріїв
Пальне для аграріїв

Всеукраїнська аграрна рада закликає Кабінет Міністрів виконати вимоги Закону України №3878-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку», яким було доручено Уряду розробити та внести на розгляд Верховної Ради законопроєкт щодо встановлення пільгової ставки акцизного податку на пальне, що використовується сільськогосподарською технікою. Про це 7 січня повідомляє прес-служба ВАР.

Цей закон набув чинності 1 вересня 2024 року та надав Кабінету Міністрів України три місяці на опрацювання питання щодо запровадження понижувального коефіцієнта на рівні 0,5 до ставок акцизного податку на важкі дистиляти (газойли), призначені для використання сільгоспвиробниками. 

“Минуло вже три місяці з моменту набрання чинності закону №3878-IX, але відповідне доручення досі не виконано. Хоча ще 10 вересня 2024 року Кабінет Міністрів видав відповідне доручення №28359/1/1-24. Згідно з цим документом, Мінфіну, Мінагрополітики, Мінекономіки, Мінцифри, Мін’юсту, ДПС та Держмитслужбі за участю зацікавлених органів доручено до 11 листопада 2024 року вжити необхідних заходів, за результатами поінформувати Верховну Раду України та Кабінет Міністрів та подати в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів відповідний проєкт акту. Нагадаємо, що згідно з зазначеним законом акциз на пальне буде поступово збільшуватися зі 139 до 330 євро за тисячу літрів до кінця 2028 року. В той час як розмір акцизу на пальне для європейських аграріїв у більшості країн ЄС та країнах сусідах України не перевищує 70 євро, що ставить українських аграріїв у неконкурентне становище. ВАР закликає Уряд дотримуватися норм законодавства та терміново виконати свої зобов’язання перед сільгоспвиробниками, запровадивши понижувальний коефіцієнт акцизного податку на пальне”, - йдеться в повідомленні.

Що буде з цінами на автопаливо та логістику

У 2025 році можуть зрости ціни і на автомобільне паливо (а, отже, і на логістику). З початку 2025 року в Україні стартує новий етап підвищення акцизів на бензин, дизель та автогаз. Це, за словами засновника компанії «Прайм» Дмитра Леушкіна, сприятиме зростанню цін на паливо. «З початку року чекаємо на поступове подорожчання палива на 1−2 гривні за літр. АЗС переписуватимуть цінники до лютого», — зазначив Леушкін.

Ціни на пальне у мережевих АЗС України

Image Оновлено станом на 08.01.2025
А95+
А95
ДП
ГАЗ
KLO
58.29
57.59
56.09
37.99
SOCAR
60.99
58.99
56.99
37.99
WOG
60.99
58.99
56.99
37.98
БРСМ-Нафта
-
52.92
49.36
34.34
ОККО
60.99
58.99
56.99
37.99
Укрнафта
56.99
54.99
52.99
34.87

Керівник консалтингової компанії «А-95» Сергій Куюн каже, що пропорційне підвищення цін на пальне, з огляду на зростання акцизів, має становити 1,3−2 гривні на літрі.

«Але я не думаю, що саме в такому коридорі рухатимуться ціни. Найімовірніше, частину „націнки“ мережі АЗС візьмуть на себе, знижуючи власну маржу. Також не можна виключити варіант зниження закупівельних цін на нафтопродукти у світі, що, наприклад, дало нам змогу досить спокійно пройти перший етап підвищення акцизів у вересні цього року», — говорить він.

Леушкін також не виключає: якщо буде обвал нафтових котирувань, то прогнози щодо зростання цін на паливо на 1−2 гривні за літр можуть і не виправдатися.

Світовий банк у своєму звіті зазначає, що у 2025 році світова пропозиція нафти перевищить попит у середньому на 1,2 млн барелів на день, що дуже багато. Такі обсяги «зайвої» нафти були, наприклад, на піку пандемії коронавірусу у 2020 році або в розпал економічної кризи у 1998 році. Попит на нафту падає через уповільнення промислового виробництва в Китаї та збільшення продажів електромобілів.

На тлі цього прогноз щодо ціни на нафту від Світового банку — 73 долари за барель, що на 7 доларів нижче, ніж у 2024 році, і є мінімумом за останні 4 роки. Якщо ці очікування підтвердяться, знижуватимуться і світові ціни на нафтопродукти, а, отже, і на пальне.

Але в Україні є ще один чинник, окрім котирувань на нафту, що сильно впливає на цінники на АЗС, — курс долара. Американська валюта помітно зміцнилася, а оскільки левова частка палива в Україні імпортується, цей факт не може не позначатися на роздрібних цінах на заправках. За словами керівника спеціальних проєктів НТЦ «Психея» Геннадія Рябцева, підвищення курсу долара на 1 гривню дає надбавку до ціни на літр пального близько 90 копійок.

Тому за тарифами на логістику прогнози експертів невтішні — очікується подальше подорожчання перевезень. Крім цін на паливо, цьому сприяє підвищення зарплат водіїв. Оскільки водії в Україні входять до переліку гостродефіцитних фахівців, їхні заробітні плати наступного року можуть зрости ще щонайменше на 15−20%. Зростання цін на логістику на 5−7%, а саме такі прогнози озвучують аналітики на 2025 рік, додасть до вартості всіх товарів і послуг від 1% до 3%.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube