На думку економіста, розморозка політичних процесів в Україні із можливістю виборів займе майже весь рік, при цьому певні обмеження прав і свобод громадян можуть діяти і надалі, зокрема і закриті кордони, всі ці соціальні, геополітичні та економічні фактори закладено до бюджету
Верховна Рада схвалила законопроєкт про державний бюджет на 2025 рік у другому читанні 20 листопада. Економіст Олексій Кущ проаналізував бюджетні параметри та прийшов до невтішних висновків щодо розвитку української економіки наступного року. На його думку, 2025 року економіка перебуватиме у своєрідному лімбі, або чистилищі між пеклом війни та раєм відновлення. Війна, можливо, із повномасштабної перейде у воєнний конфлікт низької інтенсивності із частковою демобілізацію військових. Але значна частина ЗСУ буде знаходитися на лінії розмежування, тобто ключові видатки бюджету — і надалі на сектор оборони.
За очікуваннями, номінальний ВВП зросте с 7,48 трлн до 8,47 трлн грн. Збільшення валового продукту в номіналі становитиме таким чином майже 1 трлн грн, або 13%. Слід звернути увагу на суттєве гальмування темпів реального економічного зростання валового продукту: із планових 3,5% у 2024 році до 2,7% у 2025 році.
“Уряд, очевидно, очікує можливості продовження війни протягом усього наступного року. Отже, аж на рік відкладається і початок динамічного відновлення української економіки. Тут можна припустити наявність ще одного сценарію, а саме — певної заморозки війни (переведення її у формат воєнного конфлікту низької інтенсивності), але все одно без очікування запуску проєктів із динамічного відновлення”, - зазначив Олексій Кущ.
На думку аналітика, жля виходу на довоєнний тренд розвитку Україна має щорічно зростати на 8% протягом мінімум трьох років. Звісно, фактора лише проєктів відновлення тут явно недостатньо — треба запускати і нову економічну модель зростання. Але, судячи з планових показників на 2025 рік, ані першого, ані другого наступного року не буде.
Проте темпи збільшення імпорту скоротяться з 6,3 до 3,7% (рік до року). Це можна пояснити саме відсутністю планів на масштабне відновлення економіки, адже за наявності таких програм можна було очікувати суттєвого зростання імпорту, передусім технологічного. Але можна розглянути і версію скорочення імпорту подвійного призначення, що є ознакою планів з переведення війни у формат воєнного конфлікту низької інтенсивності.
“Загалом ці макропоказники — ознака подальшої атрофації продуктивних сил української економіки, насамперед виробничих”, - каже Олексій Кущ.
Він зазначив, що у бюджеті-2025: із джерел формування Державного дорожнього фонду (спеціальний фонд бюджету) більш як 43 млрд грн перекинуто у загальний бюджетний фонд. Це означає фактично заморозку дорожнього будівництва під час війни, хоча це має і певні об’єктивні передумови. Тобто 39,3 млрд грн акцизного податку з вироблених в Україні та ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції), зокрема з транспортних засобів і пального, не будуть використовуватися на дорожнє будівництво, а підуть до загального фонду бюджету.
За рахунок прийняття низки податкових новацій збільшено і прогноз податкових зборів.
Наприклад, податок на «банківські прибутки, надуті вітром», принесе додатково до бюджету 41 799 млн грн. Корегування показника рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення принесе лише 420 млн грн. Очікується зменшення податку та збору на доходи фізичних осіб на 20 119 млн грн і дивідендів (доходів), нарахованих на акції (частки) господарських Для вирішення питань як соціального, так і економічного характеру передбачено збільшення видатків державного бюджету, зокрема, на:
“Як бачимо, зростання за важливими соціальними та економічними програмами досить номінальне. Тут слід звернути увагу лише на збільшення фінансування критичної інфраструктури цивільної авіації, що може сигналізувати про початок відновлення авіаційного сполучення в Україні 2025 року”, - підсумував Олексій Кущ.
Стратегічною інвестиційною радою також схвалено пропозиції міністерств щодо публічних державних інвестицій за 36 проєктами на суму 36,43 млрд грн, зокрема:
Фінансовий ресурс місцевих бюджетів збільшено на 19 845,9 млн грн. Обсяг доходів місцевих бюджетів — плюс 7 733,4 млн грн. Обсяг міжбюджетних трансфертів із державного бюджету місцевим бюджетам збільшено на 12 112,5 млн грн. Зокрема, на 1 млрд грн збільшено витрати на аварійно-відновлювальні роботи житлово-комунальної сфери у м. Харкові.
“До речі, збільшення додаткової дотації центрального бюджету місцевим пов’язане із скороченням очікуваних надходжень за податком на доходи фізичних осіб 2025 року на 20 млрд грн (що може свідчити про очікування часткової демобілізації військових, які є платниками цього податку, — ті самі плани із заморозки війни). Загалом зміни до проєкту бюджету свідчать, що 2025 року економіка перебуватиме у своєрідному лімбі, або чистилищі між пеклом війни та раєм відновлення. Війна, можливо, із повномасштабної перейде у воєнний конфлікт низької інтенсивності із частковою демобілізацію військових. Але значна частина ЗСУ буде знаходитися на лінії розмежування, тобто ключові видатки бюджету — і надалі на сектор оборони. Водночас геополітичні ризики залишатимуться високими, що не даватиме можливості запустити масштабні програми відновлення та залучати нові інвестиції. Не буде на це і відповідних коштів”, - вважає Олексій Кущ.
На думку економіста, розморозка політичних процесів у країні (із можливістю виборів) займе майже весь рік, при цьому певні обмеження прав і свобод громадян можуть діяти і надалі, зокрема і закриті кордони. Всі ці соціальні, геополітичні та економічні фактори і закладено до бюджету, який можна назвати умовно реалістичним, але від якого при цьому залежить виживання держави наступного року.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.