Коли в Україні закінчиться паливна криза і що уряд та бізнес для цього роблять

На українських АЗС вишикувалися величезні черги

Коли в Україні закінчиться паливна криза і що уряд та бізнес для цього роблять

В Україні виник значний дефіцит пального, після того, як росія завдала ракетних ударів по Кременчуцькому НПЗ та 15 нафтобазам у різних регіонах нашої країни. Після цього максимальні ціни на АЗС дозволили підвищити до 37,7 грн за літр бензину та 42,6 грн за літр дизеля. Але в Центральній та Східній Україні ці заходи не набагато покращили ситуацію.

Тиждень тому Інформатор розбирав, що відбувається на паливному ринку. Що змінилося? І коли закінчиться криза?

Що відбувається

Керівник соціологічної компанії «Актив-груп» Андрій Єрьоменко в рамках дослідницького проєкту проїхав автомобілем від Ужгорода до сходу Хмельницької області. За його словами, у цих регіонах є невеликі (15-20 машин) черги на заправках. "Це не критично і заправитися можна".

Економіст Павло Кухта пише про те, що черги на бензин та дизель розтягуються кілька годин: "Але це там, де пощастило, як у Львівській чи Івано-Франківській областях. У багатьох регіонах пального немає взагалі. Сам поїхав до Києва із затримкою у кілька днів. І розумію, що мені пощастило: лише кілька заправок, кілька годин черги та навіть вдалося залити 15 літрів у каністру. До речі, на Львівщині каністри – це вже теж дефіцит”.

У Дніпрі на табло більшості АЗС горять нулі. Заправитися можна, якщо дуже пощастить, або за талонами. З дизелем ситуація дещо краща, ніж із бензином.

Тим часом українські компанії GoMage та Sellbery створили Telegram-бот UkraineDataVerse, в якому можна повідомляти про паливні спекулянти. Компанія веде і свій реєстр випадків спекуляцій, подивитися його можна тут.

Проблема з портами та залізницею

Зараз, коли відносини з росією та Білоруссю зі зрозумілих причин перервані, а українські порти заблоковані, паливо до нашої країни надходить через західний сухопутний кордон. Везти його можна залізницею або автотранспортом.

"Залишається проблема з логістикою в Європі. Не вдається налагодити процес доставки палива в Україну з європейських портів та НПЗ. Кабінет міністрів України разом із трейдерами запланували низку переговорів з європейськими урядами та компаніями-перевізниками. Є надія, що найближчим часом буде намічено якийсь  план з нарощування перевезень. Ефект від цих заходів ми відчуємо через 2-3 тижні, - каже директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн, - Українські компанії купили багато палива, але не можуть його вивезти, бо не вистачає вагонів та локомотивів. Бізнес вичерпав свій інструментарій і потребує політичної підтримки для координації постачань. На жаль, "Укрзалізниця" не може допомогти тут значною мірою, тому що в Україні та в Європі різна ширина залізничної колії. В "Укрзалізниці" є невеликий парк вагонів, які можна ставити на візки, але їх недостатньо, крім того, вони не завжди відповідають європейським вимогам".

Бензовози

Якби вдалося організувати нормальні поставки залізницею, не було б настільки актуальним питання з бензовозами, возити якими дуже дорого. "Від західного кордону до Дніпра, наприклад, майже 800 км. Такий шлях, пройдений автошляхами, додає в ціну до 3 грн на літр палива. Тема поставок бензовозами виникла не від хорошого життя, а тому що немає залізничних поставок. Але і з бензовозами є проблеми. Найчастіше, наші машини не відповідають міжнародним вимогам. І їх потрібно доукомплектувати та отримати цілу низку дозвільних документів. Ці проблеми вирішують досить динамічно, але їх дуже багато", - каже Сергій Куюн.

Річ у тому, що до того, як росія знищила Кременчуцький НПЗ, він був тим хабом, з якого трейдери возили паливо на АЗС центральної України. Тому всі їхні бізнес-процеси були орієнтовані на внутрішні перевезення, а необхідність оформляти дозволи на виїзд до Європи створила багато проблем.

Генеральний директор та засновник транспортної компанії, що спеціалізується на постачанні нафтопродуктів, Prime Group TM Дмитро Леушкін публічно розповідав про бюрократичні труднощі, з якими зіткнулася його компанія.

"Зі мною багато представників влади вийшли на зв'язок, багато в чому допомогли, багато в чому пообіцяли допомогти. Влада включилася. Підтверджую! Тепер моя ініціатива стає більш конкретною. Я на базі нашої компанії, розгортаю самотужки і за свій рахунок консультативний центр. Абсолютно кожен власник бензовоза отримає від нас не тільки максимально велику консультацію та покрокові дії що робити для виїзду за кордон бензовозом, але й підтримку контактами, які у нас утворилися на цю тематику, тим більше, що влада готова допомагати. Пропозиції, запити можна надсилати на мою пошту Pilot@tk-prime.org.ua”, - написав Дмитро Леушкін у ФБ.

Європа допомагає Україні

Польща допоможе Україні подолати паливну кризу та забезпечити додаткове постачання нафтопродуктів через свої порти. Про це повідомила міністерка економіки України Юлія Свириденко за результатами зустрічі з віце-прем'єром Польщі Яцеком Сасіним та міністрами енергетики Литви та Румунії, яка відбулася 9 травня. Йдеться про постачання з портів Гданськ чи Свіноуйсьце. За словами Яцека Сасіна, Польща є майже 100% імпортером сирої нафти та значною мірою імпортером готової продукції нафтохімії. Він додав, що польські компанії, зокрема державні, також готові допомогти Україні у відновленні зруйнованої війною енергетичної інфраструктури. Через польські порти Україна зможе ввозити нафтопродукти зі США, з портового регіону Амстердам-Роттердам-Антверпен, а також із німецьких, скандинавських та балтійських нафтопереробних заводів. Інтенсифікуються поставки палива зі США та Скандинавії та через румунський та порт.

6 травня Україна та Польща домовилися про скасування дозволів на проїзд через польську територію для вантажівок, що перевозять паливо. Для в'їзду без дозволів на територію Польщі перевізникам пального необхідно пройти реєстрацію шляхом заповнення форми. Заповнити форму потрібно не пізніше ніж за добу до перетину кордону. При цьому бездозвільний проїзд запроваджено також для польських перевізників палива.

Коли закінчиться паливна криза?

Сергій Куюн вважає, що наповнювати ринок ми будемо довго. "На створення запасів та організацію ритмічних поставок знадобляться місяці. Але сподіваюся, що до кінця травня ми подолаємо гострий дефіцит. І на АЗС відпускатимуть не по 5-10 л, а хоча б по 20-30 л", - сказав він.

Дмитро Леушкін менш оптимістичний, незважаючи на позитивні зрушення. "Бензовози виїжджають. У цикл увійдуть через місяць грубо. Ще місяць на зниження дефіциту. Як результат знижую термін свого прогнозу з проблеми ПММ з трьох до двох місяців. І що дуже мене в цьому тішить, що внесок нашої команди в цьому буде дуже відчутним", - Написав він.

Ольга Палій



Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube