У ЄС знайшли спосіб нокаутувати тіньовий флот Росії — більше церемонитись не будуть

Нове законодавство ЄС дозволить конфіскувати судно за шкоду, яку воно може завдати навколишньому середовищу, а також за скоєне пошкодження підводних кабелів та іншої критичної інфраструктури в морі

Російський танкер з тіньового флоту, Євросоюз
У ЄС знайшли спосіб нокаутувати тіньовий флот Росії

В ЄС готуються масштабно конфісковувати кораблі так званого "тіньового флоту" РФ. Для цього Євросоюз розробляє нове законодавство. Країни зможуть арештовувати кораблі як за порушення економічних норм, так і за потенційне піратство, пошкодження кабелів, різноманітні диверсії чи напади на критичну інфраструктуру. Планується, що законодавство може бути спільним для всіх країн ЄС, які мають вихід до Балтійського моря, де Росія веде активну підривну діяльність протягом останніх місяців. Якщо правові заходи не допоможуть — кожна з країн впровадить свої окремі правові норми, прикрутивши до максимуму підривну діяльність РФ у водах Балтійського моря — тепер з кораблями й суднами-танкерами з тіньового флоту ніхто не буде церемонитись. Утім існує загроза, що виникне ескалація і кораблі "тіньового флоту" почнуть супроводжуватися суднами ВМС РФ, адже саме "тіньовий флот" є ключовим джерелом грошей Москви на війну проти України. 

Про те, що в ЄС мають спосіб нокаутувати "тіньовий флот" РФ, пише Politico. Видання з посиланням на джерела у ЄС акцентує, що європейські країни ведуть закриті переговори про масштабні конфіскації російських нафтових танкерів у Балтійському морі. Також готується нове законодавство, що має надати юридичні підстави для таких дій.

Відомо, що у ЄС розглядають варіанти використання міжнародного права для арешту суден з екологічних міркувань або на підставі законів про боротьбу з піратством. Якщо ці механізми не спрацюють, країни можуть ухвалити власні закони для захоплення танкерів у відкритому морі.

"Близько 50% підсанкційної торгівлі російською нафтою проходить через Фінську затоку. Виникає питання: що ми можемо зробити з цими суднами? Ми не можемо перекрити весь морський рух, але можемо посилити контроль", — заявив міністр закордонних справ Естонії Маргус Цахкна.

Російський "тіньовий флот" під носом у Європи

Європа дедалі більше стривожина тим, що Росія продовжує експортувати нафту, обходячи санкції, спираючись на так званий "тіньовий флот" — старі судна з непрозорими схемами власності та страховки. Це дозволяє Кремлю зберігати потік доходів, що фінансує війну проти України, адже нафта та газ забезпечують близько половини державних надходжень РФ. "Тіньовий флот" перевозить понад 80% російської сирої нафти, стверджує Ісаак Леві, експерт Центру досліджень енергетики та чистого повітря.

"Без боротьби з цим флотом Захід фактично дозволяє Росії зберігати головне джерело прибутків, яке прямо фінансує військові витрати на війну в Україні", — наголошує Леві.

Саботаж і ескалація

Захоплення танкера Eagle S може бути лише початком. Судно підозрюють у пошкодженні підводного кабелю Estlink 2 між Фінляндією та Естонією. Схожі атаки в Балтійському морі траплялися щонайменше чотири рази з 2022 року.

"Те, що ми спостерігаємо зараз, — це ескалація», — пояснює Крістіан Бюгер, професор морської безпеки Копенгагенського університету. "Ми побачимо ще більше атак як на морську, так і на наземну критичну інфраструктуру".

Європа розглядає заходи для боротьби з цим явищем. Окрім санкцій, країни Балтії та Скандинавії обговорюють можливість конфіскації суден, використовуючи три підходи:

  1. Затримання танкерів через екологічні ризики. Більшість суден "тіньового флоту" старші за 15 років і можуть спричинити витоки нафти.
  2. Арешт суден за законами про піратство. Дії танкерів, що загрожують підводній інфраструктурі, можуть бути кваліфіковані як акти саботажу.
  3. Запровадження нових національних законів. Наприклад, зобов’язати танкери використовувати лише акредитованих страховиків, що дозволить затримувати судна, які цього не дотримуються.

Усі ці заходи вимагатимуть координації на рівні ЄС.

Фінляндія vs Eagle S: судова пастка

Хоча ідея конфіскації російських танкерів виглядає привабливо, юридичні нюанси можуть стати серйозною перешкодою. Наприклад, у випадку Eagle S Фінляндія спочатку затримала судно на Різдво, висадивши на борт спецпідрозділ за підтримки військово-морського флоту та берегової охорони. Однак розслідування не змогло довести, що екіпаж навмисне порушив кордони Фінляндії, тому справу щодо вантажу було закрито. Більше того, власник судна з ОАЕ подав позов, стверджуючи, що Фінляндія не мала права на арешт, оскільки інцидент стався поза межами її територіальних вод.

Це підтверджує позицію морських юристів: згідно з міжнародним правом, країна має право затримати судно у 12-мильній зоні від свого узбережжя, але за її межами арешт можливий лише у виняткових випадках.

Чи вдасться зупинити "тіньовий флот" РФ?

Попри юридичні складнощі, країни Балтії налаштовані діяти. "У нас є достатньо можливостей, щоб діяти рішучіше, і ми це зробимо на рівні ЄС", — заявив міністр закордонних справ Естонії.

Литва, своєю чергою, розглядає новий закон, який дозволить конфісковувати танкери, що кидають якір у її виключній економічній зоні. "Підсанкційні судна не повинні безперешкодно курсувати європейськими водами", — підсумовує міністерка оборони Литви.

Проте експерти попереджають: великомасштабні конфіскації можуть призвести до серйозної ескалації, аж до супроводу російських танкерів військово-морськими силами РФ.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube