Чому в Україні дорожчає одяг та для кого це добре

Одяг і взуття подорожчали на 9,8%

Чому в Україні дорожчає одяг та для кого це добре

Харчові продукти дорожчають з кожним тижнем. Найбільше ціни зросли на яйця, а овочі коштують на 84,8% дорожче ніж рік назад. На взуття та одяг ціни теж пішли вгору. Чого чекати надалі? Ситуацію прокоментував експерт.

На ситуацію впливають два чинники — курс валют та інфляція 

Значною мірою подорожчання одягу  буде залежати від ситуації з курсом валюти. Так вважає голова експертно-аналітичної ради Українського аналітичного центру Борис Кушнирук. «Якщо курс не зростатиме, то я не бачу причин для підвищення цін, - прогнозує він. - Скажімо так, певне зростання може бути, бо воно зав’язане на зростанні витрат». 

Економічний експерт пояснив, що підвищення цін на одяг та побутову техніку не буди залежати від якогось певного періоду – кінця  року або кінця зими.

«Все буде поступово, але фактор може бути єдиний – це курсовий, — переконаний Борис Кушнирук. — В принципі Нацбанк зайняв таку позицію – частково, на мій погляд, таємно, частково ні — вони зберігають курс. В умовах, які зараз — вимушена ситуація, тому що це єдиний «якір», за який може закріплятися національна валюта і втриматися від скочування у гіперінфляцію. Але, хоча це має свої негативні наслідки, на мій погляд, його треба періодично переглядати. В бік ослаблення. Робити це передбачено, щоб бізнес знав що відбувається. Щоб не заробляв саме на курсових стрибках. 

Якогось значного, стрімкого зростання цін на продукцію не першочергового споживання я не очікую. Але водночас воно може бути внаслідок загального зростання цін. Це буде провокувати підвищувати ціни для торговельних мереж, щоб утримувати співробітників, платити оренду і так далі», — сказав Борис Кушнирук. 

Серед причин і руйнування виробництв та порушення  логістики

За даними Державної служби статистики, одяг і взуття подорожчали на 9,8%.  Основною причиною прискорення інфляції залишаються наслідки повномасштабної війни росії проти України – руйнування виробництв, порушення ланцюгів постачання та логістики та збільшення виробничих витрат бізнесу. Про це повідомляє пресслужба НБУ.

«У вересні 2022 року споживча інфляція в річному вимірі пришвидшилася до 24,6% (із 23,8% у серпні). У місячному вимірі ціни зросли на 1,9%. Основною причиною прискорення інфляції залишаються наслідки повномасштабної війни росії проти України – руйнування виробництв, порушення ланцюгів постачання та логістики, зниження пропозиції товарів і послуг та збільшення виробничих витрат бізнесу», - йдеться в повідомленні.

Зазначається, що додатковий тиск на ціни зумовлювало погіршення очікувань населення та бізнесу, а також коригування офіційного курсу гривні в липні, яке натомість надало стимул для внутрішніх виробників та посилило стійкість економіки України в умовах «війни на виснаження».

Темпи зростання цін на непродовольчі товари зросли до 18,8% р/р під впливом липневого коригування офіційного курсу гривні, обмеженого постачання нових партій товарів, вичерпання старих запасів та високих витрат на логістику. Це призвело до зростання цін і на одяг та взуття. 

Експерти на кінець 2022 року прогнозують Україні інфляцію на рівні 30%. 

Відсоток імпортованої продукції знизився на 60 %. Що це дає українським виробникам?

Зараз, під час війни, відсоток імпортного одягу знизився на 60 %, про що повідомляє консалтингова компанія Pro-Consulting. Через дефіцит зростає частка продажів українських виробів.  В цій ситуації виробники модного одягу в Україні можуть збільшити попит на свою продукцію. Це думка  багатьох провідних дизайнерів в Україні.  Щоправда, для цього має виконуватися одна умова: популярні бренди приблизно рік не відновлюватимуть роботу.

Однак вибороти собі місце на висококонкурентному ринку дешевого одягу в Європі практично неможливо. Потрібно розраховувати лише на преміум сегмент і створювати додаткову вартість.

Раніше ми писали, що лише за місяць вартість яєць виросла на 21%, і це не межа. Фахівці пояснюють це не тільки війною та ускладненою логістикою, але й сезонністю. Імпортувати яйця немає сенсу, адже в Польщі ціни на них майже ті ж, що і в Україні. Втім і у світі ситуація з цінами на продукти не краща — енергетична криза вдарила і по полицях магазинів. 

Тетяна Самойлова

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube