Економічно кінотеатрам зараз дуже складно
У відповідь на заклик президента та прем'єр-міністра України до бізнесу розпочинати роботу, у тих містах України, де це можливо, почали відкриватися кінотеатри. Втім, їхній репертуар поки що складається з ретроспектив. Коли українці матимуть змогу піти на кінопрем'єру?
Про це Інформатор попросив розповісти директорку кінотеатру мережі "Планета кіно" у Дніпрі Наталію Литвиненко.
Похід у кіно як спосіб ненадовго повернутися до нормального життя
Мережа "Планета кіно" - це 9 кінотеатрів у 6 містах. Наразі відкрито кінотеатри у Львові, Одесі, Києві та Дніпрі.
"Початок війни поклав край нормальному функціонуванню всіх видів бізнесу в Україні. Обсяг завданих збитків та довгострокові наслідки оцінити вкрай складно, оскільки бойові дії продовжуються. При цьому наша країна має отримувати податки, щоб мати ресурс для продовження боротьби, саме ця теза звучала від багатьох представників уряду. Почувши заклик від уряду до бізнесів про те, що потрібно відкриватися, намагатися працювати, якщо є така можливість, ми 15 березня 2022 року вирішили відкрити кінотеатр у Львові. По-перше, на той момент він був максимально безпечним, а по-друге, тому, що там зараз висока концентрація людей, у тому числі й у стресовому стані, яким потрібна наша допомога. Наразі у Львові працюють 2 кінотеатри - у торгових центрах "Форум" та "Кінг Крос". Потім 2 квітня відкрилася Одеса, яка зустрічає гостей у двох кінотеатрах - у ТРЦ "City Center" та ТРЦ "City Center Котовський". 14 квітня настала черга Дніпра в ТРЦ "Appolo" і 21 квітня - Києва в ТРЦ "River Mall". Поки що ми не можемо запустити Суми, у зв'язку з плановим оновленням кінотеатру, і Харків, з цілком зрозумілих причин, у місті триває обстріл та зберігається складна ситуація. Як тільки з'явиться така можливість, ми розглядатимемо питання відкриття кінотеатрів", - каже Наталія Литвиненко.
Економічно кінотеатрам зараз дуже складно. З початком війни втрати індустрії більше, ніж у локдаун 2020 року. А у тих мереж, чиї кінотеатри постраждали фізично, вони ще критичніші. За словами директорки кінотеатру, зараз заповнюваність зали – 7% від звичайного мирного часу. Крім того, розуміючи проблеми глядачів, тут знизили ціни і на квитки, і на попкорн.
"Наше відкриття зараз — це не про бізнес. Ми намагаємося допомогти державі, сплачуючи податки. Ми маємо намір зберегти команду. І дуже хочемо допомогти нашим глядачам, які втомилися від жахів війни – їм треба хоч недовго відпочити. Ми намагаємось дати людям відчуття, що вони , хоча б на кілька годин, можуть повернутися до нормального життя, подивитися добрий сімейний фільм. Тому у нашому прокаті немає жодного психологічно важкого фільму чи фільму про війну. У нас сімейне, гарне, романтичне, пригодницьке кіно", - каже директорка кінотеатру.
Кінотеатри економічно також тримаються на плаву завдяки орендодавцям, які, як і у перший локдаун, сильно знизили орендну плату. “Зараз ми оплачуємо лише накладні витрати, без цього ми просто не змогли б відкритися. Зараз у нас не йдеться про рентабельність. Ми мріємо вийти хоча б на рівень собівартості, особливо з огляду на необхідність підтримки нашого персоналу. За лютий ми виплатили зарплату повністю, за березень та квітень – частково. На щастя, нам удалося зберегти команду. Люди вірять, що компанія, яка так піклується про свій персонал і гостей, має перспективне майбутнє”.
Особливу увагу кінотеатри приділяють програмі для малюків. "Діти страждають більше дорослих. Ми розуміємо, що відбувається, а діти цього не розуміють. Ми поставили багато мультфільмів і зробили спеціальну ціну на дитячий квиток – 50 грн. На жаль, технічно ми не можемо її встановити на сайті, тому купити дитячий квиток по спеціальною ціною можна тільки в касі. Крім того, щодня у нас триває благодійний сеанс, ціна квитка на який – 1 грн. Частина цих квитків безкоштовно передаватиметься в волонтерські центри допомоги переселенцям", - каже Наталія Литвиненко.
Крім того, у "Планеті кіно" оголошено конкурс дитячого малюнку на тему "Планета". Роботи можна приносити до кінотеатру та віддавати співробітникам. У фойє буде зроблено виставку юних художників. Це можуть бути малюнки про кінотеатр або про нашу планету, про космос, про життя. Після експозиції у кінотеатрах вони виїжджатимуть разом із волонтерською допомогою на передову захисникам України.
Відповідь на це запитання залежить від позиції правовласників і роботи дистриб'юторів. "Правовласники, які продають прокат фільмів у тій чи іншій країні, добре розуміють, що зараз відбувається в Україні. Наскільки я знаю, там здивовані тим, що за таких умов Україна намагається відновити свої мережі кінотеатрів. Кінотеатри отримують фільми від компаній-дистриб'юторів, які встановлюють контакти з правовласником, готують фільм до показу в Україні (дублюють, озвучують або накладають субтитри), проводять рекламну кампанію. Кінотеатри, показуючи фільми, перераховують вагому частину зборів дистриб'ютору", — каже Наталія Литвиненко.
За нинішніх умов прорахувати, скільки фільм збере в Україні, неможливо. Це дуже ускладнює роботу дистриб'ютора. Тим не менш, зараз йдуть інтенсивні переговори про те, щоб показати якісь новинки в травні. Санкції, які найбільші кіновиробники наклали на росію, дають надію, що переговори про нові фільми для України пройдуть успішно.
"Правовласники почули заклик мереж кінотеатрів України та найбільших дистриб'юторських компаній, і не дали найочікуваніших фільмів для прокату державі-агресору. Наприклад, прем'єра "Бетмена" була зупинена за день до офіційного релізу, призначеного на 3 березня, а це був дуже очікуваний фільм. Росія - великий ринок, але, тим не менш, правовласники просто відмовилися від цих грошей після того, як до них звернулися всі компанії кіноринку України", - говорить Наталія Литвиненко.
"Ми дуже підтримуємо українське кіно. З 2014 року ми принципово перестали брати в прокат російські фільми. При цьому намагаємося якнайбільше показувати українське, фестивальне кіно, телевистави, записи концертів, - каже Наталія Литвиненко, - Для подальшого розвитку українське кіно потребує хорошого фінансування.У нас є дуже багато талановитих хлопців та дівчат, шикарних режисерів. Але для створення якісного контенту їм потрібні гроші. На жаль, найближчим часом у держави не буде можливості фінансувати українське кіно. Але є надія, що ми зможемо отримати фінансування з інших країн, для яких Україна стала окремим ексклюзивним брендом. Можливо вони захочуть знімати фільми в Україні про Україну”.
Доведеться зачекати і на нові фестивальні фільми. Найбільший дистриб'ютор такого кіно Festivals Cinema знаходиться у Харкові, і працювати за таких умов компанії складно.
Є деякі проблеми з технічною підготовкою фільмів до показу. Перш ніж випускати фільми на великий екран в Україні, їх дистриб'ютори дублювали або озвучували. Зараз це дуже складно, як і робота з прокатними документами. Та й підбір акторів за умов війни справа нелегка. Можливо, нові фільми ми дивитимемося в оригіналі із субтитрами.
Доставка у кінотеатри фільмокопій також проблема. Зараз кінотеатри мають доступ тільки до раніше наданих фільмів, які вони отримали до 24 лютого. Фільми в кінотеатри потрапляли двома шляхами — їх або завантажували зі спеціального сервера наданого доступу, або фізично передавали на спеціальному носії. Ці диски Україною зараз переміщатися не можуть, оскільки це небезпечно.
Але незважаючи на всі ці проблеми, Наталія Литвиненко сподівається, що українці повернуться до кінотеатрів. "Для багатьох похід у кіно — це подія. Звичайно, можна подивитися фільм удома. Але кінотеатр — це не тільки про перегляд, це про особливу атмосферу. І, звичайно ж, варто прийти в кінотеатр за цією атмосферою затишку, комфорту та свята", — каже вона.
Про те, як за умов війни живеться українському малому бізнесу, Інформатор писав тут.
Ольга Палій
Фото: Дмитро Федоров