Вибіркова європейська солідарність
Польські перевізники продовжують блокувати три пункти пропуску на кордоні з Україною – "Корчова – Краківець", "Гребенне – Рава-Руська" та "Дорогуськ – Ягодин". Як це вплинуло на українській ринок пального і чого очікувати далі – в прогнозі експерта.
Перш за все директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн пояснив що для України означає польській напрямок постачання пального. Наприклад, у жовтні через україно-польський кордон автомобільним транспортом заїхало 36% від загального імпорту пропан-бутану, 18% бензину та 16% дизпального.
«Якщо стисло, то по бензинах взагалі не бачу проблеми. По дизпальному приємного мало, але прорвемося: ринок непогано спрацював у жовтні, зараз ще піде сезонне зниження споживання, а там вже й ринок адаптується до нових умов. А от зі скрапленим газом може бути сумно», - попередив Куюн.
Він повідомив, що за останній місяць роздрібна ціна на автогаз зросла на 20%, до 31,5 грн/л. Це відбулось ще до страйку через черги з нашої сторони кордону, а саме через зростання агроекспорту.
«Згідно системи є-черга, чекати на виїзд треба 11-13 діб (літера «є» при таких термінах набуває нового тлумачення). Ще влітку це було 3-4 дні. Тобто щоб зберегти колишній обсяг автопостачань треба у 3 рази більше машин. Їх немає. Ринок переходить на залізницю, але це не миттєвий процес. Тепер через страйк черги на виїзд будуть ще збільшуватись, а паралельно з’являться на в’їзд, очевидці сьогодні це вже фіксували», - повідомив експерт.
За його ловами, поки повної картини немає.
«Хтось каже, що бензовози з газовозами не блокують, бо начебто до цієї категорії перевезень у польських перевізників немає претензій (приїхали за вантажем та поїхали додому). За словами інших трейдерів, став Ягодин, є-черга за сьогодні збільшилась на один день. А от Шегині працюють. Хотілося б почути офіційні цифри по кількості машин, що перетнули кордон», - сказав Куюн.
Він нагадав, що Україна формує величезний попит на польські товари, в тому числі нафтопродукти (завантажаючи зокрема й польські морські порти), та дає транзит величезної номенклатури інших товарів.
«Тепер поляки хочуть заробляти не просто на продажі та транзиті, а ще й на перевезеннях цих вантажів. Бажання зрозуміле. Але щось не так з цією європейською, перепрошую, солідарністю», - висловив свою думку Сергій Куюн.
Після початку повномасштабної війни з рф Євросоюз на рік скасував необхідність отримання українцями дозволів для роботи в ЄС в якості перевізників. Влітку цього року ЄС продовжив дію цієї норми до червня 2024 року. Тепер польські перевізники вимагають скасувати цю пільгу у принципі та повернути стару дозвільну систему.
Ще одна вимога - посилення правил перевезень за ЄКМТ, сертифікатом Європейської конференції міністрів транспорту. За попередньою інформацією, акція протесту триватиме до 3 грудня 2023 року. Київ планує обговорювати це питання не лише з владою Польщі, а й з Єврокомісією.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.