Законопроєкт спрямований на встановлення нових засад житлової політики в Україні, на створення умов, за яких кожен зможе розв'язати житлове питання з придбанням житла у власність або оренду
Кабінет міністрів України зареєстрував законопроєкт №12377 про доступне житло в Україні. Документ регулює питання оренди, запроваджує 10-річну заборону на продаж (певної категорії), а також єдину базу доступного житла. Нижче читайте розбір проєкту.
Законопроєкт спрямований на встановлення нових засад житлової політики в Україні, на створення умов, за яких кожен зможе розв'язати житлове питання з придбанням житла у власність або оренду. Документ набуде чинності вже з 2026 року замість Житлового кодексу та інших застарілих законів.
"Необхідність прийняття проєкту акта зумовлена, насамперед тим, що чинна редакція Житлового кодексу України, яка була розроблена у 1983 році та введена у дію з початку 1984 року, попри внесені численні зміни, не відповідає соціально-економічному та політичному устрою держави, включаючи перехід України до ринкової економіки. В результаті реалізації впродовж декількох десятиліть Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», яка продовжується, в Україні відсутні вільні квартири в комунальних житлових фондах соціального призначення та фондах житла для тимчасового проживання (98% житлового фонду - це житло, яке перебуває у приватній власності, і тільки 1,5% це соціальне житло (державна і комунальна власність). Водночас згідно з експертними оцінками 90% житла приватної власності передається в оренду і цей ринок у «тіні», проте соціальної доступної оренди в країні не існує. Зазначене є суттєвою перепоною для залучення підтримки міжнародних організацій та донорів для формування житлових фондів", - вказується у пояснювальній записці.
Єдина інформаційно-аналітична житлова система працюватиме як публічний електронний реєстр для збору, обліку, обробки та надання відомостей про житловий фонд України. А також про осіб, які можуть скористатися державною підтримкою. Внесені до неї відомості будуть відкритими та загальнодоступними. Крім номерів облікових карток платників податків та реквізитів документів. Відповідно, туди вносяться такі персональні дані:
Доступ до системи здійснюватиметься через електронний кабінет користувача. Відповідно єдина база збиратиме інформацію про доступне житло приватного, державного та фонду територіальних громад.
Кожному громадянину гарантується право на оренду приватного житла. Власники житла можуть передавати його в користування на термін і за плату, визначені договором оренди. Такий договір укладається згідно з положеннями Цивільного кодексу (глава 59) і є підставою для заселення. При цьому право користування орендним житлом (крім соціального та службового) підлягає обов'язковій державній реєстрації. Члени сім'ї орендаря та інші особи, які проживають з ним за згодою орендодавця, користуються всіма правами і дотримуються зобов'язань, прописаних у договорі.
Соціальне житло надається особам, які потребують соціального захисту. Воно має відповідати вимогам споживчої якості, передається в користування на основі договору оренди за доступною платою з урахуванням рівня доходу, пільг, гарантій і субсидій. Соціальне житло з державного фонду або фонду територіальних громад надається на підставі рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування або уповноважених суб'єктів. Плата за таке житло включає оплату оренди та житлово-комунальних послуг. Соціальне житло може надаватися з приватного фонду. У цьому разі оплата здійснюється на підставі договору оренди.
Службове житло надається особам, які за характером служби чи роботи мають проживати поруч. Його можна отримати за договором оренди на підставі рішення органів, у віданні або управлінні яких перебувають. Орендарі самостійно вносять плату за оренду та житлово-комунальні послуги. Підставою для виселення може стати припинення служби або трудових відносин. Це не стосується тих, хто отримав інвалідність на роботі. Перелік категорій, яким можуть надати службове житло з державного фонду, визначається Кабінетом міністрів. З фонду територіальних громад - органами місцевого самоврядування. Підприємства та організації приватної форми теж можуть забезпечувати своїх працівників службовим житлом. Оренда службового житла не позбавляє людину права на участь у реалізації інших механізмів державної підтримки на отримання власної квартири чи будинку.
Розмір державної підтримки визначається з урахуванням кількості членів сім'ї та інших нормативів. Придбане за допомогою цих механізмів житло не можна продати протягом 10 років з моменту набуття права власності. Але є виняток - якщо повернути отримані кошти державної підтримки. Що стосується оренди з правом викупу, то це стосується житла з державного фонду або фонду територіальних громад. Такий договір зможуть укладати особи, які проживають у ньому не менше 10 років. При цьому не допускається викуп за зниженими цінами. Тобто, викуп здійснюється за ціною, не нижчою за вартість соціального житла, побудованого на його заміну.
На державну підтримку мають право декілька категорій осіб. Зокрема, ті, хто:
Особи, які потребують соціального захисту, внутрішні переселенці та інші категорії мають право на безоплатне житло, доступну оренду або на придбання через пільгові кредитні механізми. Тимчасове житло не позбавляє права на державну підтримку. Для тимчасового проживання сімей та одиноких осіб можуть створюватися гуртожитки.
Забороняється виселення осіб, які отримали соціальне або службове житло з державного фонду та фонду територіальних громад на законних підставах, не втратили їх і попередньо не отримали інше придатне житло. Крім випадків добровільного виселення або в судовому порядку. Особу можуть виселити, якщо:
Якщо орендар такого житла відмовляється від переселення в інше, виселення може проводитися за рішенням суду.
Винні в порушенні житлового законодавства, несуть кримінальну, адміністративну та інші види відповідальності. Конкретні покарання не прописані. Особи, які завдали шкоди житлу, будинковим системам та обладнанню, прибудинковим територіям, об'єктам благоустрою та зеленим насадженням, зобов'язані її відшкодувати. Суперечки, пов'язані із захистом прав на житло (незалежно від форми власності), розглядаються в судовому порядку. Але за згодою сторін перед ним може проходити досудовий (договірний) розгляд.
Законопроєкт №12377 лише пройшов реєстрацію. Згідно з процедурою, він ще має пройти перше і друге читання у Верховній Раді, а також отримати підпис президента. Автори розраховують, що закон набуде чинності і почне застосовуватися з 31 грудня 2025 року. Нові норми стосуватимуться всіх житлових відносин, які виникнуть після цієї дати. Чинні на день набуття законом чинності договори залишаться правомірними до закінчення терміну. На період тимчасової окупації та активних бойових дій не враховуватиметься житло на цих територіях при визначенні осіб, які зможуть скористатися державною підтримкою.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.