Законопроєкт Гетманцева про кредитну історію відправили на всенародне обговорення: що з ним не так

Народні депутати вважають, що Гетманцев і його колеги хочуть забагато знати про українців

Голова податкового комітету ВР Данило Гетманцев
Голова податкового комітету ВР Данило Гетманцев

Верховна Рада 11 лютого вперше за час нинішнього скликання відправила законопроєкт на всенародне обговорення. Голосів на прийняття його в першому читанні не вистачило. Йдеться про законопроєкт №12260, поданий групою народних депутатів, в тому числі Ольгою Василевською-Смаглюк та Данилою Гетманцевим.

Що каже про закон Данило Гетманцев

За словами очільника податкового комітету ВР Данили Гетманцева, головною метою закону Про кредитну історію є посилення захисту прав позичальників, покращення обміну інформацією на кредитному ринку та підвищення її якості, а також заохочення відповідального кредитування та забезпечення цільового використання кредитної історії виключно для оцінювання кредитоспроможності, управління кредитним ризиком і здійснення ідентифікації та верифікації клієнтів. 

Законопроєктом пропонується встановити правові, фінансові та організаційні засади ведення кредитних історій: збору, обробки, зберігання, захисту та використання інформації про виконання особами грошових зобов’язань, функціонування інституцій, пов’язаних зі збором, обробкою, зберіганням, захистом та використанням цієї інформації, правові основи державного нагляду за такою діяльністю.

Так, у законопроєкті правового регулювання дістали питання: 

  • Обсягу інформації, що включається в кредитну історію, регулярності її оновлення, строків зберігання даних у кредитній історії (до 10 років), порядку їх знищення.
  • Прав та обов'язків користувачів та постачальників даних, зокрема щодо регулярного оновлення інформації про виконання особами грошових зобов’язань.
  • Прав суб’єктів кредитної історії, включаючи право на доступ до своєї історії, її зміни у разі включення до кредитної історії недостовірних даних, зокрема, постачальником даних на вимогу суб’єкта кредитної історії або за рішенням суду, правові наслідки поширення на ринку кредитування інформації про небажання суб'єкта кредитної історії укладати кредитні правочини для захисту від можливих шахрайських дій.
  • Прав близьких осіб суб'єктів кредитної історії на доступ до кредитної історії суб'єкта, який зник безвісти чи помер (визнаний померлим).
  • Заборони використання інформації з кредитних історій третіми особами без згоди суб'єкта кредитної історії, санкцій за порушення таких заборон.
  • Порядку авторизації осіб, які мають намір провадити діяльність бюро кредитних історій, зокрема: встановлено вимоги до їх структури власності, керівників та системи внутрішнього контролю, кіберзахисту та інформаційної безпеки, що забезпечить належний рівень інституційної здатності бюро надавати якісні послуги користувачам та суб'єктам кредитної історії.
  • Механізму транскордонного обміну даними з бюро кредитних історій з країн-партнерів.
    Нагляду Національним банком України за діяльністю з ведення кредитних історій та виконання вимог законодавства у сфері кредитних історій іншими учасниками кредитного ринку, зокрема, проєктом передбачено право застосовувати коригувальні заходи та заходи впливу за порушення зазначених вимог.

Що в законі не сподобалось іншим народним депутатам

Як зазначила народний депутат Софія Федіна, Головне науково-експертне управління ВР звернуло увагу на надмірний обсяг інформації, яка може збиратися і включатися в кредитну історію людини, зокрема адреси фактичного місця проживання фізичної особи/ фізичної особи підприємця, відомостей про поточну трудову діяльність та повідомлення суб'єктом кредитної історії є рівень доходів, відомостей про цивільний стан суб'єкта кредитної історії та кількість осіб, які перебувають на його утриманні. Також порівняно із діючим законом законопроект пропонує суттєво розширити перелік видів діяльності які можуть здійснювати кредитні бюро. Згадані проблеми піднімають питання наскільки законопроект відповідає базовим нормативно-правовим актам Євросоюзу, які регулюють захист персональних даних і рух таких даних передовсім. 

“Від людини вимагалося надати інформацію про свою адресу, місце роботи, дохід, сімейний стан і кількість людей, яких вона утримує, при отриманні кредиту. Таку маячню не підтримали навіть слуги і ОПЗЖ. З нетерпінням чекаю всенародне обговорення:) Думаю, слуги почують про себе багато цікавого”, - написала народний депутат Ірина Геращенко.

Як зазначив народний депутат Ярослав Железняк, що таке всенародне обговорення ніхто не знає, здається частина голосувала чисто подивитися на це.

Подписывайтесь на нашуTelegram-канал, чтобы не пропустить важные новости. Подписаться на канал в Viber можноздесь.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube