Бензин по 70 гривень: експерти дали страшний прогноз цін на АЗС

Якщо ціни на пальне в Україні зростатимуть — то це потягне за собою ціни й на решту товарів, адже вартість пального закладена в ціну кожної речі, кожного продукту, які треба довезти до магазинів

Водій на АЗС Фото - Getty Images
Водій на АЗС Фото - Getty Images

Наскільки зростуть ціни на пальне — залежить від кількох факторів. Зокрема, від того, чи відмовиться Україна від індійських і турецьких нафтопродуктів через їхнє походження від російської нафти; від планового підвищення акцизів; від поведінки мереж АЗС, які мають власну логіку цінової політики. Яка ситуація на українському ринку автомобільного пального — розбиралося hromadske.

Що відбувається на українському паливному ринку

У середині вересня експерти заговорили про підвищення цін на пальне, яке може початися вже в жовтні. Якщо зараз літр бензину А-95 коштує в середньому 58,72 гривні, а дизельне пальне 55,87 гривні за літр, то далі бензин обійдеться в 62-65 гривень за літр чи навіть 70. Щодо дизелю — то він зросте в ціні до 65-70 гривень за літр. Ринок почав бурхливо реагувати на такі прогнози в інформаційному просторі, прозвучали навіть звинувачення в проведенні «свідомої дезінформації», через що експерти були змушені перейти до іншого аргументу — мовляв, окей, спостерігаймо, що ж буде із цінами, і погляньмо, чи вони зростуть. Національний банк України прогнозує, що зростання цін на пальне 2026 року становитиме 8%, а 2027 року — 6,9%.

За даними профільного видання enkorr, Служба безпеки України 15 вересня звернулася до Енергетичної митниці, яка розмитнює імпортні нафтопродукти, і попередила про обмеження імпорту індійських нафтопродуктів, що надходять до України. Обмеження має початися в жовтні. Причина — значна частина індійських нафтопродуктів виробляється з російської нафти. Тому всі партії нафтопродуктів з Індії муситимуть проходити процедуру лабораторного аналізу, щоб виявити в них сліди російської нафти. А втім, це легше задекларувати, ніж виконати. Якщо нафту ще можна проаналізувати лабораторними методами й визначити її походження, то з нафтопродуктами це майже неможливо.

«Мені незрозуміло, у який спосіб можна, окрім як перевіривши документи, встановити, що паливо вироблено з російської нафти. Немає можливостей у портах здійснити відповідний аналіз», — каже Геннадій Рябцев, експерт з енергетики та професор Києво-Могилянської школи врядування.

Та й документи можна надати такі, де не фігуруватиме не те що росія, але й Індія — наприклад, створивши юридичну особу десь у Швейцарії, яка й буде підписувати необхідні контракти. І все ж перевірки нафтопродуктів почнуться. Є імовірність введення українських санкцій у тому чи тому вигляді, може йтися також про обмеження проти румунського порту Констанца, через який до України постачаються до 25% нафтопродуктів. Причиною є те, що через цей порт проходять великі партії індійських і турецьких нафтопродуктів, в основі яких, знову ж таки, російська нафта.

Так, за даними «Консалтингової групи А-95», понад 75% палива, що проходить через Констанцу, має турецьке (34%) та індійське (43%) походження. Імпорт індійського палива в Україну за вісім місяців нинішнього року збільшився із 73 тисяч тонн до 453 тисяч. Найбільші обсяги надходили в липні й серпні — тоді українські компанії закупили понад 200 тисяч тонн пального.
У 2023-му Україна вже ввела вимогу лабораторних перевірок пального, що надходить із турецьких, грузинських і молдовських портів. Зараз історія повторюється.

«Дійсно, нам на ринку підтверджують, із жовтня вже санкції будуть не тільки щодо індійських виробників, а й щодо Констанци», — каже в розмові з hromadske Сергій Куюн, голова «Консалтингової компанії А-95», - Філософія щодо Констанци така: хлопці, якщо ви працюєте з індійським паливом, то ви втратите свого найбільшого клієнта — Україну. Я знаю, що румуни вже зараз активно радяться, працюють із трейдерами, щоб консолідовано ухвалити рішення про відмову від токсичних постачань, для того щоб зберегти Україну як клієнта».

