Передумов суттєвого зростання цін на нафтопродукти в Україні немає
Попит на бензин та дизпальне в Україні зріс на 10-20%, що створює додатковий тиск на роздрібні ціни. Водночас учасники ринку називають ситуацію контрольованою та не прогнозують жорсткого дефіциту пального, як це було навесні та влітку. Втім Нацбанк прогнозує, що у 2023 році автомобільне паливо (бензин, дизельне паливо та автогаз) подорожчає на 20%.
Як розраховують у Нацбанку, у 2023 році пальне дорожчатиме не так сильно. Ціни стримуватиме поступове зниження вартості нафти на глобальних ринках. Пальне здорожчає за рахунок повернення системи оподаткування палива на довоєнний рівень. Такий прогноз міститься в інфляційному звіті, який оприлюднив Національний банк України.
Так, з огляду на те, що літр бензину марки А-95 у середньому коштує близько 50 гривень, то в 2023-му може бути близько 60 гривень.
Літр дизельного палива на заправках у середньому продають по 54 гривні за літр, наступного року вартість може зрости майже до 65 гривень.
Також у Національному банку прокоментували нинішню стабілізацію цін на пальне:
“Це пояснюється зменшенням цін на нафту на міжнародному ринку та насиченням ринку завдяки налагодженню логістики та поновленню конкуренції між АЗС”, — роз’яснив регулятор.
У НБУ вважають, що ефекти перенесення високих цін на пальне триватимуть і надалі, зумовлюючи, зокрема, подорожчання транспортних послуг. Це підживлюватиме загальну інфляцію.
Для цього є кілька причин:
Останній фактор збереже ціни на пальне на найвищому рівні. Це призведе до того, що, наприклад, подорожчають транспортні послуги, що стане однією з причин інфляції.
Мережі АЗС фіксують зростання попиту на пальне через роботу генераторів, що посилюється проблемами з постачанням з Європи. Компанії збільшують імпорт ресурсу.
Попит на бензин та дизпальне в Україні зріс на 10-20%, що створює додатковий тиск на роздрібні ціни. Основна причина зростання попиту на пальне – використання генераторів. Так, мережа ОККО фіксує збільшення споживання з боку клієнтів на 10-15%. У Socar говорять про зростання на 20%.
Це призводить до того, що запаси палива почали знижуватись, але ситуація перебуває під контролем, каже директор з маркетингу ОККО Василь Дмитрієв. Тому мережа збільшує імпорт пального.
Зростання попиту на пальне також зумовлене сезонним сплеском активності напередодні свят. Він зростатиме до середини грудня, потім ситуація стабілізується, каже власник мережі АЗС Prime Дмитро Леушкін.
"Сухих" заправок не буде. В когось буде бензин, в когось – дизель. Потрібно бути готовим, що доведеться пошукати паливо", – сказав він.
Щодо цін, то мережі можуть переглянути вартість палива на початку 2023 року насамперед через труднощі з постачанням та ситуацію на європейському ринку, де торгівля ускладнилася через ембарго на російську нафту. Леушкін прогнозує зростання вартості дизеля в Україні на 2 грн, бензину – на 1 грн/літр.
Натомість директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн прогнозує зростання цін на 3-4 грн за літр. При цьому використання генераторів, за його словами, створює додатковий тиск, але не є вирішальним фактором.
"Якісь локальні катаклізми не виключені, але вони траплялися й до війни. Мережі активно контрактують пальне, створюють запаси, і не тільки в Україні", – пояснив Куюн.
Європа обмежила ціну на російську нафту, попереду ліміт вартості нафтопродуктів. Чи не призведе це до дефіциту бензину та дизеля в Європі та в Україні та як позначиться на цінах 2023 року? Адже ринок Європи імпортує близько 40% дизельного палива саме з росії.
"Ринок трохи нервував напередодні введення прайс-кепу. Заводи Лукойлу в Болгарії, Румунії, Італії опинилися в ситуації, коли вони не можуть далі функціонувати, а враховуючи, що ми в цьому регіоні купуємо багато палива, деяке нерозуміння, як розвиватиметься ситуація, було", - зазначив директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
На думку Куюна, поки що передумов побоюватися суттєвого зростання цін на нафтопродукти в Україні немає. Якщо це й станеться, то через зростання цін на європейському ринку, який зараз вирішує завдання заміщення російських нафтопродуктів та нафти на альтернативні, а отже, дорожчі.
"На період цієї перебудови ціна підвищиться, але рано чи пізно ринок Європи збудує нові маршрути, наповниться і ситуація стабілізується", - зазначив він.
Зростання цін на нафтопродукти прогнозує директор енергетичних програм "Центру Разумкова" Володимир Омельченко. Він зазначає, що в Італії може бути націоналізований завод ISAB, що належить російському "Лукойлу". Поки остаточно неясно, як працюватиме завод того ж таки "Лукойлу" в болгарському Бургасі, посилюються перевірки на ідентифікацію російської нафти в порту Констанца (Румунія) та турецьких портах.
"Всі ці фактори можуть призвести до певного тиску на ринок дизпалива та збільшення премій трейдерів до 70 доларів США за тонну", - вважає Омельченко. Проте вже протягом наступних 5 тижнів, наголосив експерт, прогнозується стабілізація ситуації на ринках Центральної Європи та України.
Раніше ми писали, що на АЗС України з середини листопада щодня підвищуються ціни на усі види палива по кілька копійок. До однієї з основних причин подорожчання відноситься підвищення попиту через генератори. При цьому на ринку можуть виникнути дефіцит не з-за генераторів, а за відсутності можливості укладення короткострокових контрактів на європейському ринку. До того ж це може статися із-за нестачі продукту внаслідок нафтового ембарго.