В державному залізничному перевізнику скаржаться на брак професіоналів
В Укрзалізниці наразі стикаються з серйозним браком кадрів. Професіоналів дуже не вистачає: на деяких напрямках їхній дефіцит становить 30-50% від нормативної кількості. В компанії вважають, що причина - сильний фінансовий тиск.
По суті, йдеться про банальний брак коштів. Окрім цього, УЗ пропонує не зовсім ринкові зарплати, передає "Укрінформ" з посиланням на голову правління перевізника Євгена Лященко.
Так, 14 жовтня проходить Київський міжнародний економічний форум. На ньому виступали представники в тому числі державних компаній - зокрема, Укрзалізинці.
Лященко розказав про ті проблеми й виклики, з якими стикається наразі УЗ. Це, зокрема, серйозний кадровий голод.
Згідно з нормативною кількістю спеціалістів на тих чи інших напрямках, в Укрзалізниці існує недобір на 30, а подейкуди навіть на 50%. Персоналу сильно не вистачає - однак набирати нових перевізник наразі не може.
"І це створює дивну ситуацію. З одного боку, нам потрібно скорочувати персонал для зменшення фінансового тиску, бо 50% наших загальних витрат – це витрати на персонал, а це дуже багато. А з іншого – нам потрібно щонайменше 85 тисяч людей гостродефіцитних професій утримати за будь-яку ціну", - ділиться Лященко.
За словами голови правління перевізника, в тій чи іншій формі на українській залізниці зараз працюють близько 190 тисяч осіб. Ще понад 5 тисяч - співробітники дочірніх афілійованих компаній. Укрзалізниця залишається одним з найбільших роботодавців в Україні.
При цьому штатна чисельність персоналу за нормативами має складати 220 тисяч людей. Тобто, УЗ наразі не вистачає близько 30 тисяч спеціалістів.
Серед основних причин цього - брак грошей. Через це Укрзалізниця платить не так багато, як того хотілося б. Зарплатня в УЗ нижче ринкової та середньої по країні.
"Незважаючи на наявний фінансовий тиск, у нас не дуже ринкова заробітна плата. Тільки по Укрзалізниці вона зараз десь 14,5 тисяч гривень, коли середня по Україні - 18 тисяч гривень. Найбільш недоплачуваними залишаються ті самі гостродефіцитні фахівці: слюсарі, енергетики, електрики", - пояснив голова правління компанії.
При тому, що УЗ хронічно не вистачає грошей на зарплатні спеціалістам, вона має також вкладатися й в інші речі. Зокрема, залізниця має намір закупити 144 нових пасажирських вагонів. Витрати на це складатимуть близько 7 мільярдів (!) гривень, що ускладнює ситуацію.
Вторгнення російського агресора загалом дуже сильно вдарило по українському ринку праці. Наразі він вже більш-менш оговтався від шоку перших місяців, однак гострий брак кадрів та з іншого боку конкуренція за місця залишаються хронічними проблемами даного сегменту.
За перший квартал 2023 року кількість вакансій, які пропонуються шукачам, зросла на 9%. У порівнянні з довоєнним 2022 (мається на увазі січень та лютий 2022-го до вторгнення рф) ринок праці відновився на 75%. А офіційний рівень безробіття в поточному році впав на 18% за даними Держстату.
Однак обнадійливого тут небагато, адже йдеться саме про офіційних безробітних - тобто тих, хто стоїть на обліку в службі зайнятості. Реальний же рівень безробіття в Україні, за даними НБУ та Мінекономіки, становить понад 30%. Без роботи сидять як мінімум 2 мільйони осіб. Це дуже велика цифра.
Втім, є й позитивні моменти. За даними порталу Work.ua, на підконтрольній Україні території вакансій поступово стає все більше. Зростають також і заробітні плати: в середньому за рік вони стали більшими на 1200-1500 гривень. Однак це, на жаль, нівелюється зростанням цін та інфляцією гривні.
В цілому ж ринок праці, не дивлячись на досить оперативне та динамічне відновлення, все ще сильно "провисає" через російську агресію. Компанії хронічно страждають від дефіциту кваліфікованих кадрів. Аби вирівняти ситуацію, необхідне завершення війни та повернення додому хоча б половини наших біженців. Та наразі ця перспектива, на жаль, не виглядає дуже близькою. Тож роботодавцям та державі доводиться працювати з тим, що є, і намагатися покращувати саме той стан речей, який ми маємо зараз.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.