Три роки трагедії Boeing МАУ над Іраном: що стало з винуватцями

Український літак було збито російською ракетою в іранському небі на початку 2020 року

Три роки трагедії Boeing МАУ над Іраном: що стало з винуватцями
Похорон загиблих

8 січня виповнюється три роки з дня збиття у небі над Тегераном пасажирського літака Boeing 737 Міжнародних авіаліній України. Загинули усі 176 осіб, хто перебував на борту. Серед пасажирів було 24 дітей. Чому відбулась трагедія? Чи були покарані винуватці? Розбирався Інформатор.

Що відбулось

За кількістю жертв авіакатастрофа під Тегераном увійшла до п'ятдесяти найбільших у світі. 8 січня 2020 року авіалайнер Boeing 737-8KV авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України (МАУ)» виконував плановий міжнародний рейс PS752 маршрутом Тегеран-Київ. Приблизно через 3 хвилини після зльоту літак був збитий двома ракетами «земля-повітря», випущеними з бази ВПС Ірану. Він впав на землю за 15 кілометрів від аеропорту Тегерана. Загинули всі 176 осіб, що знаходилися на його борту, — 167 пасажирів і 9 членів екіпажу.

Спочатку цивільна влада Ірану казала, що авіалайнер зазнав катастрофи з технічних причин. Керівництво МАУ у відповідь заявило, що технічний стан літака був хорошим, помилка пілотів виключена, а екіпаж було заздалегідь підсилено досвідченими пілотами враховуючи складність рейсу. У той же час, низка лідерів західних країн, посилаючись на дані розвідки, стверджували, що літак був збитий ППО Ірану. 

 

Нарешті 11 січня 2020 року, президент Ірану Хасан Рухані визнав, що літак було «випадково» збито ракетами, випущеними Корпусом вартових Ісламської революції. За словами офіційних представників Ірану, причиною трагедії став людський фактор, пов'язаний з можливою відповіддю США на ракетний удар Ірану по американських військових об'єктах в Іраку. 

За повідомленнями іранської сторони, оператор системи ППО ідентифікував рейс PS752 як крилату ракету, проте через перешкоди у зв'язку не доповів про це командуванню і самостійно прийняв рішення збити об’єкт. Дві ракети з інтервалом у 20 секунд були запущені комплексом «Тор-М1» російського виробництва, розташованим у селі Бідганех на заході Тегерана. Boeing  врізався в землю в Халаджабаді (передмісті Тегерана) за 15 кілометрів на північ від аеропорту вильоту. Його уламки виявилися розкиданими на 300 метрів і ними були частково пошкоджені наземні об'єкти (зокрема, невеликий футбольний стадіон). 

До чого тут Ірак?

Катастрофа рейсу PS752 відбулася на тлі політичної кризи між США та Іраном, лише через кілька годин після ракетної атаки на американські військові об'єкти в Іраку, скоєної КВІР Ірану у відповідь на вбивство в Багдаді командувача спецпідрозділу «Аль-Кудс» генерала Касема Сулеймані. За кілька годин до катастрофи Федеральне управління цивільної авіації США (FAA) перекрило авіапростір над Іраном, Іраком, Перською та Оманською затоками для американських пасажирських літаків. Літаки авіакомпаній інших країн цієї ночі вилітали з аеропорту Тегерана в штатному режимі. При цьому іранські військові незадовго до катастрофи рейсу 752 просили уряд країни припинити польоти цивільних літаків на час ударів по американській базі Айн аль-Асад в Іраку, але їхня вимога чомусь не була виконана.

Початок розслідування

Президент України Володимир Зеленський 11 січня 2020 року закликав уряд Ірану притягнути до відповідальності винних в авіакатастрофі та обговорити питання компенсації.

Значну частину загиблих пасажирів складали студенти, аспіранти, дослідники та викладачі іранського походження з 19 університетів Канади, які поверталися до Канади після різдвяних канікул. Переліт з пересадкою в Києві був обраний з міркувань економії та зручності стикування з рейсом, що летить в Торонто. Через це Канада ініціювала створення міжнародної координаційної групи для родичів жертв катастрофи літака МАУ, яку очолив міністр закордонних справ Канади Франсуа-Філіп Шампань. До цієї групи увійшли також Україна, Афганістан, Швеція та Великобританія.

21 січня 2020 року Організація цивільної авіації Ірану (CAOI) опублікувала попередній звіт причин катастрофи рейсу PS 752, згідно з яким лайнер розбився після того, як до нього потрапили дві ракети малої дальності класу «земля-повітря», випущені з зенітного ракетного комплексу «Тор-М1». Також з доповненої доповіді стало відомо, що комплекс ППО, який збив український авіалайнер, був переміщений незадовго до катастрофи, що призвело до зміни географічного положення та напряму комплексу. «Через людську помилку» комплекс ППО розпізнав  пасажирський літак як ракету, що рухається з південно-західного напрями у бік Тегерана (Ірак є західним сусідом Ірану).

Остаточний звіт розслідування CAOI було опубліковано 17 березня 2021. Він підтвердив попередні висновки.

Компенсації родинам загиблих та покарання винних

У червні 2020 року у Міністерстві закордонних справ Ірану заявили про готовність провести переговори з Україною щодо виплати компенсацій сім'ям загиблих. Однак 9 липня заступник глави МЗС України Євген Єнін заявив, що з початку 2020 року Україна направила Ірану 4 пропозиції щодо початку переговорів, але конкретну дату так і не вдалося погодити. Щоправда, 29 липня у Києві таки розпочався перший етап переговорів з Іраном щодо збитого рейсу 752. За підсумками Тегеран погодився виплатити всі необхідні компенсации. 

Щоправда, як зазначає фахівець з міжнародного права Ерік Кучеренко, компенсація розміром у 150 тисяч доларів родичам кожного загиблого на борту літака, обіцяна урядом Ірану, виплачується в обхід України, а головне – використовується як інструмент тиску на них. “Іран намагається вирішити справу без визнання протиправності своїх дій, що Україна та держави-партнери вважають абсолютно неприпустимим”, - каже експерт.

20 лютого 2021 року військова прокуратура Ірану завершила розслідування причин катастрофи літака МАУ та розпочалася підготовка обвинувального акту 10 підозрюваним.

Іран замітає сліди

На початку січня 2022 року Іран офіційно заявив Канаді, Швеції, Україні та Британії, що відмовляється вести переговори щодо катастрофи. 8 січня 2022 року Іраном  були оприлюднені прізвища військовослужбовців Корпусу вартових Ісламської революції (IRGC), яким інкримінується службова недбалість, необережність та неналежне виконання службових обов'язків та інших причетних осіб до збиття пасажирського літака МАУ Boeing-737 рейсу PS752.

У січні 2022 року МАУ подала позов проти Ірану позов до суду в Онтаріо (Канада). У ньому Іран і Корпус вартових ісламської революції вказані двома відповідачами, а авакомпанія вимагала компенсації від Ірану. Це був не єдиний такий позов. Родичі загиблих канадійців вже також судилися з державою Іран та КСІР. За одним з таких позовів у травні 2021 року Верховний суд провінції Онтаріо встановив, що Іран навмисно збив український літак.

 

Тим часом трагедія пасажирського літака обрастала легендами. Ізраїльський режисер Леонід Канфер на другу річницю катастрофи презентував документальний фільм «Таємниця загибелі Ромео”. 

“Чому трагедію досі не розслідують? Чому український літак МАУ збитий іранцями – не фатальна помилка ППО «Вартових ісламської революції», а навмисний, цілеспрямований теракт? У фільмі розглядаються обставини, що призвели до трагедії: військовий конфлікт між Іраном і США, обставини польоту, дії екіпажу, стан літака, матеріально-технічне забезпечення вильотів з аеропортів, особливості військової взаємодії в Тегерані. Ми вивчали уламки літака, вражаючі елементи, логістику виробництва іракських ракетних пострілів - і прийшли до висновку, що багато обставин стануть просто шокуючими. Чому розслідування авіакатастрофи не вигідне іранській, американській чи навіть українській владі? Як український літак став розмінною монетою у великій політичній грі? І чому Іран досі не виплатив компенсації родичам загиблих? Про все це в новому фільмі режисера Леоніда Канфера”, - йдеться в анотації до фільма.

Чи буде встановлено справедливість?

28 грудня 2022 року Україна, Великобританія, Канада та Швеція ініціювали арбітражний розгляд спору щодо збиття пасажирського літака відповідно до Конвенції про боротьбу з незаконними актами, спрямованими проти безпеки цивільної авіації. 

"Вимагаємо, щоб Іран погодився на арбітражний розгляд спору, пов’язаного зі збиттям літака рейсу PS752 двома ракетами класу земля-повітря, запущеними незаконно та навмисно членами підрозділу протиповітряної оборони Корпусу вартових Ісламської революції Ірану," - йдеться у заяві.

Іран ще не дав на це згоди. Однак, це не має значення. Як передбачено Монреальською конвенцією 1971 р., якщо згоду Ірану не буде отримано протягом шести місяців з моменту ініціювання арбітражу, кожна з держав-позивачів зможе передати суперечку до Міжнародного суду ООН. Втім, ініційований арбітраж стосується винятково питань кримінального переслідування винних осіб.

Як зазначає фахівець з міжнародного права Ерік Кучеренко, переконавшись у безперспективності перемовин з іранським режимом, особливо в контексті підтримки Тегераном російської агресії проти України, держави-члени Міжнародної групи з координації та допомоги жертвам рейсу PS752 ухвалили рішення про перехід до вирішення справи за допомогою міжнародних судових і квазісудових установ. 

“Після ініціювання арбітражу за треком притягнення винних до кримінальної відповідальності доречно очікувати на запуск аналогічних процесів і за іншими треками, що дозволить зробити подання заяви до Ради ICAO про порушення Іраном Чиказької конвенції. Маємо послідовно використовувати всі доступні інструменти міжнародного правосуддя, щоб забезпечити справедливість для наших громадян і нашої держави. Саме в цьому й полягає зміст глобального лідерства України”, - відзначив Ерік Кучеренко.

Як раніше повідомляв Інформатор, в українській розвідці пояснили, чому Іран не передає балістичні ракети росії.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube