На цьому тижні ціна на газ, бензин та дизель на АЗС залишиться незмінною
Через атаки дронів на російську нафтову інфраструктуру та загроза нових санкцій проти РФ нафтові котирування підскочили до найвищих значень з 1 серпня. Але експерти не вважають, що турбулентність на нафтовому ринку позначиться на українському ринку. Суттєвішим буде вплив посилення українських санкцій на пальне з російської нафти, що можуть вже з 1 жовтня ускладнити логістику постачання бензину та дизпалива в Україну. На тлі цього ринок LPG залишатиметься відносно стабільним та профіцитним.
Наприкінці минулого тижня світові ціни на нафту зросли після того, як українські дрони зупинили відвантаження сировини в російських портах Новоросійськ та Туапсе. На тлі цього президент США Дональд Трамп продовжує тиснути на союзників США, щоб ті відмовилися від купівлі російської нафти. До того ж НАТО попередило росіян, що якщо вони й далі порушуватимуть повітряний простір блоку, то отримають рішучу відповідь. Це посилює напругу на глобальних нафтових ринках, оскільки інвестори чекають додаткових санкцій проти російської нафтової промисловості.
На тлі цього видання Reuters з посиланням на власні джерела повідомляє, що картель ОПЕК+ на наступному засіданні 5 жовтня може схвалити чергове збільшення видобутку на 137 тис. барелів на добу. В умовах зростання цін члени картелю зацікавлені розширити свою частку на світовому ринку. Загалом ОПЕК+ вже збільшив квоти на 2,5 млн барелів на добу, що складає 2,4% від світового попиту з того часу, як Дональд Трамп закликав знизити світові ціни на нафту. Чергове збільшення квот може стримати зростання нафтових котирувань, або ж повернути їх до попередніх значень, нівелювавши попереднє зростання.
За даними консалтингової компанії "Нафторинок" гуртова ціна на дизпаливо в Україні за минулий тиждень зросла. Станом на вечір п'ятниці 26 вересня порівняно з 19 вересня середня гуртова ціна дизелю зросла на 45 коп./л до 47,66 грн/л. Гуртові ціни на бензин А-95 також помірно ростуть вже другий тиждень поспіль. Станом на вечір п'ятниці 26 вересня порівняно з 19 вересня середня гуртова ціна А-95 зросла на 20 коп./л до 48,98 грн/л. На АЗС ціни вже кілька місяців поспіль залишаються незмінними з невеликим просіданням.
За словами засновника групи "Прайм" Дмитра Льоушкіна, різкий стрибок нафтових котирувань на цьому тижні не позначиться на стелах АЗС, оскільки для цього ціна нафти має протриматися на високих значеннях принаймні два тижні. Тож на цьому тижні ціна на бензин та дизель на АЗС залишиться незмінною.
Експерт називає нещодавнє зростання нафтових котирувань спекулятивним. Та вважає, що нафтові ціни не протримаються на високих значеннях довго. На його думку, у жовтні на український ринок пального більше вплинуть санкції проти індійського дизпалива та румунського порту Констанца, що почнуть діяти вже 1 жовтня. За словами бізнесмена, українські трейдери вирішили не ризикувати та розпочали пошук нових каналів постачання вже після перших новин про санкції.
Тепер паливо на південь України везтимуть з Середземномор'я через Босфор та Дарданелли в сезон штормів на Чорному морі. Тож постачання можуть бути не ритмічні з затримками, ажіотажем та високими націнками постачальників. Це не вплине на роздрібний ринок, але гуртовий сегмент в якому також працюють аграрії та промпідприємства лихоманитиме.
“В жовтні ціни на АЗС не будуть суттєво змінюватися. Можлива ситуація, коли гуртові ціни зростуть, а продажі впадуть. Через це маржинальність на АЗС знизиться”, - каже Дмитро Льоушкін.
За словами засновника системи торгівлі скрапленим газом Sintonec LPG Михайла Шубана, на цьому тижні очікується зростання ціни пропан-бутану в гурті в межах 1000 грн/т через плановий ремонт литовського Мажекяйського НПЗ, який є суттєвим хабом скрапленого газу, та важливим постачальником цього виду палива до України. Але роздріб не відреагує на ці коливання, тож на наступному тижні ціна на газ на АЗС залишиться незмінною.
За словами трейдера, жовтень буде стабільним з незначними коливаннями, які будуть зумовлені суто логістикою і різними густинами сумішей. Це пов'язано з тим, що ринок повністю насичений з нахилом на профіцит, у який ринок періодично заходить з новими обсягами імпортованих суден на півдні країни. Ціни на газ на АЗС протягом жовтня також залишатимуться незмінними.
Шубан зауважує, що блокування Констанци не вплине на газовий ринок, оскільки цей порт не відіграє значної ролі у постачанні LPG на український ринок.
Постачання нафтопродуктів з румунського порту Констанца – одного з найпотужніших джерел українського ринку – можуть потрапити під санкції з 1 жовтня 2025 року. Про це пише видання enkorr з посиланням на джерело на ринку. Йдеться про поширення практики лабораторних перевірок пального, яка з 2023 року поширена на пальне з турецьких, грузинських і молдавських портів. За даними джерел enkorr, приводом для санкцій стосовно Констанци стала начебто робота порту з турецьким й індійським пальним.
Уперше спроби санкціонувати румунський порт констатували влітку 2024 року, але через дипломатичний тиск Євросоюзу й Румунії від цього рішення відмовились. На думку експертів Консалтингової групи "А-95", ускладнення постачань з Румунії створює ризики нестачі пального, особливо після руйнування російською армією Кременчуцького НПЗ "Укртатнафта".