На ринку пального готується велика угода за участю колишньої паливної компанії Ахметова: деталі від експертів

Точною інформацію поки ніхто не володіє

АЗС
Мережа АЗС «Параллель» може купити Motto і Prime

Мережа АЗС «Параллель» може купити Motto і Prime за $28–38 млн. Таким чином, у 2024-му вона може зрости у пʼять разів і потрапити в десятку найбільших паливних компаній. Що будує власник заправок «Параллель»? Досліджували у Forbes.

«Параллель» розбудовував «СКМ» Ріната Ахметова

Мережу АЗС «Параллель» в Донецькій, Луганській, Запорізькій областях і Криму розбудовував «СКМ» Ріната Ахметова. У 2013-му мережа нараховувала 140 автозаправних станцій, проте досвід у паливному ритейлі був визнаний менеджерами Ахметова невдалим і компанію виставили на продаж за $120 млн. Покупця тоді знайти не вдалось.

У 2014-му «Параллель» втратила 80 АЗС через окупацію росією Криму та Донбасу. «СКМ» вдалося продати мережу тільки восени 2020 року за $30 млн, за оцінкою директора консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна. З 2021-го на сайті компанії перестала публікуватися фінансова звітність. Виторг компанії у 2020-му склав майже 4 млрд грн, у 2022-му – близько 2,6 млрд грн, за даними YouControl.

Новим власником мережі став маловідомий бізнесмен Олександр Дубінін. За словами Сергія Куюна, щоб купити мережу, Дубінін взяв кредит у банку ПУМБ Ріната Ахметова.

«Стати учасником паливного ринку було моєю давньою мрією», – сказав Дубінін в інтервʼю UBR через декілька місяців після купівлі.

Він розповів, що вже має успішний бізнес, задіяний у виробництві товарів світових брендів, але не уточнив, який саме.

Вторгнення РФ у лютому 2022-го завдало другого нищівного удару по «Параллелі». Компанія втратила або зупинила роботу 36 АЗС. Нині «Параллель» – це 24 заправки у Дніпропетровській, Одеській, Київській і підконтрольній Україні території Донецької та Запорізької областей. У 2023 році компанія відкрила дві нові станції в Одеській та Київський областях.

Motto пов’язують з Едуардом Ставицьким

Під брендом Motto, за даними «Нафторинку», працює приблизно 70–75 заправок. Вони не у найкращому стані, але розташовані у хороших місцях. Найбільш «проливні» розташовані у Києві та на основних трасах Київської області, каже Куюн. Консолідованих фінрезультатів компанії нема у відкритому доступі.

Мережа Motto може коштувати $25–35 млн, вважає гендиректор торгового дому «Сан Ойл» Леонід Косянчук. Одна заправка Motto в середньому може коштувати $300 000–400 000, а вся мережа – до $30 млн, оцінює Куюн.

У першому кварталі 2023-го Motto платила 30–50 коп. податків з літра пального, ледь не у п’ять разів менше за лідерів, випливає з дослідження Інституту соціальної та економічної трансформації та CASE Ukraine.

Влітку 2023-го, після засідання парламентської тимчасової слідчої комісії (ТСК) з економічної безпеки, перевірки Motto податковою були особливо прискіпливими, каже Куюн. Одночасно відбулося близько 60 обшуків по всій країні, продовжує аналітик.

Мережу Motto профільні ЗМІ пов’язували із Едуардом Ставицьким, який був міністром енергетики у 2012–2014 роках. Ставицький виїхав з України за кілька років до початку повномасштабної війни.

«Чи встиг Ставицький непомітно вийти з власників мережі Motto – не знаю», – каже аналітик «НафтоРинку» Олександр Сіренко.

Учасники ринку також кажуть, що Ставицький був фактичним власником Motto, але не знають, чи залишився ним досі. Офіційно Ставицький ніколи не був серед засновників. 


Prime – унікальна бізнес-модель

Prime – інша мережа, яка може обʼєднатись з «Параллель». Ця мережа має унікальну для українського ринку бізнес-модель: продає пальне вантажному транспорту, а не власникам легкових автомобілей, каже директор зі стратегічного маркетингу та інновацій «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук.

До великої війни мережа Prime нараховувала близько 40 заправок. У власності компанії 10–12 заправок, решта – орендовані, каже Сергій Куюн. Він оцінює мережу у суму до $3 млн. Prime продає пального приблизно на 3 млрд грн і надає транспортних послуг на 1 млрд грн, казав власник мережі Дмитро Льоушкін у серпні 2023-го. Консолідованої фінзвітності компанії нема у відкритому доступі.

Якщо «Параллель» об’єднає заправки Motto і Prime, вона зросте уп’ятеро, до понад 100 АЗС і увійде до десятки найбільших паливних мереж України, каже Куюн. Завдяки розширенню «Параллель» зможе вийти на ринок B2B-продажів, брати участь у тендерах великих компаній, наприклад, «Нової пошти» і «Укрпошти», пояснює він.

Проте, звідки у Олександра Дубініна понад $30 млн на купівлю двох мереж - для учасників ринку загадка.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube