Російські винищувачі Су-57 і Су-75: в Україні не використовувалися, але є нюанс

Зброя, перевірена у боях, цінується вище, ніж перевірена лише за умов полігону

Російські винищувачі Су-57 і Су-75: в Україні не використовувалися, але є нюанс
Винищувачами Су-57 і Су-75 росія пишається

В Повітряних силах ЗСУ заявили, що росія не застосовувала свої розрекламовані літаки Су-57 і Су-75 у повітряному просторі України. Втім, в січні цього року британська розвідка повідомила, що агресор з обережністю, але використовує проти України новітній винищувач Су-57. Що значить «з обережністю» і чому Су-57 і Су-75 викликають до себе неабияку увагу експертів?


Фактів застосування літаків немає, але це не точно

Речник Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат заявив, що повітряними силами України не зафіксовані факти застосування літаків Су-57 і Су-75 проти України.

"У рф достатньо інших літаків і вертольотів, які вона застосовує на війні", - додав Ігнат.

Втім, 9 січня цього року міноборони Британії у twitter повідомили, що росія використовувала для ракетних ударів по Україні свої найсучасніші літаки Су-57, які розташовані на авіабазі в Астраханській області. Проте їхні бойові вильоти швидше за все відбуваються лише в російському повітряному просторі, заявила британська розвідка.

Повідомлення британської розвідки


"Це може пояснюватися тим, що російські військові бояться скомпрометувати секретні технології. Таке могло б статися, якщо ЗСУ вдасться збити винищувач", - йдеться в повідомленні.

Про те, що Росія використовує у війні з Україною винищувачі Су-57, заявив ще 21 серпня міністр оборони Сергій Шойгу. Тепер військова розвідка міноборони Британії пише у своєму щоденному зведенні, що це відбувається як мінімум із червня.

Втім, ризик "засвітити" літак в небі для росії може компенсуватися тим, що у ВКС з'явилася можливість перевірити Су-57 у війні, де противник має бойову авіацію і наземну ППО. Про це написали кореспонденти інформаційною служби ВВС.

"Такі випробування можуть допомогти перевірити різні системи винищувача - радіолокаційний комплекс, засоби радіоелектронної боротьби, зв'язок, систему управління озброєнням, відпрацювати його здатність взаємодіяти з іншими літаками. І те, що він застосовується обережно і тільки для ударних місій, не означає, що після перевірок ВКС не почнуть сміливо використовувати Су-57.
Крім того, застосовуючи новий літак у реальній війні, Росія підвищує його статус на ринку - зброя, перевірена у боях, цінується вище, ніж перевірена лише за умов полігону", - йдеться в матеріалі.

За інформацією Defense Express, перше застосування літаків Су-57 у бойових діях сталося 8 квітня. О 17:22 та 17:37 два багатоцільові винищувачі Су-57 929 державного льотно-випробувального центру (Ахтубінськ) ПКС з повітряного простору Росії завдали авіаційних ударів ракетами типу Х-59 по об'єктах на території Кіровоградської області та порту Одеса.

Що відомо про винищувачів Су-57


В грудні 2022 року прес-служба ПАТ "Об'єднана авіабудівна корпорація" (ОАК), яка виготовила винищувачі Су-57 на своєму Комсомольському-на-Амурі авіаційному заводі ім. Гагаріна, повідомила про передачу літаків міноборони Росії.

У повідомленні йдеться, що цю партію поставлено в межах "великого контракту" з міноборони Росії. Крім того, прес-служба компанії заявила, що авіазавод "виконав програму цього року з виробництва Су-57 і Су-35С" і вже виробляє наступні літаки.

У повідомленні не зазначено кількість поставлених на озброєння російської армії нових літаків, хоч і йдеться про серійне виробництво. OSINT-аналітик Роб Лі вважає, що йдеться про чотири літаки.

Традиційно росіяни заявляють, що Су-57 це майбутнє російської бойової авіації. Під час його будівництва нібито були втілені передові технології та конструкторські рішення, які роблять винищувач "надманевреним і малопомітним".

Як пише Defense Express, росія хотіла розпочати серійне виробництво Су-57 ще у 2016 році та за амбітними планами кінця 2015 року до 2020 у Повітряно-космічних силах Росії хотіли мати 55 таких винищувачів.

Згодом цей план "трохи" зменшили – до 12 літаків, а вже у 2016 році стало відомо, що серійне виробництво "посунеться" на два роки – до 2018. Зрештою, у серпні 2018 року був підписаний контракт на постачання перших двох Су-57, а у 2019 у рамках форуму "Армия" з міноборони було укладено контракт на постачання одразу 76 літаків Су-57 до 2028 року.

Перший серійний Су-57 ВКС Росії отримали 25 грудня 2020 року. Потім російські ЗМІ у листопаді 2021 повідомляли, що міноборони Росії до кінця року має отримати ще 4 винищувачі Су-57, партія літаків мала б бути передана у грудні того ж року.

У грудні 2021 року Defense Express писало, що Су-57 може замінити старі повітряні судна Росії, але у випадку, якщо буде вирішено питання, пов'язане з його серійним випуском.
Повідомлялося, що для розрекламованого кремлівською пропагандою Су-57 не було створено відповідний двигун нового покоління ("Виріб 30"). У повідомленні йшлося, що розробка триватиме щонайменше ще 5 – 6 років.

Тому всі випущені літаки Су-57 отримають версію двигуна Saturn AL-31 (AL-31F1), що використовується на літаках 4 покоління Су-35. Це означає менші швидкості, бойові можливості і невідповідність статусу літака "5 покоління".

Також існують проблеми з імпортозаміщенням електронних виробів, особливо мікрочипів. Китайські клони не завжди є надійними і не можуть замінити західні аналоги, доступ до яких Кремль втратив через дію санкцій.

Су-75 виявився співрозмірним з двомоторним Су-57

В липні 2021 року росіяни повідомили, що перший політ легкого винищувача 5-го покоління Су-75 “Checkmate” очікується не раніше 2023 року. Про це заявили під час презентації літака президенту путіну на авіасалоні МАКС-2021.

Також стало відомо, що росіяни планують створити на базі нового літака двохмісну та безпілотну версії. Для управління Су-75 планують застосовувати штучний інтелект.

За заявленими характеристиками літак зможе розвивати швидкість 1,8-2 Маха. Дальність польоту літака – 3000 км. Максимальна маса бойової нагрузки – 7400 кг.

Путіну заявили, що головним конкурентом нової машини є китайські легкі винищувачі і в планах виробників довести контрактну ціну Су-75 до рівня не більше за 30 млн дол за одиницю.

Винищувач “Checkmate” (Су-75), який позиціонується росіянами, як “легкий тактичний літак” виявився цілком співставним за розмірами з Су-57. За оцінками оглядачів The Drive російську машину варто вважати щонайменше “середнім” винищувачем.

Втім, зараз рф намагається просунути Су-75 Checkmate в Індію після провалу з Су-57. Як повідомляють російські ЗМІ, кремль, під час виставки Aero India 2023, спробує запропонувати Делі "увійти до проєкту легкого тактичного винищувача Checkmate".

Але нагадаємо, що у 2018 році Делі зупинив свою участь у спільному з РФ проєкту над FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) на базі Су-57, який стартував ще у 2007 році.

Більше того, Індія вже веде розробку власного винищувача п'ятого покоління HAL AMCA, при цьому у співробітництві із західними компаніями. Зокрема із двигуном для цієї машини вже визначились - General Electric F414.

І ще. Неможливо оминути історію назви Су-75 Checkmate ("Шах і мат"). Виявляється, він отримав таку назву, оскільки "якщо уявити повітряний бій у вигляді шахової партії, то це повітряне судно відіграє роль непомітного, але часом незамінного коня". Про це розповів заступник керівника цього проекту в Об'єднаній авіабудівній корпорації Олексій Булатов.

За його словами, Checkmate є саме конем, оскільки сама по собі ідея створити одноруховий винищувач, який не проектувався у РФ вже майже 40 років, є «нестандартним рішенням».

Раніше ми писали, що українці зобов'язані здати зброю, яку вони мають на руках, продати або здійснити її перероблення у дозволений вид. Про це заявив глава МВС Ігор Клименко.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube