Пірати Червоного моря: дії хуситів стоять на заваді стратегічним планам США

Читать на русском

Єменські бойовики своїми діями із захопленням цивільного судна створили прецендент, який несе загрозу глобальній логістиці та може мати наслідком ще один конфлікт на Близькому Сході

Читать на русском
Захоплене судно
Бойовики довели, що можуть оголосити «сіоністським» будь-яке торгове судно

Єменські бойовики своїми діями із захопленням цивільного судна створили прецендент, який несе загрозу глобальній логістиці та може мати наслідком ще один конфлікт на Близькому Сході

Захоплення судна Galaxy Leader єменськими хуситами є проявом піратства й не може мати жодного виправдання, хоча б тому, що судно мало опосередковане відношення до Ізраїлю. Фактично судно перебувало у власності японської компанії, що підтвердили в Токіо, це означає, що дії хуситів ставлять під загрозу світову логістику. Лідери бойовиків неприховано погрожують розростанням конфлікту в регіоні, через який уже зараз проходить 10% світової морської торгівлі. Показово, що загроза судноплавству, яку створюють хусити, може стати на заваді стратегічним планам Заходу з організації транспортного коридору між Індією та ЄС, що ще раз вказує на можливу причетність Тегерану.

Хусити зайнялися піратством

Єменські хусити повідомляють, що захопили ізраїльське торгове судно Galaxy Leader у Червоному морі та взяли в заручники 25 членів екіпажу, серед яких є українці. Натомість у Єрусалимі заявляють, що судно не ізраїльське, пише Times of Israel. Воно належить британській компанії, ходить під прапором Багам і передане в оренду японській фірмі Nippon Yusen. Судно йшло з Туреччини до Індії з міжнародним цивільним екіпажем, до складу якого входили болгари, мексиканці, філіппінці та українці, але на борту не було громадян Ізраїлю. Певною мірою дотичним до судна є один із найбагатших ізраїльських бізнесменів Авраам «Рамі» Унгар, який є співвласником компанії.

Захоплення судна можна кваліфікувати як піратство. ЦАХАЛ заявив, про причетність Ірану, який має визначальний вплив на хуситів і назвав подію «дуже серйозним інцидентом глобального масштабу». Таку ж позицію зайняв Офіс прем’єр-міністра Ізраїлю Біньяміна Нетаньяху.

«Це ще один акт іранського тероризму, який демонструє стрибок уперед в іранській агресії проти громадян вільного світу та створює міжнародні наслідки, коли справа стосується безпеки глобальних судноплавних маршрутів», — сказано в заяві ізраїльського прем’єра.

Натомість Іран заперечує свою причетність. Речник міністерства закордонних справ Ірану Насер Канані заявив, що провина за нестабільність у регіоні лежить на Єрусалимі.

«Ми неодноразово заявляли, що групи опору в регіоні представляють свої країни, ухвалюють рішення та діють, виходячи з інтересів своїх країн», — сказав він.

Новий виток протистояння

Речник групи Ях’я Сарі заявив, що акція є відповіддю на дії Армії оборони Ізраїлю в Газі. Він погрожує розростанням конфлікту.

«Якщо міжнародна спільнота стурбована регіональною безпекою та стабільністю, і не хоче розширенням конфлікту, вона повинна покласти край агресії Ізраїлю проти Гази», — написав він на X.

 

 

Раніше хусити повідомили, що «оголосили війну» Ізраїлю, але обмежилися кількома ракетами та ударами безпілотників, які ЦАХАЛ без проблем відбив. За повідомленням Al Jazera, командування єменських бойовиків заявило, що атакуватимуть ізраїльські судна в Перській затоці та Червоному морі. Ях’я Сарі сказав, що це буде «законна ціль» для хуситів. Пізніше в мережі з'явилися кадри захоплення судна.

Представник уряду Японії, головний секретар кабінету міністрів Хірокадзу Мацуно, підтвердив, що корабель був в управлінні Nippon Yusen.Токіо веде дипломатичну роботу з представниками хуситів. Мацуно додає, що японці очікують на співпрацю Саудівської Аравії, Оману та Ірану, щоб швидше звільнити судно та екіпаж. Компанія Nippon Yusen, яка винаймала судно, перевозить авто, але цього разу трюми були порожніми. Мацуно засудив дії хуситів, як такі, що становлять загрозу для глобальної логістики.

Південна частина Червоного моря, де було захоплено судно Galaxy Leader, є ключовим судноплавним пунктом, що веде до Суецького каналу, який з’єднує Азію та Європу. Цим шляхом щороку проходить понад 20 000 суден, що складає приблизно 10 % світової морської торгівлі. Загроза руху таким маршрутом матиме серйозний вплив на глобальну економіку. Намагання усунути цю загрозу силою може спровокувати нестабільність у всьому регіоні, у чому багато хто зацікавлений.

Загроза планам США

У вересні на саміті G20, який відбувався в Нью-Делі, представники ЄС, Індії, Саудівської Аравії, ОАЕ, Йорданії та Ізраїлю оголосили про старт стратегічної ініціативи, яка стала конкурентною китайському проєкту «Один пояс, один шлях». Реалізація плану мала зрештою призвести до створення транспортного коридору з Індії до Греції. Це перетворило б Індію на нову «майстерню Заходу» й потужно вдарило б по Пекіну, відрізавши його від найбагатшого ринку збуту.

Деякі країни, як Туреччина, втратили б значення основного посередника між Сходом та Заходом. Але найбільше це суперечить інтересам Ірану, оскільки ініціатива неминуче покращила б взаємини між основними союзниками США в регіоні, прибравши загрозу нових конфліктів. Нестабільність у регіоні Близького Сходу може бути однією з головних причин початку операції «Потоп Аль-Акса», яка запустила ланцюг трагічних подій довкола Гази. Тут вбачають вплив Тегерану, адже рух ХАМАС вважають іранським проксі.

Ймовірно, реакція арабів на дії ЦАХАЛу була не такою, як очікували організатори: сусідні країни висловлюють обурення, але ніхто, навіть ще одне проксі Ірану, «Хезболла», не має бажання долучатися до війни. Ці наміри, якщо такі були випарувалися після того, як США дали зрозуміти, що в разі втручання третьої сили прийдуть на допомогу своєму основному союзнику поза НАТО.

 Блінкен зустрічався з лідерами країн Близького Сходу, аби уникнути загрози великої війни

Інсайдерська інформація Reuters свідчить про те, що деякі арабські країни, зокрема ОАЕ, попри все, мають намір відновити відносини з Єрусалимом, як тільки встановиться мир. Це означає, що спроби Ірану остаточно зіпсувати стосунки між Ізраїлем та сусідами не увінчалися успіхом. Насамперед це стало можливим, завдяки віртуозній роботі дипломатів США на чолі з Держсекретарем Ентоні Блінкеном, який буквально з дня в день відвідував союзників Вашингтона в регіоні. Геостратегічна ініціатива створення коридору «з індусів у греки» все ще актуальна.

За умов, які склалися, ймовірно, війна Ізраїлю проти ХАМАСу триватиме вже недовго, але Ірану все ще потрібна нестабільність у регіоні. Піратство хуситів, які теж є проксі Тегерану, цьому сприяє. Зважаючи, що за бажання «ізраїльське коріння» знайдуть практично у будь-якого судна, світові доведеться реагувати. Потенційно це може означати, навіть, розгортання ще одного конфлікту на Близькому Сході. Залежить лише, чи захочуть хусити стати пішаком Тегерану, як ХАМАС.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте в нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатись на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.