Найбільша увага нині прикута до індійського нафтопереробного заводу Reliance, який переробляє приблизно 60 мільйонів тонн нафти на рік, у той час як більшість європейських заводів мають потужність до 10 мільйонів тонн. Такий ефект масштабу в поєднанні з використанням російської нафти, яку індійці отримують за пільговою ціною, дають можливість Індії вигравати конкуренцію в інших постачальників пального. Відвантажує пальне із заводу Reliance індійський порт Сікка.
Проте ситуація нині краща, ніж була у 2022 році. Перед початком великої війни Україна залежала від постачань із росії та Білорусі на 70% щодо бензину та на 40% щодо дизельного пального.

«Щойно росія і Білорусь ввели блокаду постачань нам нафтопродуктів, у нас спалахнула криза на паливному ринку 2022 року. Березень, квітень, травень, червень — і вже на початку липня стабілізувалося. Знадобилось приблизно чотири місяці для того, щоб питання розв’язати. Зараз немає в нас таких постачальників із Туреччини, Греції, Румунії чи Польщі, від яких ми б залежали аж на половину постачань», — зазначає Михайло Гончар, президент центру глобалістики «Стратегія XXI».

Ціни на пальне у мережевих АЗС України

Image Оновлено станом на 29.09.2025
А95+
А95
ДП
ГАЗ
KLO
60.99
59.59
57.99
34.2
SOCAR
63.66
60.82
57.82
34.65
WOG
64.99
61.99
58.99
35.98
БРСМ-Нафта
-
54.02
50.66
32.58
ОККО
64.99
61.99
58.99
35.99
Укрнафта
61.99
58.99
55.99
33.99

«Оскільки кількість маршрутів і джерел постачання зараз надзвичайно велика, у нас на ринку можна знайти паливо з усього світу, не лише з Румунії, Польщі чи Литви, як це було раніше. Зараз і сам європейський ринок дуже активно диверсифікується. Палива достатньо на ринку», — говорить експерт з енергетики Геннадій Рябцев.

Українським паливним трейдерам необхідна визначеність і певний час, щоб організувати в разі потреби альтернативні постачання. На ринку нафтопродуктів, на відміну від, наприклад, газового, діють переважно не довгострокові контракти, а короткі, тому тут можна швидше, мобільніше перемкнутися на нових постачальників. Власне, від цього й залежатиме ціна бензину на українських АЗС.

«Я бачу, що вже трейдери просто перемкнулися на інші джерела постачання, основне з них — це Греція. Вони вже наконтрактували пального на жовтень, скажімо так, із запасом. Тому я впевнений, що вони просто привезуть з іншого напрямку. Єдине, що там ризик, — це погода. Все-таки це осінь, на морі шторми, вітер, і відповідно це може вносити корективи в надходження танкерів», — розповідає Сергій Куюн із компанії А-95.

«Я б не сказав, що нам треба шукати зовсім нові постачання. Просто підсилити, збільшити обсяг тих, які є. Ми з Америки нафтопродукти возимо, компанія UPG танкерами ганяє. Вони привезуть, ще ОККО, WOG, інші», — ділиться своїми міркуваннями Олександр Сіренко, головний редактор видання «Нафторинок».

Але в українських мереж АЗС — власні комерційні інтереси. За словами експерта з енергетики Геннадія Рябцева, вони шукають приводів, щоб підняти роздрібні ціни й заробити кращі гроші.

«Є, безумовно, підстави для того, щоб прикриваючись різними причинами, підвищувати й далі ціни на нафтопродукти, причому необґрунтовано. Зверніть увагу: досі ціни на АЗС не знизилися, хоча нафта із червня подешевшала на 15%. Відповідно, настільки ж подешевшали нафтопродукти в закупівлі на кордоні, тому що вони пов’язані з котируванням нафти Brent. А в нас ціни як вкопані після ізраїльської атаки на Іран у червні, коли на декілька годин котирування піднялися до 80 доларів за барель. Ось досі ці ціни на заправках. Які підстави для цього? А немає підстав, взагалі немає підстав. Потрібно придумувати щось. От придумали Констанцу, потім придумають індійську нафту, потім придумають турецькі нафтопродукти, потім придумують щось іще, а потім прийде акцизний податок із 1 січня, і можна буде нічого не придумувати, щоб підняти ціни», — розмірковує Рябцев.

Акцизні податки на нафтопродукти зростуть з 1 січня — це євроінтеграційні зобов’язання України. Так, ставка акцизного збору на бензин становитиме 300 євро (зараз — 271,7 євро) на тисячу літрів, а на дизель — 253,8 євро (зараз — 215,7 євро). За підрахунками Сергія Куюна, це додасть до ціни бензину 1,5 гривні на літр, до ціни дизелю — 2 гривні.

