У Польщі ліквідують комісію з розслідування Смоленської катастрофи: чому так трапилося

Члени комісії зобов’язані до наступного понеділка, 18 грудня, відзвітувати за всю документацію, нерухоме майно та обладнання, які використовувалися для роботи

У Польщі ліквідують комісію з розслідування Смоленської катастрофи

Міністерство національної оборони Польщі у п’ятницю, 15 грудня, повідомило про ліквідацію підкомітету з питань повторної експертизи авіакатастрофи Ту-154 від 10 квітня 2010 року, відомої як Смоленська катастрофа. Очільник міністерства оборони Владислав Косіняк-Каміш підписав відповідну постанову.

Як пише Bankier.pl, члени комітету від 15 грудня втрачають всі повноваження. Сам комітет розпускається та має відзвітувати за використані кошти.

"Підкомітет ліквідовується, а його члени зобов'язані до наступного понеділка, 18 грудня, відзвітувати з усією документацією, нерухомістю та обладнанням, які використовуються для роботи підкомітету", - йдеться в повідомленні, надісланому речником Міноборони.

Також від 15 грудня у членів підкомітету будуть відкликані всі повноваження та довіреності на діяльність, пов'язану з роботою підкомітету. Зазначається, що найближчим часом буде створена спеціальна група для аналізу всіх аспектів діяльності ліквідованого підкомітету, оскільки за час свого існування цей підрозділ щедро використав для свого дослідження мільйони злотих. Підкомітет був створений відповідно до розпорядження від 4 лютого 2016 року, підписаного тодішнім міністром національної оборони Антонієм Мацеревичем.

Коментар заступника міністра оборони Польщі Цезарія Томчика

"Я хочу оголосити, що це кінець брехні в ім’я Польської держави. Це кінець витрачання сотень мільйонів злотих на діяльність, яка не має нічого спільного з поясненням причин Смоленської катастрофи, але має багато спільного з політикою", - сказав заступник міністра оборони Цезарій Томчик.

На пресконференції Томчик повторив інформацію, наведену раніше в повідомленні Міноборони про те, що віце-прем'єр-міністр і голова Міноборони Владислав Косіняк-Каміш у п'ятницю скасували рішення про створення підкомісії з розслідування Смоленської катастрофи і підкомітет ліквідовується.

"Це справді історичний момент, коли Польща нарешті дивиться правді в очі. Коли Польща рішенням міністра національної оборони визнає, що причини катастрофи пояснюють фахівці, а не політики, шахраї та люди, які радше використовують брехню як інструмент для функціонування", – підкреслив він.

Він запевнив, що буде зроблено все для того, щоб "усі справи, пов'язані зі "смоленською комісією" Антонія Мацеревича, якнайшвидше розкрилися. Зокрема для повної прозорості в цьому питанні.

"15 грудня 2023 року увійде в історію як день, коли комісія Мацеревича покінчила зі своєю брехнею, і точно нічого подібного в ім’я Польської держави більше не станеться", – підкреслив заступник голови Міноборони.

Томчика на прес-конференції запитали, якою зараз є позиція Польщі щодо Смоленської катастрофи. На що він відповів так:

"Звіт Єжи Міллера, звіт комісії Міллера є обов’язковим звітом від імені Польщі. Я не знаю, як виглядає питання Антонія Мацеревича та його дивних досліджень, які, наскільки мені відомо, не завершено, але одне можна сказати точно – доповідь Єжи Міллера є обов’язковою і повернеться на сайт Міністерства національної оборони", – сказав Томчик.

Томчик підкреслив, що з моменту винесення відповідного рішення головою Міноборони підкомітет не має права здійснювати "будь-яку діяльність у майбутньому". Він не має більше жодних повноважень. 

Звіт Єжи Міллера: що відомо

Раніше Смоленська підкомісія під керівництвом Антонія Мацеревича анулювала звіт комісії Єжи Міллера про причину Смоленської катастрофи. Відповідно до цього документу за липень 2011 року причинами катастрофи урядового літака Ту-154М, яка сталася 10 квітня 2010 року неподалік летовища "Сєвєрний" під Смоленськом, були сходження літака нижче рівня мінімальної безпечної висоти при одночасній понаднормовій швидкості й атмосферних умовах, які унеможливлювали зоровий контакт із землею, а також несвоєчасне рішення про відхід літака на друге коло.

“Звіт Міллера не тільки містить фальшиві тези, але й написаний в умовах політичного тиску, який чинили на членів комісії, а також опирається на сфальсифіковані матеріали”, – сказав тоді Антоній Мацеревич, який представив технічний звіт смоленської підкомісії.

У звіті містилися сім пунктів, які доводили тезу, що причиною авіакатастрофи 10 квітня 2010 р. не була помилка пілота. Мацей Лясек, член комісії Єжи Міллера, вважає, що немає підстав анульовувати звіт комісії Міллера. За його словами, в законі про авіацію це рішення не має обґрунтування.

"Якби з’явився повний звіт, то можна було би сказати, що цей звіт або замінює попередній, або його доповнює. Сьогодні ж ми можемо сказати, що почули частковий звіт", - сказав Лясек.

У Смоленській катастрофі загинули 96 осіб: усі пасажири та екіпаж літака. Урядовим літаком ТУ-154М летіла польська делегація, зокрема президентська пара Лех і Марія Качинські, що прямували у росію на вшанування 70-х роковин Катинського злочину.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube