Як блокування польськими перевізниками кордону вплине на ринок пального в Україні - прогноз експерта

Вибіркова європейська солідарність

Страйк польських перевізників на кордоні вплине на український ринок пального
Страйк польських перевізників на кордоні вплине на український ринок пального

Польські перевізники продовжують блокувати три пункти пропуску на кордоні з Україною – "Корчова – Краківець", "Гребенне – Рава-Руська" та "Дорогуськ – Ягодин". Як це вплинуло на українській ринок пального і чого очікувати далі – в прогнозі експерта.

Перш за все директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн пояснив що для України означає польській напрямок постачання пального. Наприклад, у жовтні через україно-польський кордон автомобільним транспортом заїхало 36% від загального імпорту пропан-бутану, 18% бензину та 16% дизпального.

«Якщо стисло, то по бензинах взагалі не бачу проблеми. По дизпальному приємного мало, але прорвемося: ринок непогано спрацював у жовтні, зараз ще піде сезонне зниження споживання, а там вже й ринок адаптується до нових умов. А от зі скрапленим газом може бути сумно», - попередив Куюн.

Він повідомив, що за останній місяць роздрібна ціна на автогаз зросла на 20%, до 31,5 грн/л. Це відбулось ще до страйку через черги з нашої сторони кордону, а саме через зростання агроекспорту.

«Згідно системи є-черга, чекати на виїзд треба 11-13 діб (літера «є» при таких термінах набуває нового тлумачення). Ще влітку це було 3-4 дні. Тобто щоб зберегти колишній обсяг автопостачань треба у 3 рази більше машин. Їх немає. Ринок переходить на залізницю, але це не миттєвий процес. Тепер через страйк черги на виїзд будуть ще збільшуватись, а паралельно з’являться на в’їзд, очевидці сьогодні це вже фіксували», - повідомив експерт.

За його ловами, поки повної картини немає.

«Хтось каже, що бензовози з газовозами не блокують, бо начебто до цієї категорії перевезень у польських перевізників немає претензій (приїхали за вантажем та поїхали додому). За словами інших трейдерів, став Ягодин, є-черга за сьогодні збільшилась на один день. А от Шегині працюють. Хотілося б почути офіційні цифри по кількості машин, що перетнули кордон», - сказав Куюн.

Він нагадав, що Україна формує величезний попит на польські товари, в тому числі нафтопродукти (завантажаючи зокрема й польські морські порти), та дає транзит величезної номенклатури інших товарів.

«Тепер поляки хочуть заробляти не просто на продажі та транзиті, а ще й на перевезеннях цих вантажів. Бажання зрозуміле. Але щось не так з цією європейською, перепрошую, солідарністю», - висловив свою думку Сергій Куюн.

Що відомо про блокування польсько-українського кордону

Після початку повномасштабної війни з рф Євросоюз на рік скасував необхідність отримання українцями дозволів для роботи в ЄС в якості перевізників. Влітку цього року ЄС продовжив дію цієї норми до червня 2024 року. Тепер польські перевізники вимагають скасувати цю пільгу у принципі та повернути стару дозвільну систему.

Ще одна вимога - посилення правил перевезень за ЄКМТ, сертифікатом Європейської конференції міністрів транспорту. За попередньою інформацією, акція протесту триватиме до 3 грудня 2023 року. Київ планує обговорювати це питання не лише з владою Польщі, а й з Єврокомісією.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube