Головна
Світ
15:33, 9 Вересня
Информатор UA

Интро

Україна неодноразово закликала позбавити росію права вето у Радбезі ООН або виключити її з цієї структури. На цей момент склалося враження, що Організація Об’єднаних Націй не може ефективно реагувати на кризові ситуації. А багато ініціатив блокується росією, як членом Радбезу. Саме тому у США внесли пропозиції, як обмежити вплив росії та зробити організацію дієвішою. Ми запитали в експертів з міжнародного права і політики, у чому полягають пропозиції США, наскільки вони реальні та як можуть допомогти Україні. На наші питання відповіли експерт з міжнародного права, кандидат юридичних наук Іван Городиський та голова правління Центру прикладних політичних досліджень "Пента", політолог Володимир Фесенко. Далі наведемо їхні думки та розповімо, як США можуть зменшити вплив росії в ООН та чому це на часі. За словами політолога Володимира Фесенка, це дуже добрий сигнал, що США ініціює подібні обговорення. Критика на адресу ООН та порядку ухвалення рішень у Раді Безпеки ООН лунала вже давно. Реформи в органах ООН обговорюються вже понад 50 років. Але зараз США має рішучість змінити ситуацію. Це важливий крок для переведення дискусії у практичну площину. США хочуть реформувати Радбез ООН та обмежити там права росії Постійна представниця США при ООН Лінда Томас-Грінфілд зазначила, що “росія порушила національний суверенітет і територіальну цілісність, порушила права людини й розв’язала відкриту війну замість домовлятися про мир. Постійний член Ради Безпеки ООН завдав удару по самій основі Статуту ООН”. Тому США внесе пропозиції щодо реформування організації. Війну, яку росія розв’язала проти України, американська дипломатка назвала “спробою панування в найчистішій формі” та “випробуванням для найбільш основоположних принципів, створених в ООН”. Лінда Томас-Грінфілд На думку представниці США в ООН Лінди Томас-Грінфілд, Радбез ООН має “краще відображати глобальну реальність і враховувати географічне представництво, а не зберігати статус-кво”. Постійні члени Радбезу використання свого права вето мають обговорювати на Генеральній асамблеї ООН. А США у таких випадках хотіли б ставати співавторами резолюцій РБ ООН, де застосовується права вето.  Американська сторона закликає постійних членів Радбезу (США, Великобританія, Франція, росія, Китай) дотримувалися 6 принципів відповідальної політики. Серед цих принципів: захистити Статут ООН та діяти виключно згідно з ним; посилення співпраці держав-членів з іншими членами та організаціями в рамках ООН для усунення загроз миру та безпеці; використання права вето у виключних випадках; бути лідерами у захисті прав людини; посилювати співпрацю, інклюзивність та прозорість. З 2009 року росія наклала 26 вето, до 12 з яких приєднався Китай, а США застосували вето лише 4 рази. Через блокування резолюцій росією раніше ООН не могли реагувати на порушення прав людини в тимчасово окупованих росією Криму та частинах Донецької і Луганської областей. Спроба введення миротворчого контингенту ООН на Донбас та обов’язок припинити повномасштабне вторгнення в Україну не були реалізовані через вето росії. Політолог Володимир Фесенко зазначає, що якщо пропозиції США вдалося б реалізувати, це стало б значним кроком вперед у світовій політиці. Це потенційно могло б зробити ООН ефективнішою. Але сподівань, що це вдасться зробити найближчим часом, немає: “З точки зору ухвалення рішень, це було б справедливо. Зараз ми бачимо, що росія дуже часто використовує право вето у своїх егоїстичних цілях. Ситуація з таким свавільним використанням вето та безкарною поведінкою окремих членів Радбезу, які мають ядерну зброю, створює проблеми. Агресивна війна постійного члена Ради безпеки ООН з правом вето (росії - Авт.) проти іншої країни фактично означає кризу всієї системи. Тому ініціатива доречна. Інша річ - як її реалізувати”, - підкреслює фахівець. Наразі у Радбезі ООН 15 членів (5 - постійних). Рішення приймаються 9 голосами за умови, що жоден з постійних членів Радбезу не голосував проти. Резолюції Радбезу ООН є обов’язковими до виконання країнами-членами ООН. Це їх відрізняє від резолюцій Генасамблеї ООН, які несуть рекомендаційний характер. До обговорення пропозицій щодо реформи в ООН долучаться Президент США Джо Байден та держсекретар Ентоні Блінкен. Наскільки реалістично реформувати ООН? Юрист Іван Городиський зазначає, що попри заяви представниці США в ООН, наразі ніякі подібні зміни не є можливими. Адже необхідно вносити зміни до Статуту ООН, які мають визначати повноваження і статус членів Радбезу ООН. Такі зміни можуть вноситися лише за згоди або без заперечення всіх постійних членів Радбезу ООН. Практичних механізмів реформувати Радбез ООН, на думку експерта, наразі немає:  “Як це зробити, отримавши згоду росії і Китаю - я не уявляю. А якщо це зробити в обхід - то буде вже не та ООН, яка є зараз. Ці пропозиції є гарними політичними заявами для тривалого обговорення. Але практична їх реалізація у цих умовах не є можливою”, - підкреслює Іван Городиський. Також він додає, що не є можливим виключити росію з Радбезу ООН.  У Статуті ООН немає процедури виключення постійного члена Ради безпеки з її складу. Тому що Статут ООН створювали під себе саме постійні члени РБ. Ті країни, які перемогли у Другій світовій війні. “Обмеження права вето постійних членів Радбезу та змушення їх пояснювати на Генасамблеї причину накладення вето - ця дискусія триває не одне десятиліття. Були робочі групи, які працювали останні 15 років з цього питання в рамках ООН. А так само питання розширення складу постійних членів Радбезу. Але всі дискусії припиняються на тому, що Статут ООН замкнений на рішеннях і волі 5 постійних членів Радбезу. Без згоди будь-кого з цих 5 країн внести зміни не можливо. Об’єктивно росія і Китай будуть проти”, - додає Іван Городиський. Теоретично в ООН можна обійти право вето. Зокрема, голова Комітету Верховної Ради України з міжнародної політики Олександр Мережко наголошував, що росія не легітимно успадкувала від СРСР місце у Радбезі ООН. Але це питання може бути вирішеним в рамках Міжнародного суду ООН. Яким буде це рішення - не відомо. І на його ухвалення піде багато років. У 1971 році з Радбезу ООН виключили Тайвань та замінили його Китаєм як єдиним законним представником китайського народу. Тому це можливо. Але для реалізації такого плану Україна має винести на голосування Генасамблеї ООН питання легітимності перебування росії у Радбезі, де за таке рішення має проголосувати щонайменше 100 країн. Тільки після цього питання розгляне Міжнародний суд ООН.  Аналітикиня Центру “Нова Європа” Маріанна Фахурдінова окреслює декілька шляхів, як росію можна було б позбавити впливу на ухвалення рішень в ООН. Перший варіант - використати статтю 27.3 Статуту ООН. Вона говорит про те, що постійний член РБ ООН, що є стороною спору, повинен утримуватись від голосувань щодо питань, які стосуються цього спору. Але тут потрібно довести, що росія - сторона спору з Україною. А ще може стати на бік росії Китай - теж член Радбезу. Ця стаття за час існування ООН вже застосовувалася десь 5-10 разів. Серед інших варіантів: призупинення членства росії в ООН (за що мають проголосувати інші країни);  позбавлення права вето всіх членів Радбезу ООН;  розширення постійних членів Радбезу ООН (додати Німеччину, Японію, Індію, Бразилію) та 2 країн Африки тощо. Нагадаємо, Генсек ООН Антоніу Гутерреш закликав вивести російські війська з території Запорізької атомної електростанції у місті Енергодарі, але марно. А чим відомий призначений росіянами “мер” Енергодара, колаборант Андрій Шевчик - читайте тут.  Дмитро Чернишов

Що пропонує США стосовно реформи Радбезу ООН та чому зараз це важливо

Читать на русском

Росія фактично заблокувала роботу Ради безпеки - США готові з цим боротися

Читать на русском
Що пропонує США стосовно реформи Радбезу ООН та чому зараз це важливо

Росія фактично заблокувала роботу Ради безпеки - США готові з цим боротися

Україна неодноразово закликала позбавити росію права вето у Радбезі ООН або виключити її з цієї структури. На цей момент склалося враження, що Організація Об’єднаних Націй не може ефективно реагувати на кризові ситуації. А багато ініціатив блокується росією, як членом Радбезу. Саме тому у США внесли пропозиції, як обмежити вплив росії та зробити організацію дієвішою. Ми запитали в експертів з міжнародного права і політики, у чому полягають пропозиції США, наскільки вони реальні та як можуть допомогти Україні.

На наші питання відповіли експерт з міжнародного права, кандидат юридичних наук Іван Городиський та голова правління Центру прикладних політичних досліджень "Пента", політолог Володимир Фесенко. Далі наведемо їхні думки та розповімо, як США можуть зменшити вплив росії в ООН та чому це на часі.

За словами політолога Володимира Фесенка, це дуже добрий сигнал, що США ініціює подібні обговорення. Критика на адресу ООН та порядку ухвалення рішень у Раді Безпеки ООН лунала вже давно. Реформи в органах ООН обговорюються вже понад 50 років. Але зараз США має рішучість змінити ситуацію. Це важливий крок для переведення дискусії у практичну площину.

США хочуть реформувати Радбез ООН та обмежити там права росії

Постійна представниця США при ООН Лінда Томас-Грінфілд зазначила, що “росія порушила національний суверенітет і територіальну цілісність, порушила права людини й розв’язала відкриту війну замість домовлятися про мир. Постійний член Ради Безпеки ООН завдав удару по самій основі Статуту ООН”. Тому США внесе пропозиції щодо реформування організації. Війну, яку росія розв’язала проти України, американська дипломатка назвала “спробою панування в найчистішій формі” та “випробуванням для найбільш основоположних принципів, створених в ООН”.

Лінда Томас-Грінфілд

Лінда Томас-Грінфілд

На думку представниці США в ООН Лінди Томас-Грінфілд, Радбез ООН має “краще відображати глобальну реальність і враховувати географічне представництво, а не зберігати статус-кво”. Постійні члени Радбезу використання свого права вето мають обговорювати на Генеральній асамблеї ООН. А США у таких випадках хотіли б ставати співавторами резолюцій РБ ООН, де застосовується права вето.  Американська сторона закликає постійних членів Радбезу (США, Великобританія, Франція, росія, Китай) дотримувалися 6 принципів відповідальної політики. Серед цих принципів:

  • захистити Статут ООН та діяти виключно згідно з ним;
  • посилення співпраці держав-членів з іншими членами та організаціями в рамках ООН для усунення загроз миру та безпеці;
  • використання права вето у виключних випадках;
  • бути лідерами у захисті прав людини;
  • посилювати співпрацю, інклюзивність та прозорість.


З 2009 року росія наклала 26 вето, до 12 з яких приєднався Китай, а США застосували вето лише 4 рази. Через блокування резолюцій росією раніше ООН
не могли реагувати на порушення прав людини в тимчасово окупованих росією Криму та частинах Донецької і Луганської областей. Спроба введення миротворчого контингенту ООН на Донбас та обов’язок припинити повномасштабне вторгнення в Україну не були реалізовані через вето росії.

Політолог Володимир Фесенко зазначає, що якщо пропозиції США вдалося б реалізувати, це стало б значним кроком вперед у світовій політиці. Це потенційно могло б зробити ООН ефективнішою. Але сподівань, що це вдасться зробити найближчим часом, немає:

“З точки зору ухвалення рішень, це було б справедливо. Зараз ми бачимо, що росія дуже часто використовує право вето у своїх егоїстичних цілях. Ситуація з таким свавільним використанням вето та безкарною поведінкою окремих членів Радбезу, які мають ядерну зброю, створює проблеми. Агресивна війна постійного члена Ради безпеки ООН з правом вето (росії - Авт.) проти іншої країни фактично означає кризу всієї системи. Тому ініціатива доречна. Інша річ - як її реалізувати”, - підкреслює фахівець.

Наразі у Радбезі ООН 15 членів (5 - постійних). Рішення приймаються 9 голосами за умови, що жоден з постійних членів Радбезу не голосував проти. Резолюції Радбезу ООН є обов’язковими до виконання країнами-членами ООН. Це їх відрізняє від резолюцій Генасамблеї ООН, які несуть рекомендаційний характер. До обговорення пропозицій щодо реформи в ООН долучаться Президент США Джо Байден та держсекретар Ентоні Блінкен.

Наскільки реалістично реформувати ООН?

Юрист Іван Городиський зазначає, що попри заяви представниці США в ООН, наразі ніякі подібні зміни не є можливими. Адже необхідно вносити зміни до Статуту ООН, які мають визначати повноваження і статус членів Радбезу ООН. Такі зміни можуть вноситися лише за згоди або без заперечення всіх постійних членів Радбезу ООН. Практичних механізмів реформувати Радбез ООН, на думку експерта, наразі немає: 

“Як це зробити, отримавши згоду росії і Китаю - я не уявляю. А якщо це зробити в обхід - то буде вже не та ООН, яка є зараз. Ці пропозиції є гарними політичними заявами для тривалого обговорення. Але практична їх реалізація у цих умовах не є можливою”, - підкреслює Іван Городиський. Також він додає, що не є можливим виключити росію з Радбезу ООН. 

У Статуті ООН немає процедури виключення постійного члена Ради безпеки з її складу. Тому що Статут ООН створювали під себе саме постійні члени РБ. Ті країни, які перемогли у Другій світовій війні.

“Обмеження права вето постійних членів Радбезу та змушення їх пояснювати на Генасамблеї причину накладення вето - ця дискусія триває не одне десятиліття. Були робочі групи, які працювали останні 15 років з цього питання в рамках ООН. А так само питання розширення складу постійних членів Радбезу. Але всі дискусії припиняються на тому, що Статут ООН замкнений на рішеннях і волі 5 постійних членів Радбезу. Без згоди будь-кого з цих 5 країн внести зміни не можливо. Об’єктивно росія і Китай будуть проти”, - додає Іван Городиський.

Теоретично в ООН можна обійти право вето. Зокрема, голова Комітету Верховної Ради України з міжнародної політики Олександр Мережко наголошував, що росія не легітимно успадкувала від СРСР місце у Радбезі ООН. Але це питання може бути вирішеним в рамках Міжнародного суду ООН. Яким буде це рішення - не відомо. І на його ухвалення піде багато років. У 1971 році з Радбезу ООН виключили Тайвань та замінили його Китаєм як єдиним законним представником китайського народу. Тому це можливо. Але для реалізації такого плану Україна має винести на голосування Генасамблеї ООН питання легітимності перебування росії у Радбезі, де за таке рішення має проголосувати щонайменше 100 країн. Тільки після цього питання розгляне Міжнародний суд ООН. 

Аналітикиня Центру “Нова Європа” Маріанна Фахурдінова окреслює декілька шляхів, як росію можна було б позбавити впливу на ухвалення рішень в ООН. Перший варіант - використати статтю 27.3 Статуту ООН. Вона говорит про те, що постійний член РБ ООН, що є стороною спору, повинен утримуватись від голосувань щодо питань, які стосуються цього спору. Але тут потрібно довести, що росія - сторона спору з Україною. А ще може стати на бік росії Китай - теж член Радбезу. Ця стаття за час існування ООН вже застосовувалася десь 5-10 разів. Серед інших варіантів:

  • призупинення членства росії в ООН (за що мають проголосувати інші країни); 
  • позбавлення права вето всіх членів Радбезу ООН; 
  • розширення постійних членів Радбезу ООН (додати Німеччину, Японію, Індію, Бразилію) та 2 країн Африки тощо.


Нагадаємо, Генсек ООН Антоніу Гутерреш
закликав вивести російські війська з території Запорізької атомної електростанції у місті Енергодарі, але марно. А чим відомий призначений росіянами “мер” Енергодара, колаборант Андрій Шевчик - читайте тут

Дмитро Чернишов

ФОТОРЕПОРТАЖІ

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.