Але, знову ж таки, доведеться дочекатися цінових рішень від мереж АЗС, бо в них може бути власна цінова математика, насамперед у власних інтересах. «Нумо рахувати разом. Ціна за пальне на кордоні коливається приблизно навколо 45 гривень за літр, плюс-мінус. А ціна на АЗС — 60 гривень. Що сталося? Раніше до 45 гривень додавалося в ціні 5 гривень на логістику, витрати на АЗС і ще 5 гривень були прибутком мереж АЗС. Роздрібна ціна виходила 55 гривень. Грубо кажучи, маржа 10%. А тепер, при ціні на АЗС у 60 гривень маржа збільшилася вдвічі, хоч видатки не змінилися. Отже, є чиєсь бажання розігріти ціни», — міркує Олександр Сіренко з видання «Нафторинок».

Українські АЗС та глобальні впливи

Які б рішення Україна самостійно не ухвалювала щодо нафтопродуктів на основі російської нафти, їй усе одно доведеться долучитися до виконання санкцій Європейського Союзу. Так, із січня 2026 року почнуть діяти європейські санкції, які передбачають заборону на імпорт нафтопродуктів, що вироблені з російської нафти в третіх країнах. Насамперед ідеться про Індію та Туреччину.

У ЄС розуміють, що тут же почнуться обхідні маневри, щоб так чи так ці нафтопродукти потрапляли на європейський ринок. Про це нещодавно заявила президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн: «Неприйнятно, що через чорний хід російське викопне паливо повертається».

Американський президент Дональд Трамп у серпні наклав на Індію додатковий митний тариф розміром 25%, довівши загальний рівень тарифу до 50% — саме за співпрацю з росією в енергетичному секторі. Індійський уряд у відповідь стверджує, що повна відмова від російської нафти спричинить суттєве глобальне здорожчання нафти. І тому Індія звернулася до адміністрації США за дозволом почати купувати підсанкційну нафту з Ірану та Венесуели, щоб замістити нею постачання з Росії.

Індія стала помітним гравцем на європейському ринку нафтопродуктів після того, як розв’язалася проблема з хуситами. Торік єменські хусити регулярно нападали на танкери в Червоному морі, а тому індійські нафтопродукти мусили йти до Європи в обхід Африки, що робило логістику надто дорогою. Та цьогоріч агресивна активність хуситів знизилася, а після конфлікту між Ізраїлем та Іраном фактично припинилася.

З Туреччиною Трамп теж працює. Так, під час вересневої зустрічі з президентом Туреччини Реджепом Таїпом Ердоганом у Вашингтоні Трамп поставив вимогу відмовитися від російської нафти.

«Я хотів би, щоб Ердоган припинив купувати нафту в росії, поки росія продовжує свої агресивні дії проти України», — зазначив Трамп.

Трамп уже досить давно заявляє, що хоче знизити ціни на нафту до того рівня, щоб росія відчула справжній економічний біль від втрати нафтогазових доходів. Але чи вдасться це йому?

«Трамп це обіцяє ще з моменту його виборчої кампанії. До певної міри в нього виходить. Але це можливо, якщо США та Саудівська Аравія будуть заодно. На глобальному нафтовому ринку три основні гравці — це США, найбільший видобувник, а також Саудівська Аравія та росія. Проте американський нафтовидобуток сланцевий, з високою собівартістю. І тому те, що саудити, наприклад, спокійно переживуть ціну на нафту і в 30 доларів за барель, — для американського видобутку це буде вбивча річ. Практично собівартість американської нафти вже близька до того цінового рівня, який зараз спостерігається. Тому в разі продовження зниження ціни, відбудеться скорочення нафтовидобутку і, відповідно, зменшиться пропозиція нафти на ринку», — пояснює Михайло Гончар із центру «Стратегія XXI».

Щодо прогнозів на ціну нафти, то банк HSBC вважає, що ціна бареля нафти марки Brent у 2026 році становитиме в середньому 65 доларів чи навіть нижче. Зараз ціна цієї нафти — 69 доларів. Передумови для певного зниження є.

«Зараз існує консолідований прогноз, за яким перевиробництво нафти до кінця року зросте до 3-4 мільйонів барелів на добу. Це приблизно 3-4% зайвої нафти на ринку. І це, звісно, буде тягнути котирування вниз», — каже енергетичний експерт Геннадій Рябцев.

Проте не факт, що українські АЗС будуть поспішати реагувати на можливе падіння глобальних цін на нафту. Теоретично здешевшання нафти могло б урятувати й ціни на українських АЗС, але практика — зовсім інша річ.

Слідкуйте за нами у Telegram

Image
Оперативні новини та разбори: Україна, світ, війна
Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити