На заправках може збільшитися розкид цін на бензин — різниця на літрі може сягати 10 гривень
З 1 травня змінюються законодавчі вимоги до бензину, тепер у ньому обов'язково має бути не менше 5% біоетанолу. Закон, який прописує це нововведення, парламент ухвалив ще минулого року, але для адаптації ринку депутати тоді передбачили перехідний період.
«В ЄС вже давно діє схожа норма, і паливо, яке завозиться до нас із Європи, вже містить «зелену» добавку, — каже керівник спеціальних проєктів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев.
Вважається, що невелика частка біоетанолу в паливі робить бензин «чистішим», що благотворно діє на екологію. Власне, в рамках адаптації українського законодавства до європейського й була прийнята ця норма. Втім, в українських реаліях можливі не зовсім приємні для водіїв нюанси.
«Якість палива зараз фактично не контролюється, що відкриває великі можливості для різних «експериментів» із бензином, тим паче, що додавати біоетанол продавцям вигідно за ціною (спирт набагато дешевший за чистий бензин). Якщо ж норми присадок будуть перевищені або стануть «бодяжити» з неякісним біоетанолом, автовласники це відразу помітять — скоротиться період їзди без ремонту, можуть виходити з ладу різні системи машини тощо", — пояснив Рябцев.
Біобензин виробляють шляхом змішування на нафтобазах базового бензину, близького за характеристиками до А-92, зі спиртом. Додавати біокомпоненти можуть виробники — європейські чи вітчизняні. У Європі норма про біокомпоненти в бензині діє вже понад 15 років. Зараз виробники ЄС випускають біобензин стандарту Е10. Але, відповідно до українського законодавства, у нас бензин має бути іншого стандарту — Е5.
«Він не типовий для Європи, тому буде дорожчим у закупівлі. Для виробництва Е5 виробникам потрібно запустити окремі потужності — резервуари, готівкові естакади тощо. За це вони просять з нас додатково 15−25 доларів на тонні. Це плюс 50−80 копійок на літрі. Сподіваюся, у травні через зниження цін на нафту ми отримаємо здешевлення бензину на 3 гривні за літр, тому „біонацінку“ водії не помітять», — прогнозує керівник компанії «А-95» Куюн.
Власник компанії «Прайм» (імпортер пального) Дмитро Леушкін називає два варіанти забезпечення біопаливом — або завозити готове з Європи, але воно справді може виявитися дорожчим, або «лити тут». В останньому випадку, за його словами, «розбавляти» бензин спиртом може виявитися дуже вигідно.
«Собівартість літра бензину з наших міні-НПЗ із додаванням спирту становить близько 22 гривень. Для порівняння: імпортне паливо коштує на кордоні 46−48 гривень за літр. Нескладні підрахунки показують, що у місцевих виробників є шанси заробити шалені гроші. Що, за бажання, дасть їм змогу „поділитися“ зі споживачами — дати знижки на пальне», — каже Геннадій Рябцев.
Але, зрозуміло, можливість давати такі знижки з'явиться лише в тому разі, якщо виробники стануть використовувати недорогі спирти, насамперед вітчизняного виробництва, оскільки, за словами Рябцева, висококласний імпортний біоетанол коштує дорого.
«Найімовірніше, українські АЗС розділяться на дві категорії — ті, хто почне закуповувати дорогий імпортний бензин із біоетанолом (цим шляхом можуть піти великі мережі), і ті, хто зробить ставку на недорогу продукцію вітчизняних міні-НПЗ (дрібні регіональні мережі)», — зазначив Рябцев.
Тому на заправках може збільшитися розкид цін на бензин — різниця на літрі може сягати 10 гривень.
Рябцев зазначає, що в українських реаліях вимога про «спирт у бензині» пов'язана з декількома ризиками. Головний — удар по якості палива.
«Проблема в тому, що немає законодавчо затверджених стандартів і регламентів на новий бензин. Це дає виробникам простір для маневру. Інакше кажучи, якщо раніше «бодяжництво» вважалося правопорушенням, то зараз його фактично узаконили. Ситуацію погіршує відсутність масового моніторингу якості палива на АЗС із боку державних контролюючих органів. А якщо так, то до бензину можна додавати 5% спирту, а можна 10%, або навіть 20% — все на розсуд виробника. Якщо біокомпонент дає змогу заощадити на собівартості, не виключено, що знайдуться охочі «поекспериментувати»", — припустив Рябцев.
За його словами, якщо в бензин додати 5% біоетанолу, то, найімовірніше, на роботі автомобільного двигуна це жодним чином не позначиться. Але ось у разі перевищення цієї норми, можуть бути проблеми, особливо у спеку.
«Паливні системи авто, випущених до 2005 року, взагалі не пристосовані до біопалива. А в разі перевищення норм за вмістом біокомпонентів, може зменшиться термін експлуатації авто між ремонтами (простіше кажучи, машина частіше ламатиметься). Також не виключено розшарування палива, почнуть частіше „горіти“ прокладки, можливе зниження потужності двигуна», — перераховує Рябцев.
«У спирту щільність близько 0,8 г/куб см, у бензину — 0,74. Тому суміш має властивість розшаровуватися, а за 10 днів при зберіганні без руху (наприклад, у ємностях на АЗС) спирт випадає в осад. Тому деякі водії заправлятимуться чистим бензином (верхнім шаром), а деякі — ледь не чистим спиртом. Наслідки для тих, кому не пощастить, плачевні — доведеться їхати на СТО», — пояснив Леушкін.
Куюн зазначає, що проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду, після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої властивості.
«Постачальник може закупити якісний Е5, але, якщо у нього в бензовозі, резервуарі, на нафтобазі чи АЗС є підтоварна вода, — будуть проблеми. Думаю, перші два місяці — травень і червень — будуть сповнені сюрпризів, прокльонів і скарг», — припустив Куюн.
Леушкін додав, що, оскільки спирт у теплу пору року швидко випаровується, деякі АЗС почнуть «накручувати» колонки, тобто недоливати пальне в баки, щоб у такий спосіб компенсувати «летючість» нового пального.
«А можуть, щоб запобігти випаровуванню, взагалі додавати „важку“ хімію, що містить, зокрема, свинець. Це ще гірше, оскільки вкрай небезпечно для здоров'я тих, хто безпосередньо тримає шланг бензоколонки під час заправки», — розповів Леушкін.
Таким чином, із 1 травня на вітчизняному ринку посилиться «розшарування» бензину за якістю і ціною. Можна буде придбати якісне паливо, але за нього доведеться переплачувати. Водночас побільшає недорогого бензину, але ось якими будуть наслідки їзди на ньому — питання відкрите.
Як раніше повідомляв Інформатор, в Україну розпочався імпорт спиртовмістного бензину Е5. Першими були мережі АЗС ОККО, Аmic і WOG. У зв’язку з запровадження з 1 травня 2025 року в Україні обов’язкової квоти на біокомпоненти окремі європейські НПЗ уже почали виробництво такого пального для України.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.