Як Росія попри санкції возить нафту у порти ЄС та може влаштувати екологічну катастрофу

Не дивлячись на санкції, які забороняють росіянам перевозити нафту до портів ЄС, та введені обмеження для нафтових танкерів, постачання нафти європейям з Росії по морю продовжується. А тіньовий флот під прапорами інших країн вільно курсує світом

Тіньовий флот нафтових танкерів Росії, Путін. Колаж: Інформатор
Тіньовий флот нафтових танкерів Росії, Путін. Колаж: Інформатор

ЄС, США та Великобританія наклали санкції на кораблі, за допомогою яких Росія перевозить нафту. Попри це росіяни використовують застарілі не застраховані нафтові танкери у Балтійському морі, які можуть потонути біля берегів Німеччини, Данії чи Норвегії та призвести до екологічного лиха. Водночас нафта з російських танкерів станом у вересені 2024 року опинялася у портах країн Європейського Союзу, що заборонено санкціями. Інформатор дослідив, де перебувають і куди плавають підсанкційні танкери.

Вже протягом кількох тижнів росіяни поставляють свою нафту у порти країн ЄС, що порушує запроваджені з березня 2023 року санкції. Здебільшого допомагають росіянам у цій справі судна грецьких команій. Про це пише німецьке видання Frankfurter Allgemeine Zeitung. Дослідники з'ясували, що з липня 2024 року 15 танкерів виходило з російських портів Приморськ, Висоцьк та Усть-Луга (Ленінградська область), Санкт-Петербург та Новоросійськ та, вірогідно, перевозили нафту до країн Європи. Кожен з цих 250-метрових танкерів може перевезти до 150 млн літрів сирої нафти.

Крім того, частина цих суден перевантажує продукцію в морі на кораблі інших країн. А ще частина російських танкерів вимикає навігаційні системи для приховування реального розташування та тих портів, у які заходять.

Відтоді як країни ЄС припинили купувати нафту з Росії за трубопроводами (крім Угорщини, Словаччини та Чехії), різко зросли перевезення морем. До того ж, країни Великої сімки забороняють страхувати танкери, з яких російська нафта продається дорожче за 60 дол. за барель, ці обмеження росіяни навчилися обходити. Більшість російських нафтових танкерів плавають через Балтійське море - і там їх наразі стало на 70% більше, ніж було у січні 2021 року. За 2023 рік по Балтійському морю пропливло понад 1000 нафтових танкерів. Також вони можуть безперешкодно заходити у порти Туреччини та Грузії для відвантаження продукції.

36% російської морської нафти та нафтопродуктів перевозилося танкерами, що належать або застраховані в країнах коаліції з обмеженням цін (до 60 дол. за барель), а решта перевозилася "тіньовими" танкерами. При цьому лідером з закупівлі сирої нафти з Росії є Китай (47%), далі йдуть Індія (37%), країни Європейського Союзу (7%) та Туреччина (6%). Також ЄС скуповує 50% російського скрапленого газу, який постачається морем. У липні 2024 року загалом країни ЄС забезпечили росіянам прибуток у 1,8 млрд євро завдяки купівлі нафти (через нафтовід "Дружба", основні покупці - Угорщина, Словаччина, Чехія), газу, нафтопродуктів. До того ж, західні країни споживають нафтопродукти, вироблені з російської нафти в інших країнах: наприклад, за перші 6 місяців 2024 року з Туреччини таких нафтопродуктів імпортували на близько 1,8 млрд євро.

Якщо у 2021 році середній вік використовуваних Росією нафтових танкерів складав 8,9 років, то тепер - 16,6 років. Більш старі плавзасоби іржавіють, менш справні, та існує ризик їх затоплення. До того ж, тіньовий флот, який використовує РФ, не застрахований від ризиків, бо таке страхування порушує умови накладених санкцій (особливо коли вони перевозять нафту дорожче за 60 дол./барель). Значна частина таких кораблів переправляють нафту до Китаю та Індії. Причому "тіньовим" флотом користується не тільки Росія: у цьому помічали й Іран.

Часто танкери з російською нафтою зареєстровані на треті країни: Панаму, Ліберію, Острови Кука, Маршалові острови тощо. У 2024 році росіяни почали використовувати танкери під прапором Габону - через тиск США на Ліберію. Такі країни мають низке оподаткування, не проводять серйозні перевірки на предмет безпеки кораблів, мають більш низькі стандарти та особливо не цікавляться власниками цих нафтових танкерів. З тих російських танкерів, що провозили нафту біля узбережжя Німеччини, 40% зареєстровані на такі "країни зручності". 

Ці кораблі здебільшого страхує російська компанія "Інгосстрах", але її страхування недостатнє та не покриває збитків довкіллі у разі затоплення танкерів. 3 старі танкери під прапором Панами, які пливли біля берегів Німеччини 5 серпня 2024 року, у разі затоплення могли б утворити нафтову пляму на понад 4 тис. кв. км (це як понад 4 площі Києва). До того ж ці плавзасоби пропливають через заповідні зони та загрожують морській фауні.

Один з цих "панамських" танкерів 18-річний Panta Rei 1 наразі знаходиться на узбережжі Оману та здійснює рейс з Сікки (Індія) до Об'єднаних Арабських Еміратів. Там же знаходиться "ліберійський" Ursus Arctors, який прямує з російського порту Усть-Луга в Емірати. 17-річний "панамський" танкер NAXOS наразі знаходиться біля берегів Англії, однак здійснює маршрут з Сікки до хорватського Баотіча та шлях не мав пролягати між Британією та Францією. 19-річний Sagitta (власник - Sunne Company LTD з Арабських Еміратів) прямує з індійської Мунди до російського порту Усть-Луга та наразі знаходиться у Фінській затоці. 20-річний танкер Chilli прямує з аравійської Джидди до грузинського Батумі через Чорне море.

Також Інформатор подивився, де зараз перебуває більшість танкерів, які знаходяться під санкціями ЄС та Великобританії. Наприклад, судно Andromeda Star під панамським прапором привезло російську нафту з Усть-Луги до китайського Жоушаня. Нафтовий танкер Vela Rain під прапором Барбадосу прибув з Мальти до Стамбула 30 вересня. Танкер NS Creation з прапором Габону вже понад 7 місяців знаходиться у Чорному морі біля берегів Туреччини, а вийшов з грецької затоки Лаконікас. Газовий LNG-танкер SCF La Perouse під прапором Габону прибув з бельгійського Зеебрюгге у російський Мурманськ. А нафтовий танкер Terra Nova під прапором Канади має прибути з канадійського Ньюфаундленду (порт Булл Арм) до порту Террак у Норвегії, але чомусь більше 2 тижнів вже як застряг неподалік від узбережжя Канади. Танкер Kavya під прапором Танзанії прямує з бразильської Паранагуа до британського Гібралтару (на півдні Іспанії).

Танкер Legacy (NC Lotus) під прапором Барбадоса вийшов з російської Усть-Луги на початку вересня та вже тривалий час знаходиться біля берегів Йемену та Оману. Нафтотанкер Daksha наразі прямує під прапором Коморських островів з китайського Кіндао до Басри в Іраку (наразі корабель біля Шрі-Ланки). Танкер Ozanno з барбадоською пропискою у червні 2024 року прибув з російського Приморську до Усть-Луги. Galian 2 з реєстрацією на Островах Кука прибув з турецького Немруту до турецької Аліаги у серпні. А от "камерунський" Bodhi приплив з Немруту до Усть-Луги у Ленінградській області РФ та знаходиться там з червня. Російський танкер Kemerovo у травні повернувся з індійського Вадинару в Усть-Лугу та наразі знаходиться там. Російський танкер Krymsk з середини серпня знаходиться у місті Находка (неподалік від КНДР та Японії) та чекає на замовлення.

Танкер Kaliningrad вийшов з турецької Тузли та у березні 2024 року вимкнув навігаційну ситему - тож наразі невідомо, де саме він знаходиться. Те ж саме 20 серпня 2024 року зробив танкер Canis Power під прапором Островів Кука - прямував з турецької Ялови та зник. Танкер Saga з реєстрацією у Барбадосі 16 вересня прибув з російського Висоцька до турецької Тузли. А барбадоський Success пливе з Усть-Луги на Ямайку. А Beks Aqua з бразильської Паранагуа наприкінці липня припливла до турецької Ялови. Нафтовий Танкер Pioneer 15 серпня прибув з грузинського Поті до турецької Тузли.

2 побудовані у 2023 році у Південній Кореї газові танкери компанії НОВАТЕК "Коряк" та "Саам", які підпали під санкції, вже кілька місяців як вимкнули навігацію та можуть знаходитися біля берегів Росії. Газовий танкер Ship Asya, на який накладено британські санкції, під прапором Палау прибув з індійського Дохея до Мурманська. А інший такий танкер North Sky з прапором Панами прибув туди з китайського Ягкоу.

На думку представників Greenpeace, екологічна катастрофа з розливом нафти через пересування старих ненадійних танкерів з Росії - лише питання часу. А через те, що ці судна не мають необхідного страхування, долати наслідки екологічних катастроф своїм коштом будуть ті країни, які постраждають.

У червні 2024 року країни ЄС наклали санкції на 11 суден для перевезення сирої нафти та 5 танкерів з нафтопродуктами з Росії. Вони мають ряд недоліків, включаючи пошкодження корпусу, що погіршують морехідні якості, відсутність цивільної відповідальності за пошкодження забруднення нафтою та порушення структурної цілісності паливних баків. Нафтові танкери регулярно перевозять сиру нафту з судна на судно (без заходу у порт), щоб уникнути санкцій. За липень 2024 року у водах ЄС зі своїх танкерів на інші судна Росія перевантажила сирої нафти на 674 млн євро.

Деякі з цих суден не мають дозволів на перенесення сирої нафти з одного судна на інше, деякі не мають планів ліквідації наслідків розливу нафти. Деяким з цих суден вже майже 30 років. 5 санкційних танкерів мають порушення правил пожежної безпеки та безпеки викидів.

Bloomberg ще у липні 2024 рок писав, що понад 50 російських нафтових танкерів простоюють у портах чи відкритому морі через санкції. Загалом під санкції США, ЄС та Великобританії потрапило понад 53 танкери (або 7,5% кораблів, якими Росія возить на продаж свою нафту). 

У липні 2024 року радник керівника Офісу Президента Владислав Власюк оцінив весь російський "тіньовий" флот нафтових танкерів у близько 400 суден, з яких на 50 було накладено санкції. А доходи від продажу нафти цими суднами він оцінив у 15-20 млрд дол. на місяць.

Санкції проти російської нафти

5 грудня 2022 року набули чинності обмеження цін країн Європейського Союзу на російську нафту морського походження. Рада ЄС ухвалила рішення про встановлення граничної ціни на нафту, що експортується Росією, на рівні 60 доларів за барель.

6 жовтня 2022 року ЄС затвердив 8-й пакет антиросійських санкцій, який зокрема закладає основу для необхідної законодавчої бази для впровадження обмеження цін на нафту, передбаченого G7. Обмеження мали набути чинності після 5 грудня 2022 року для сирої нафти та 5 лютого 2023 року для продуктів перероблення нафти.  Слідом за ЄС країни G7 та Австралія запровадили обмеження ціни на нафту, що постачається морським транспортом з Росії, на рівні 60 доларів за барель.

24 червня 2024 року Рада ЄС погодила 14-й пакет санкцій проти РФ. Один із його головних пунктів торкнувся російського зрідженого природного газу (ЗПГ): тепер російський ЗПГ, призначений для третіх країн, не можна реекспортувати через європейські порти. Проте заборона на його постачання з РФ у самі країни Євросоюзу не запроваджено. Санкції оголошено і проти 27 танкерів так званого "російського тіньового флоту", які застосовуються для обходу стелі цін на нафту та нафтопродукти, а також суден, які використовуються, зокрема, для перевезення зброї чи українського зерна. У вересні 2024 року Великобританія також ввела санкції щодо 10 кораблів, за допомогою яких РФ транспортувала нафту та скраплений газ.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте в нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатись на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube