Як російські танкери обходять заборону заходити в порти ЄС: розслідування

Читать на русском

Журналісти з'ясували, хто з олігархів рф може отримувати від цього надприбутки

Читать на русском
Як російські танкери обходять заборону заходити в порти ЄС: розслідування

Журналісти з'ясували, хто з олігархів рф може отримувати від цього надприбутки

Країни ЄС у квітні цього року відмовилися обслуговувати російські судна у своїх портах. А це означає, що танкери з російською нафтою та нафтопродуктами вже п’ятий місяць не мають права заходити в порти країн Європейського союзу. Але, попри це, вони активно курсують у Чорному морі: виходять із портів завантаженими, а повертаються порожніми.

Про це йдеться у розслідуванні проєкту Радіо Свобода "Схеми". Журналісти проаналізували маршрути російських суден у Чорному морі за допомогою систем моніторингу суден Marine Traffic та Equasis.

Як працюють налагоджені схеми

Перша полягає в тому, що наповнені російські танкери виходять з російських портів, зупиняються у Чорному морі біля Румунії, а там відбувається перевантаження на судна під прапорами країн ЄС, які доставляють нафтопродукцію у порти інших країн, включно з країнами Євросоюзу. 

"Ось, наприклад, як російська нафта потрапляє у Грецію. 27 липня російський танкер Mekhanik Antonov біля порту Констанца перекачав свій вантаж на танкер із мальтійським прапором Georgia (власниця судна – грецька компанія). 28 та 29 липня Georgia доотримав вантаж із російського судна VF Tanker 8. VF Tanker 8 порожнім повернувся в росію, а завантажений Georgia 10 серпня розвантажився у тому ж грецькому порту Agioi Theodoroi", – йдеться в розслідуванні.

Протягом останніх місяців 13 російських наливних суден ходять одним маршрутом



 
Протягом останніх місяців 13 російських наливних суден ходять одним маршрутом
 

Друга схема. У ній задіяний танкер-накопичувач з великою місткістю New Legend під прапором Ліберії. Він п’ятий місяць непорушно стоїть у морі біля Констанци (Румунія). Російські танкери регулярно наповнюють його з червня цього року. А New Legend у свою чергу перевантажує нафту чи нафтопродукти на інше судно. І вже це судно або заходить в європейський порт і розвантажується, або продовжує "естафету", і в порт країни ЄС заходить аж четверте судно у цьому ланцюжку. Наприклад, 2 липня New Legend, який наповнюють російські танкери, дозавантажив мальтійське судно San Sebastian, перелив вантаж на грецький танкер Minerva Vaso. А Minerva Vaso 15 липня вивантажився у країні ЄС – Греції, в порту Agioi Theodoroi.

Сервіс MarineTraffic зафіксував прибуття у порт Батумі завантаженого у порту «Кавказ» танкера SVL Unity 12 серпня



 
Сервіс MarineTraffic зафіксував прибуття у порт Батумі завантаженого у порту «Кавказ» танкера SVL Unity 12 серпня
 

Кому належать танкери 

Російські танкери, задіяні у схемах, компанії – Volga Shipping (або російською – "Волжскоє пароходство") бізнесмена Володимира Лісіна. Він очолив рейтинг найбагатших людей росії за версією російського Forbes у 2022 році. За даними українського Нацагентства з питань запобігання корупції, Лісін "здійснює комерційну діяльність у секторах економіки, що забезпечують високу дохідну частину бюджету російської федерації, яка відповідає за війну проти України, тобто є значним джерелом доходів для ведення війни. Має тісні зв’язки з режимом".

При цьому напад росії на Україну не створив для Лісіна великих проблем. Наприклад, у квітні Українська федерація стрільби вимагала звільнити Лісіна з посади голови Міжнародної федерації. Мовляв, бізнесмен є акціонером металургійної компанії, яка працює на російську "оборонку". Заклик українських спортсменів підтримав Міністр спорту Австралії., але Лісін залишився на посаді.

Володимир Лісін
Володимир Лісін

Щодо Лісіна запровадила санкції лише Австралія. Ні Британія, ні США, ні країни Євросоюзу, ні навіть сама Україна до своїх санкційних списків Лісіна досі не внесли. А значить, його компанії можуть безперешкодно працювати майже в усьому світі. У тому числі заробляючи на транспортуванні нафти і нафтопродуктів, отримуючи надприбутки під час війни. Бо всі згадані у розслідуванні російські танкери, які везуть у Чорне море нафтопродукти, які через ланцюжок перевантажень опиняються в портах, належать саме його компанії.

 

Журналісти звернулися до уповноважених органів ЄС, Британії, США та України із проханням пояснити, чому Лісін не потрапив під санкційні обмеження. В РНБО України лише зазначили, що не отримували пропозицій про запровадження санкцій щодо Лісіна від уповноважених на це законом органів. В уряді Британії відповіли, що не коментують свої можливі майбутні рішення щодо санкцій.

Зазначимо, на початку березня президент США Джозеф Байден заборонив імпорт нафти до США. У квітні, коли ЄС ухвалив черговий пакет санкцій проти рф у відповідь на війну проти України, у ньому йшлося про заборону надавати доступ до портів ЄС суднам, зареєстрованим під прапором росії.

Нагадаємо, Україна запровадила санкції проти путіна та російських чиновників. Крім того, криптобіржа Binance заблокувала гаманці падчерки Лаврова та доньки Пєскова.

Також Інформатор писав, хто фінансує війну проти України, купуючи російські енергоресурси

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.