З 1 січня 2025 року починає діяти новий закон «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів». Це не просто оновлення наявного законодавства, а справжня революція у сфері автострахування. Щоб дізнатися більше про ключові зміни та їхній вплив на автомобілістів, ми поговорили з експертом зі страхування, Дмитром Дорошевським, який є засновником страхового агрегатора Polis.ua.
“Основні нововведення спрямовані на орієнтацію до європейського підвищення якості страхового покриття та полегшення життя водіям. Зокрема, збільшуються ліміти страхових виплат: тепер на ремонт авто виділятиметься до 250 тисяч гривень, а на лікування постраждалих – до 500 тисяч. Крім того, скасовується франшиза, що означає повне покриття збитків страховою компанією.”, — відповідає Дмитро Дорошевський.
“Так, на жаль, ціни на автоцивілку дійсно зростуть. Поки що точних цифр немає, але деякі страхові компанії прогнозують, що вартість може зрости вдвічі. Це обумовлено збільшенням страхових лімітів і новими вимогами до врегулювання збитків.” — зазначає Дмитро.
Окрім збільшення страхових виплат і скасування франшизи, закон передбачає ще кілька суттєвих змін:
Для полісів, оформлених до 31 грудня 2024 року включно, всі умови залишаться незмінними. Вони діятимуть за старими правилами, з попередніми лімітами виплат і наявністю франшизи. Протягом усього 2025 року на дорогах будуть як нові, так і старі поліси, що може створювати певну плутанину під час ДТП.
Варто зазначити, що сучасні зміни нагадують нам про реформу 2004 року, коли вперше було запроваджено обов’язкове автострахування в Україні. Тоді це було сприйнято як радикальний крок, проте сьогодні важко уявити автомобільний рух без ОСЦПВ. Тепер же, у 2026 році, страхування зробить ще один важливий крок: всі поліси стануть виключно електронними. Це значно полегшить їхнє оформлення, контроль та зберігання, відповідаючи сучасним цифровим трендам.
Параметр | 2004 | 2025 |
Яка виплата за шкоду здоров’ю | 320 000 грн на людину, максимум 5 млн грн на випадок | 500 000 грн на людину, поступовий перехід до європейських стандартів (1,3 млн євро на людину, 6,45 млн євро на випадок) |
Яка виплата за шкоду майну | 160 000 грн на людину, максимум 800 000 грн на випадок | 250 000 грн на людину, максимум 1,25 млн грн на випадок. Поступовий перехід до 1,3 млн євро. |
Європротокол | До 80 000 грн | Без ліміту, в межах страхової суми (250 000 грн) |
Яка виплата за моральну шкоду | 5% від виплат за шкоду здоров’ю | 10% від виплат за шкоду здоров’ю |
Розмір франшизи | До 2% від страхової суми за шкоду майну | Франшиза не застосовується (0 грн) |
Форма поліса | Паперовий або електронний | Лише електронний з 2026 року |
Виплати за ремонт авто | Звертаєтесь до страхової винуватця ДТП, строки максимальні | Пряме врегулювання у своїй страховій, прискорений процес |
Процес отримання виплат | Звертаєтесь до страхової винуватця, строки максимальні | Звертаєтесь напряму до своєї страхової компанії, прискорений процес |
Ціна | Фіксована, контролюється державою | Ринкова, залежить від рівня послуг страхової компанії |
Попри значні переваги, новий закон може викликати певні труднощі для водіїв. Наприклад, багато хто може стикнутися з проблемами під час оформлення другого полісу на одне авто, адже МТСБУ планує заборонити таку практику. Крім того, підвищення цін може бути відчутним ударом по бюджету громадян, особливо в умовах економічної нестабільності.
Час покаже, як ці зміни вплинуть на щоденне життя автомобілістів. Але одне зрозуміло вже зараз: готуватися до нових умов потрібно вже сьогодні.