Ситуація на ринку стабільна
Співвласники мережі АЗС KLO, яка працює на території Київської області, В'ячеслав Стешенко та Наталія Малецька, розповіли, як автозаправки працюють під час перебоїв з електропостачанням. А також про те, чи варто очікувати дефіциту палива та його значного подорожчання.
На думку експертів, дефіциту палива Україні очікувати не варто.
“Повторення ситуації з дефіцитом палива не буде. Ми загартувались та передбачаємо можливі проблеми, наработали міжнародні зв’язки. Катар, Туреччина. Можливі невеликі перебої на 1-2 дні. Вони можуть бути пов’язані з тим, що через блекаут тимчасово не працює митниця. Або через те, що танкери затримались через шторм. У випадку необхідності ми можемо збільшити поставки у 2-3 рази без проблем”, - каже В'ячеслав Стешенко.
Як зазначила Наталія Малецька, ціни на паливо, як і до війни, визначаються валютними котуваннями, цінами на нафту та логістикою.
“Останнім часом вартість палива збільшилась на 50-70 копійок. Але це пов’язано зі збільшенням собівартості, а не підвищеним попитом. 2-3 тижні тому на ринку виникло побоювання, що через санкції, накладені на росію, може вирости ціна нафти. Трейдери побігли укладати контракти. А продавці, користуючись ажіотажем, підвищили ціни, збільшивши власні премії”, - пояснила вона.
Приблизно 90% АЗС мережі KLO мають генератори. Всі ці заправки - це пункти незламності. У мережі провели навчання співробітників щодо обслуговування генераторів. Збільшили кількість персоналу. Робота на генераторі вчетверо дорожча, ніж робота на стабільній електроенергії.
“Бачимо на АЗС і сушку волосся, і стрижки, і годування дітей. Постало питання: чи закривати АЗС під час тривоги. Уявіть собі, 237 километр траси Київ-Харків. Хтось працює з вайфаєм, хтось навчає дитину в онлайні. Якщо зачинити АЗС під час тривоги, люди вийдуть на трасу. Вони ніде не сховаються, а стоятимуть біля АЗС. Тож, ми зрозуміли, що немає сенсу зачиняти заправку під час тревоги”, - В’ячеслав Стешенко.
Раніше Антимонопольний комітет провів два дослідження внутрішнього ринку світлих нафтопродуктів (високооктанових бензинів та дизельного пального). Згідно з їхніми результатами, Кабміну порадили повернути контроль за обігом пального в Україні. Причиною тому стали недостатня якість пального на ринку, цінова політика та нерівномірність розподілу.
Варто додати, що російська агресія проти України привела до початку паливної кризи навесні. Справа в тому, що до початку вторгнення країна отримувала паливо з рф та Білорусі. У 2021-му році 62% дизельного палива та 50% бензину надходили саме з цих країн. Наразі ці маршрути перекриті, але Україна вже змогла налагодити нові маршрути та подолати дефіцит пального – наразі проблем з паливом в країні немає.
Раніше Інформатор писав, що Уряд затвердив зарахування доходів від акцизу на паливо до бюджетів місцевого самоврядування. Мова йде про акцизний податок як з виробленого в Україні, так і з ввезеного на нашу митну територію палива. З отриманих коштів місцеві бюджети отримуватимуть 13,4%.