"Ми готові до будь-якого формату діалогу, але є умова - повне й безумовне припинення вогню."
Трек «Боляче» — про ті стосунки, які давно мали б залишитися в минулому, але вперто не йдуть із голови. Про людей, які вже ніби відпустили, але ловлять себе на думці, що досі болить. Для тих, хто сміється на зустрічах, але подумки все одно шукає її очі. Хто робить вигляд, що забув, — але пам’ятає.
Поцікавились, що думають спеціалісти щодо співпраці з Туреччиною
Така ініціатива стане наслідком ратифікації угоди України з Туреччиною в сфері високих технологій. Експерти вважають це логічним, адже цей БПЛА вже має українські двигуни. Чи можна вважати це успіхом нашої дипломатії?
Інформатор запитав думки у спеціалістів щодо співпраці з Туреччиною. І виявив “підводні камені”.
Він з’явився на сайті Верховної Ради 20 липня і передбачає ратифікацію Угоди, вчиненої 3 лютого 2022 року. Ініціатором виступає Прем’єр-міністр Денис Шмигаль. Судячи з тексту, сума інвестицій у будівництво заводу складатиме 95,5 млн грн (без вартості землі, придбаної для цього). Інвестувати в “Центр для модернізації, ремонту і модернізації безпілотних літальних апаратів” планують протягом 10 років, хоча до першого випуску продукції готуються в 2025 році.
Політолог Олексій Буряченко схвалює угоду і вважає, що військова техніка - це завжди економічно вигідно для будь-якої країни, адже військове виробництво передбачає створення робочих місць (відповідно, і податків) і посилення української армії. Тої ж точки зору дотримується і Директор Центра ближньосхідних досліджень Ігор Семиволос. Він вважає, що виробництво забезпечить технологічний прорив у цій галузі. А це призведе до розвитку і стабільності в співпраці з Туреччиною, що є дуже важливим для нас.
Дійсно, в проекті закону прописано створення робочих місць: за перші 5 років - 355 місць, а до 2032 року - 370 місць. Розмір ссередньої зарплатні обіцяють в 5 разів вище за мінімальну місячну зарплатню в Україні для технічного персоналу, і в 10 разів вище - для інженерів і керівників.
Адже східна країна може втратити свого ключового покупця, ким наразі є Україна. Експерти впевнені - виробництво байрактарів на нашій території економічно вигідно обом парнерам.
“Покупця в обличчі України не втрачаємо тому, що корпоративні права частково (думаю, не менше 50%) належатимуть Туреччині, а точніше Байраку, співвласнику заводів. А доступ до двигунів буде спрощений тому, що ці двигуни подвійного призначення. Якщо цей товар пересувається між двома державами, то там є цілий механізм міжнародного контролю. А розташувавши завод на території України, вони позбавляються контролю на агрегат. Так, як вони є співвласниками, то це спрощений вивіз до Туреччини”, - повідомив економічний експерт Михайло Крапівко.
За думкою Олексія Буряченка, кількість замовлень на байрактари пішла на місяці вперед, тож задовольнити запит - ключове завдання. А якщо подивитися на ситуацію з політичної точки зору, то фахівець зазначив, що Туреччина буде дотримуватись економічно вигідних для себе принципів і водночас намагатиметься бути максимально нейтральною стороною, щоб забезпечити собі люфт перемовника. Експерт певен - вона грає у гру не тільки на стороні України, але й всього західного світу.
“Ми чудово розуміємо, що Туреччина опосередковано виграє від того, що послабляється Росія, що зменшується її вплив на Близькому Сході і в Середній Азії. А ці позиції відповідно може посилювати Туреччина. В тому числі вона закликає приїздити російських олігархів. Тому в контексті економічної кризи, яка зараз є в Туреччині, і напередодні виборів у країні економічна стабілізація за рахунок цих процесів, - а відповідно і політична стабілізація теж, - для Туреччини є надзвичайно важливою”, - каже політолог.
Ігор Семиволос нагадав, що наміри співпрацювати з’явилися ще до війни і розглядалися в контексті вільної торгівлі. Ця історія не мала прив’язки до посередництва у війні, а зараз просто отримала своє продовження. За словами фахівця, у безпілотників є українські двигуни, тому ми вже залучені в процеси. Він розповів, що коли виробництво тільки починалося, планувалося встановити канадські двигуни. Однак через накладені санкції Туреччина звернулася до України. І Україна допомогла їй подолати цю проблему.
Проект пропонували українські конструкторські бюро ще до початку повномасштабного вторгнення. Про це розповів Михайло Крапівко. Він сказав, що характеристики “Сокіл-300” від КБ “Луч” були навіть кращими за байрактара. А КБ “Южный” пропонував розробку боєприпасів. “Тобто було б ефективніше дати грошей тому ж КБ “Луч” на їх “Сокіл” на їх розробку, і не треба було б будувати заводи”. Хоча спікер не скасовує важливість робочих місць, все ж відзначає, що їх можна було б створити і на наших підприємствах. В такому випадку був би суто український продукт. Тепер питання, яким буде менеджмент і власність заводу, залишається відкритим. Тому, за словами Крапивка, у порівнянні з альтернативами великої вигоди для українців немає.
Софія Єлагіна