Як блекаут в Україні позначиться на паливному ринку: прогноз від експертів

Для реалізаторів пального блекаут - не єдиний виклик

Як блекаут в Україні позначиться на паливному ринку: прогноз від експертів
На додачу до вимкнення електроенергії - дефіцит пального в Європі, черги на митницях та зміна логістики

Може здатись, що реалізатори палива зараз і заробляють більше за всіх. Втім, як і всі, вони працюють на генераторах під час вимкнення світла. Значить, витрачаються на паливо для організації роботи. Втім, відключення електроенергії стало лише одним з викликів, які мають прийняти АЗС. Зараз електропостачання поступово відновлюється, а як щодо постачання пального?

Експерти роблять прогнози на зиму, а Інформатор фіксує поточні проблеми паливного ринку в Україні. 

Витрати на генератори

Деякі переходять на дизельні. Але директор групи компаній Prime Дмитро Льоушкін в коментарі виданню "НВ" повідомив, що в Європі їх немає в наявності, а на замовлення слід чекати місяці. Тому поки що більшість компаній надають перевагу бензиновим. Варто відзначити, що генератори дають можливість АЗС працювати і не за основним призначенням. Відвідувачі приходять зарядити телефони і попрацювати за горнятком кави. Тому великі мережі, які можуть запропонувати гарячі страви та напої і місце за столиком, мають потенційно додаткове джерело прибутку. 

“Крім постійних клієнтів, приїжджають клієнти з інших мереж, приходять мешканці сусідніх будинків. В ОККО підрахували, що в Києві, у дні коли відбуваються відключення, компанія обслуговує орієнтовно на 20% більше клієнтів. А по окремих АЗК клієнтопотік збільшувався вдвічі, коли довго не було світла”, – йдеться у виданні "НВ". 

Але є інша проблема – зв’язок з банком може бути порушений. Про це повідомляють в тій же ОККО і радять мати при собі готівку.

Дефіцит пального в Європі

Ситуація закордоном призводить до того, що наші трейдери змінюють логістику. Раніше їм постачали пальне морським шляхом. Для цього їм потрібні відповідні обсяги товару для того, щоб він виправдовував витрати на постачання і зберігав рентабельність. Через те, що пального обмаль, реалізатори вдаються до постачань автомобільним транспортом, а це додаткові витрати на пальне і роботу водіїв. Додаються проблеми на митницях, адже під час вимкнення електропостачання вони працюють в обмеженому режимі. А деякі пропускні пункти в такий час зовсім не працюють. 

“Йдемо до кризи. Якшо раніше віддалялися, то тепер наближуємось. Бензовозів не вистачає, без моря (Дунай) і залізниці не впораємось. Ніколи такого не було, і ось знову.. щоб великі мережеві АЗС, причому наші флагмани скупляли ресурс у всіх дрібних трейдерів без розбіру. Сьогодні це відбувається. Пилососять все, що є…”, – пише Дмитро Льоушкін на своїй сторінці в Facebook. 

А директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн повідомив і про тиск в середині країни. За його словами, друга за величиною мережа АЗС “Укрнафта” (540 АЗС) після націоналізації опинилась без постачання пального, і тепер шукає його. А ринок до цього був не готовий. 

Які прогнози?

Дмитро Льоушкін вважає, що вже через три тижні проблеми не буде, і до березня вона не повернеться. Але в грудні все одно буде дефіцит пального і великі черги на заправках. Сергій Куюн ділиться власними спостереженнями і каже, що наразі надмірного попиту на АЗС немає, а пальне є. Взагалі за його прогнозами, зростання роздрібних цін становитиме від 1 грн/л, критичного здорожчання не буде. 

“У ринку занадто багато стимулів для нарощування постачань й це вже відбувається. Це ж справжня вдача – отримати додаткові обсяги реалізації у зазвичай «мертвий» сезон”, – пише Сергій Куюн.

Також він звертає увагу на те, що на зовнішньому ринку ціни знижуються в той час, як у нас – через труднощі з постачанням – підвищуються. Проте за пару тижнів і проблеми мають зникнути. Своєю чергою Прем’єр-міністр Денис Шмигаль запевнив українців, що запас пального є, і його дефіцит не передбачено. За його словами, імпорт в останній час складав 700 тисяч тонн щомісячно і цього має вистачити споживачам. 

Перед учасниками паливного ринку знову постали непрості виклики. Втім, війна загартувала їх травневим дефіцитом пального. Враховуючи те, що від “мертвого сезону” ніхто не очікував великого добутку, є сподівання на те, що зима мине безболісно ані для підприємців, ані для водіїв. 

Паливна криза в Україні

У квітні 2022 року Україна відчула дефіцит пального, через що на автозаправках вишикувались черги. Експерти пояснювали, що це через знищення нафтобаз і побоювання трейдерів. Держава пішла на поступки і скасувала акцизи на пальне. Втім, від ажіотажу це не врятувало. Влітку ситуація стабілізувалась. Зараз через повторні ракетні атаки в Україні під ударами - об'єкти енергетичної інфраструктури. Це призводить до відключення світла і підвищеного попиту на генератори.

Тут ми писали про те, як популярність генераторів впливає на вартість і дефіцит пального. Також повідомляли, скільки часу потрібно Україні для відновлення енергосистеми. Чи вистачить пального на генератори - читайте в цій статті.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоби не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.  

 

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube