Чи вирішить проблему зловживань маркування пального зеленим та червоним кольором: думка експерта

Читать на русском

Проблема закупівель пального для армії має чотири проблеми: надійність постачань, ціна, крадіжки та якість

Читать на русском
Чи вирішить проблему зловживань маркування пального зеленим та червоним кольором: думка експерта
Проблеми зі зловживанням при закупівлях пального кольором не вирішити - Сергій Куюн

Проблема закупівель пального для армії має чотири проблеми: надійність постачань, ціна, крадіжки та якість

Днями стало відомо, що Міноборони зобов’яже постачальників маркувати пальне для ЗСУ червоним і зеленим кольором. У Збройні Сили України марковане дизпаливо потрапить наприкінці листопада. Але чи вплине це на зменшення крадіжок пального? Директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн в цьому не впевнений.

Експерт висловив свою точку зору на нововведення Міноборони. За його словами проблема закупівель пального для армії має чотири проблеми: надійність постачань, ціна, крадіжки та якість.

«Насправді, останні дві – це, як правило, одна. Вкрали якісне, долили неякісного», - зауважив Куюн.

Він каже, що проблема якості дійсно існує. Як по дизелю, так й по бензину. А втрата якості відбувається на етапі постачання зі складу до споживача. Бо контроль якості при закупівлі належний, переконаний Куюн. Щодо закупок, то експерт звернув увагу на те, що тут немає ніякої новини – МО завжди купувало пальне тільки в українських постачальників.

Він вважає, що зараз важливіше зробити чіткі, суворі критерії та вимоги до постачальників.

«Інструментів до біса (завдатки, банківські гарантії тощо), - сказав Куюн. -
А головне, складіть графік постачань на півроку - рік вперед, розіграйте тижневі або місячні лоти, все. Про це говорили й до 2022 року, але в результаті заїхали у війну з порожніми баками. Заправляли тоді всім світом, деякі досі на цьому піаряться», - нагадав він.

Щодо ціні, то Куюн переконаний - тільки формульне ціноутворення й конкуренція.

«Так працює цей ринок, коли купляє пальне, треба просто запозичити цю практику. Вона була обкатана на «Укрзалізниці», там питання ціни взагалі зникло (картину псували інші моменти). Формульне ціноутворення та конкуренція нейтралізують клятий людський (він же корупційний) фактор, який весь час псував все при закупівлях як у Міноборони, так й в УЗ», - розповів експерт.

Він додав, що умови мають бути максимально чітко прописані.

«Ти маєш поставити 1000 т дизпального до 20 квітня 2024 року по ціні – світове котирування за 1-19 квітня плюс така-то поправка. Розмір поправки – предмет торгів на тендері. Все. Зберіть трейдерів, чиновників Міненерго (там потужний «паливний» департамент), розробіть разом ці умови раз й назавжди. А поки проблему лише зафарбували», - вважає Куюн.

В Міноборони придумали, як боротися з крадіжками пального в армії

У суботу, 11 листопада, в Міністерстві оборони України заявили, що знайшли спосіб боротися з розкраданням пального в армії. Щоб його не перепродували, до дизеля підмішуватимуть червону фарбу, а до бензину - зелену. 

Як повідомлялося, маркування дає можливість ідентифікувати та відслідковувати пальне, яке було закуплено винятково для потреб ЗСУ, та зменшує можливість його незаконного продажу. Крім того, визначений колір унеможливить зловживання на місцях щодо змішувань пального. Якість пального для військової техніки має надважливе значення.

«Промарковане пальне буде неможливо розбавити, щоб колір повністю зник. Навіть якщо його розбавити дуже сильно, дизельне пальне буде менш червоного або рожевого кольору. Для бензину також буде впроваджено свій барвник – зеленого кольору. В результаті нововведення ціна на дизель та бензин не зміниться», - розповіли в міністерстві.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте у нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.