Зброя, перевірена у боях, цінується вище, ніж перевірена лише за умов полігону
В Повітряних силах ЗСУ заявили, що росія не застосовувала свої розрекламовані літаки Су-57 і Су-75 у повітряному просторі України. Втім, в січні цього року британська розвідка повідомила, що агресор з обережністю, але використовує проти України новітній винищувач Су-57. Що значить «з обережністю» і чому Су-57 і Су-75 викликають до себе неабияку увагу експертів?
Речник Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат заявив, що повітряними силами України не зафіксовані факти застосування літаків Су-57 і Су-75 проти України.
"У рф достатньо інших літаків і вертольотів, які вона застосовує на війні", - додав Ігнат.
Втім, 9 січня цього року міноборони Британії у twitter повідомили, що росія використовувала для ракетних ударів по Україні свої найсучасніші літаки Су-57, які розташовані на авіабазі в Астраханській області. Проте їхні бойові вильоти швидше за все відбуваються лише в російському повітряному просторі, заявила британська розвідка.
"Це може пояснюватися тим, що російські військові бояться скомпрометувати секретні технології. Таке могло б статися, якщо ЗСУ вдасться збити винищувач", - йдеться в повідомленні.
Про те, що Росія використовує у війні з Україною винищувачі Су-57, заявив ще 21 серпня міністр оборони Сергій Шойгу. Тепер військова розвідка міноборони Британії пише у своєму щоденному зведенні, що це відбувається як мінімум із червня.
Втім, ризик "засвітити" літак в небі для росії може компенсуватися тим, що у ВКС з'явилася можливість перевірити Су-57 у війні, де противник має бойову авіацію і наземну ППО. Про це написали кореспонденти інформаційною служби ВВС.
"Такі випробування можуть допомогти перевірити різні системи винищувача - радіолокаційний комплекс, засоби радіоелектронної боротьби, зв'язок, систему управління озброєнням, відпрацювати його здатність взаємодіяти з іншими літаками. І те, що він застосовується обережно і тільки для ударних місій, не означає, що після перевірок ВКС не почнуть сміливо використовувати Су-57.
Крім того, застосовуючи новий літак у реальній війні, Росія підвищує його статус на ринку - зброя, перевірена у боях, цінується вище, ніж перевірена лише за умов полігону", - йдеться в матеріалі.
За інформацією Defense Express, перше застосування літаків Су-57 у бойових діях сталося 8 квітня. О 17:22 та 17:37 два багатоцільові винищувачі Су-57 929 державного льотно-випробувального центру (Ахтубінськ) ПКС з повітряного простору Росії завдали авіаційних ударів ракетами типу Х-59 по об'єктах на території Кіровоградської області та порту Одеса.
В грудні 2022 року прес-служба ПАТ "Об'єднана авіабудівна корпорація" (ОАК), яка виготовила винищувачі Су-57 на своєму Комсомольському-на-Амурі авіаційному заводі ім. Гагаріна, повідомила про передачу літаків міноборони Росії.
У повідомленні йдеться, що цю партію поставлено в межах "великого контракту" з міноборони Росії. Крім того, прес-служба компанії заявила, що авіазавод "виконав програму цього року з виробництва Су-57 і Су-35С" і вже виробляє наступні літаки.
У повідомленні не зазначено кількість поставлених на озброєння російської армії нових літаків, хоч і йдеться про серійне виробництво. OSINT-аналітик Роб Лі вважає, що йдеться про чотири літаки.
Традиційно росіяни заявляють, що Су-57 це майбутнє російської бойової авіації. Під час його будівництва нібито були втілені передові технології та конструкторські рішення, які роблять винищувач "надманевреним і малопомітним".
Як пише Defense Express, росія хотіла розпочати серійне виробництво Су-57 ще у 2016 році та за амбітними планами кінця 2015 року до 2020 у Повітряно-космічних силах Росії хотіли мати 55 таких винищувачів.
Згодом цей план "трохи" зменшили – до 12 літаків, а вже у 2016 році стало відомо, що серійне виробництво "посунеться" на два роки – до 2018. Зрештою, у серпні 2018 року був підписаний контракт на постачання перших двох Су-57, а у 2019 у рамках форуму "Армия" з міноборони було укладено контракт на постачання одразу 76 літаків Су-57 до 2028 року.
Перший серійний Су-57 ВКС Росії отримали 25 грудня 2020 року. Потім російські ЗМІ у листопаді 2021 повідомляли, що міноборони Росії до кінця року має отримати ще 4 винищувачі Су-57, партія літаків мала б бути передана у грудні того ж року.
У грудні 2021 року Defense Express писало, що Су-57 може замінити старі повітряні судна Росії, але у випадку, якщо буде вирішено питання, пов'язане з його серійним випуском.
Повідомлялося, що для розрекламованого кремлівською пропагандою Су-57 не було створено відповідний двигун нового покоління ("Виріб 30"). У повідомленні йшлося, що розробка триватиме щонайменше ще 5 – 6 років.
Тому всі випущені літаки Су-57 отримають версію двигуна Saturn AL-31 (AL-31F1), що використовується на літаках 4 покоління Су-35. Це означає менші швидкості, бойові можливості і невідповідність статусу літака "5 покоління".
Також існують проблеми з імпортозаміщенням електронних виробів, особливо мікрочипів. Китайські клони не завжди є надійними і не можуть замінити західні аналоги, доступ до яких Кремль втратив через дію санкцій.
В липні 2021 року росіяни повідомили, що перший політ легкого винищувача 5-го покоління Су-75 “Checkmate” очікується не раніше 2023 року. Про це заявили під час презентації літака президенту путіну на авіасалоні МАКС-2021.
Також стало відомо, що росіяни планують створити на базі нового літака двохмісну та безпілотну версії. Для управління Су-75 планують застосовувати штучний інтелект.
За заявленими характеристиками літак зможе розвивати швидкість 1,8-2 Маха. Дальність польоту літака – 3000 км. Максимальна маса бойової нагрузки – 7400 кг.
Путіну заявили, що головним конкурентом нової машини є китайські легкі винищувачі і в планах виробників довести контрактну ціну Су-75 до рівня не більше за 30 млн дол за одиницю.
Винищувач “Checkmate” (Су-75), який позиціонується росіянами, як “легкий тактичний літак” виявився цілком співставним за розмірами з Су-57. За оцінками оглядачів The Drive російську машину варто вважати щонайменше “середнім” винищувачем.
Втім, зараз рф намагається просунути Су-75 Checkmate в Індію після провалу з Су-57. Як повідомляють російські ЗМІ, кремль, під час виставки Aero India 2023, спробує запропонувати Делі "увійти до проєкту легкого тактичного винищувача Checkmate".
Але нагадаємо, що у 2018 році Делі зупинив свою участь у спільному з РФ проєкту над FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) на базі Су-57, який стартував ще у 2007 році.
Більше того, Індія вже веде розробку власного винищувача п'ятого покоління HAL AMCA, при цьому у співробітництві із західними компаніями. Зокрема із двигуном для цієї машини вже визначились - General Electric F414.
І ще. Неможливо оминути історію назви Су-75 Checkmate ("Шах і мат"). Виявляється, він отримав таку назву, оскільки "якщо уявити повітряний бій у вигляді шахової партії, то це повітряне судно відіграє роль непомітного, але часом незамінного коня". Про це розповів заступник керівника цього проекту в Об'єднаній авіабудівній корпорації Олексій Булатов.
За його словами, Checkmate є саме конем, оскільки сама по собі ідея створити одноруховий винищувач, який не проектувався у РФ вже майже 40 років, є «нестандартним рішенням».
Раніше ми писали, що українці зобов'язані здати зброю, яку вони мають на руках, продати або здійснити її перероблення у дозволений вид. Про це заявив глава МВС Ігор Клименко.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.