Слід від контрабандної зброї Вагнера тягнеться до Гетманцева - ексклюзивне інтерв’ю з розслідувачем

Читать на русском

"Юрімекс" Данили Гетманцева обслуговувала авіаперевізника, який підозрюється у співпраці із російськими найманцями з ПВК “Вагнер“: розслідувач Дмитро Золотухін, який досліджує тему майже 5 років, в ексклюзивному інтерв'ю розкрив деталі оборудки

Читать на русском
Гетманцев
"Юрімекс" обслуговувала "Європу Ейр", а "Європа Ейр" возила вантажі в Лівію в обхід ембарго ООН

"Юрімекс" Данили Гетманцева обслуговувала авіаперевізника, який підозрюється у співпраці із російськими найманцями з ПВК “Вагнер“: розслідувач Дмитро Золотухін, який досліджує тему майже 5 років, в ексклюзивному інтерв'ю розкрив деталі оборудки

Юридична фірма голови податкового комітету Данили Гетманцева обслуговувала авіаперевізника, який підозрюється у постачаннях російським найманцям з ПВК “Вагнер“. Компанія Європа-Ейр, чиї військово-транспортні літаки було знищено в Лівії турецькими “Байрактарами” 4 роки назад, і сьогодні згадується на офіційному сайті юридичної фірми Гетманцева. У той час, коли юрфірма Гетманцева захищала цього авіаперевізника, кремль розпочав нечувану пропагандистську кампанію проти України зі звинуваченнями у постачаннях зброї. “Інформатор” зустрівся з розслідувачем Дмитром Золотухіним, який з 2019 року займається цією справою, аби дізнатись про деталі його розслідування.

Нерівнозначний обмін: як росія отримує українську авіалогістику для “Вагнера”, а Україна — репутаційний бруд

Про те, що юридична компанія Данили Гетманцева обслуговує авіаперевізників, пов’язаних з військовим трафіком до Лівії, (яка знаходиться під ембарго ООН), стало відомо завдяки двом геть випадковим подіям.

  • Перший випадок — коли навесні 2019 року на лівійському летовищі в Аль-Джуфра турецькі “Байрактари” знищили два вантажні літаки Іл-76. Загинув українській пілот, проте світ дізнався про те, що українська компанія “Європа Ейр” замішана у військовому трафіку для режиму Халіфи Хафтара;
  • Другий випадок вже більше схожий на анекдот. Під час обшуку у співробітника сумнозвісної компанії “Європа Ейр”, той викинув з вікна 53 печатки різних юридичних осіб, у тому числі — російських. Печатки перелічили в судовому рішенні, і розслідувачі змогли на основі вказаного в оприлюдненому рішенні списку, вибудовувати сітку пов’язаних між собою юридичних осіб

Розслідувачі тоді одразу вийшли на гіпотезу — компанія “Європа Ейр”, працювала як елемент сітки російських компаній. А захищала “Європу Ейр” в судах — юридична компанія “Юрімекс” Данили Гетманцева.

Проте тоді, навесні 2019 року, в Україні всіх цікавила інша тема — парламентські вибори. І про роль у справі Гетманцева, який вчасно отримав депутатську недоторканність, всі забули швидше, ніж в Лівії встиг охолонути згорілий Іл-76 компанії його партнерів.

“Це якраз було 10 днів після виборів, тобто, по суті, Україна була зайнята внутрішньополітичними питаннями, на це просто ніхто не звертав увагу”, - згадує розслідувач Дмитро Золотухін.

Літаки перевозили в Лівію контрабанду в обхід ембарго ООН. Досвід роботи в розвідці підказав нашому співрозмовнику Дмитру Золотухіну, що це була зброя саме для “Вагнеру”, який брав участь в бойових діях на тих територіях.

Країна-агресор, до якої мали б стікатися врешті всі претензії, ударила на випередження. Ворожа пропаганда стала лити на Україну бруд із звинувачень про те, що наша країна займається торгівлею зброєю. (До речі, росія цей трюк повторює зараз, звинувачуючи нашу державу в передачі зброї угруповуванню ХАМАС).

“До 2008 року я працював в державних правоохоронних органах, в спецслужбах. Я стикався з історіями, які безпосередньо стосуються звинувачень України у начебто “торгівлі зброєю”. Мовляв, “ці прокляті українці торгують зброєю на всі сторони одночасно”, тому що Голлівуд зняв фільм «Збройний барон» про чувака з Одеси, який став постачати абсолютно всім африканським ватажкам, і протягом десятиріччя цей наратив нагромаджувався. В 19-му році цей наратив, він просто став надто гарячим”, - згадує Дмитро свої враження від тих подій.

Результат російського тиску — світ знає, що українська компанія була замішана в брудній схемі. Але в Україні все завершилося лише позбавленням перевізника ліцензії. Встановлена незалежними розслідувачами схема залишилась без уваги, а Гетманцев, колишній помічник звинуваченого в держзраді ексдепутата Володимира Сівковича, після цього навіть побудував кар’єру головного податківця країни.

Літаки летять, зброя доставляється, агентурна сітка продовжує працювати

Розслідувачі встановили, що росія доставляє зброю найманцям фактично, але не юридично. Весь бруд на себе беруть компанії з країн пострадянського простору.

“Особливо вони хостяться в пострадянських юрисдикціях, тобто це Киргизстан, Узбекистан, Казахстан, Грузія, Вірменія, Білорусь, Україна, звичайно ж, ну й окрема частина Молдови”, - пояснює розслідувач.

Тобто:

  1. Створюється авіакомпанія-експлуатант, умовно, в Україні. У випадку із знищеними літаками це була “Європа-Ейр”;
  2. Експлуатант забезпечує логістику літаками, які надає компанія-власник. (У випадку з контрабандою в Лівію, скоріш за все, саме військову);
  3. Якщо діяльність експлуатанта стає очевидною (як знищення бортів в Аль-Джуфра), в експлуатанта відбирають ліцензію;
  4. Літаки як працювали, так і продовжують працювати по маршрутах, але вже під іншим експлуатантом.

Саме за цим алгоритмом і розвивалась історія — після скандалу в Лівії посипався бруд з боку росії і Державіаслужба припинила ліцензію експлуатанта — Європи Ейр. А літаки, які експлуатувала “Європа Ейр” (до речі, для розуміння маштабу логістичної сітки — зараз загалом у розслідувача в моніторингу - 65 подібних літаків, які він підозрює в обслуговуванні російської військової логістики) продовжили літати вже під юрисдикцією Казахстану.

Державіаслужба припинила ліцензію "Європа Ейр" у 2019 році
Державіаслужба припинила ліцензію "Європа Ейр" у 2019 році

У випадку “Європи-Ейр” компанію в Україні викрив досить кумедний інцидент. Під час обшуків в компанії слідчі знайшли десятки печаток інших компаній, які вказали згодом в опублікованому судовому рішенні.

Список печаток, вказаних в рішенні Голосіївського районного суду міста Києва у справі 752/24165/18
Список печаток, вказаних в рішенні Голосіївського районного суду міста Києва у справі 752/24165/18

Досліджуючи інформацію про власників печаток, Дмитро побачив справжню сітку компаній, які можна обгрунтовано підозрювати в роботі на росію.

Яка роль юристів у подібних схемах

Якщо гіпотеза Дмитра вірна, то в кожній країні для обслуговування цих авіаційних осередків має функціонувати менеджмент на низці рівнів.

“Для того, щоб координувати всі ці ніши, потрібен якийсь вузловий елемент, тобто те, через що проходить вся документація. Який це може бути вузловий елемент?   Бухгалтерія, фінансовий менеджмент і юридичний менеджмент”, - розповідає розслідувач.

Саме тому під час OSINT-розвідки він звернув увагу на українських партнерів компанії — юридичну фірму “Юрімекс” Данили Гетманцева. Десятки компаній, які він досліджує паралельно, також так чи інакше, перетинаються саме з “Юрімексом”.

“У мене в оцій розробці, у величезному масиві розслідувань, є десятки об'єктів, юридичних та фізичних осіб. Це й бізнесмен Джейдіп Мірчандані, який володіє літаками в Еміратах (йому, як підозрюють розслідувачі, могла передати літак “Європа-Ейр” після втрати ліцензії, - Ред.), Це і Родріґ Мерхеж (займається авіаперевезеннями, зокрема в Лівані та Сирії, - Ред.) якому Олена Гетманцева позичала гроші. Це Харківський авіаційний завод, який, до речі, дуже близький до Володимира Сівковича. І якимось чудовим чином, абсолютно непояснюваним, всі вони ведуть до компанії “Юрімекс”. Якось от всі ці люди перехрещуються в одному місці”, - каже розслідувач.

Зокрема, адвокатка юридичної фірми Юрімекс Анна Антоненко, у 2019 році займалася справами Європи Ейр.

В судових реєстрах є згадки про участь юристки "Юрімекс" у захисті "Європи Ейр"
В судових реєстрах є згадки про участь юристки "Юрімекс" у захисті "Європи Ейр"

Згідно з інформацією на сайті “Юрімекс”, Антоненко працює в цій компанії щонайменше з 2014 року, а з 2017 року керівник відділу практики міжнародної торгівлі та інвестування в цій юридичній фірмі.

Гетманцев знає Антоненко досить близько. Є фото, де він її приобіймає, а в інтерв’ю у 2018 році він розповів, що напрямком роботи Антоненко є авіабудування.

Гетманцев поруч з Антоненко
Гетманцев поруч з Антоненко

Також реєстри пам’ятають, що саме Антоненко вела справу Європи Ейр, чиї літаки було спалено в Лівії, а згадки про співпрацю з Європа Ейр досі є на сайті Юрімекс.

Згадки про співпрацю з "Європа Ейр" досі є на сайті Юрімексу
Згадки про співпрацю з "Європа Ейр" досі є на сайті Юрімексу

Якщо з реєстрів факти співпраці не підчистиш, то чому інформацію про таку співпрацю досі не видалено з сайту юридичної компанії, розслідувач не знає.

“Гетманцев особисто хизується цим. Тобто, якщо подивитися на всі розділи, “Юрімекс” здійснює юридичне супроводження одразу в кількох сферах — Авіація, медіа, інвестування, інтелектуальне право, оподаткування і так далі. І тільки в одному розділі, в авіації, вони називають юридичні особи, конкретно своїх клієнтів. До прикладу, Гетманцев в інтерв'ю говорив, що він також обслуговував «Мотор Січ» (Гендиректор Богуслаєв був затриманий контррозвідкою СБУ минулого року за підозрою у співпраці зі спецслужбами рф, — Ред). Еміратські компанії, які були утримувачами літаків, тобто власниками, потім «Європа Ейр», авіакомпанія «Константа», яка була в орбіті Сівковича”, - розповідає розслідувач.

Чому немає наслідків

Згадуючі минуле у розвідці Дмитро називає свої підозри ознаками, які можуть говорити про співпрацю фігуранта з ворожими спецслужбами, хоча припускає, що кожний аргумент можна пояснити “дивовижним збігом обставин”. Щоб ці гіпотези стали фактами, одного розслідувача недостатньо. Мають працювати правоохоронні органи. Їх завдання — хоча б запитати фігуранта, чи знав він чиї інтереси обслуговував. Цього питання досі не звучало.

“Я не правоохоронець і не суддя, і не навіть член тимчасової слідчої комісії Верховної Ради. Але та інформація, яка в мене є, вона мене особисто переконує. Я не хочу нікого переконувати в тому, що щось є чорне, а щось є біле. Все, що я вимагаю, це залучити державні ресурси, правоохоронні органи України, для того, щоб здійснювати перевірку і працювати над цією інформацією”, - пояснює Золотухін.

Поки цієї перевірки не було проведено, “дивовижні збіги” продовжуються. До прикладу, мама Гетманцева Олена Дмитрівна, є кінцевим бенефіціаром турфірми TPG.

З 2020 року TPG починає вигравати тендери на обслуговування підприємства "Укрспецекспорт"
З 2020 року TPG починає вигравати тендери на обслуговування підприємства "Укрспецекспорт"

Ця турфірма, після того, як Данило Олександрович став нардепом, почала вигравати тендери на обслуговування “Укрспецекспорту” - компанії із структури “Укроборонпрому”. Тобто, може отримувати дані про працівників, які можуть потенційно цікавити й ворога.

"Змоделюємо ситуацію. Ви є співробітником Укроборонпрому, але не чиста цивільна людина, а офіцер однієї з українських спецслужб, що є традиційним для оборонної індустрії. Ви маєте оперативно, контрозвідово обслуговувати цю компанію, і, власне, брати участь в тому числі в перемовинах з іноземними якимись контрагентами. А я — ваш туристичний агент. Мені потрібно отримати ваш паспорт, мати всю вашу персональну інформацію, щоб зареєструвати вас на літак, купити вам номер в готелі. Я про вас все знаю. Я знаю, де ви живете, я знаю, коли ви перебуваєте, навіть, в які ресторани ви будете ходити. Це говорить про те, що я можу, власне, теоретично використати цю інформацію, наприклад, щоб засунути в ваш номер жучок або, познайомивши вас із повією, створити ситуацію, яка може бути використана при певному інтересі будь-якою спецслужбо”, - розповідає розслідувач.

Дмитро Золотухін досліджує це питання протягом п’ятьох років, і попереду ще багато роботи, адже російська логістична сітка продовжує працювати, а літаки як і раніше продовжують возити вантажі для найманців. До прикладу, нещодавно в Малі було знищено черговий літак Іл-76, який було зареєстровано хоч і не в Україні, але по схожій схемі. Чи розповість колись голова податкового комітету щось про свої партнерів із авіації? Це залежить від того, чи буде у правоохоронців воля поставити відповідні питання.

Нагадаємо, ватажок "Вагнеру" Євген Пригожин загинув у авіакатастрофі 23 серпня. Але його найманці продовжують знаходитись в Білорусі та Африці.

Раніше Інформатор публікував розслідування, згідно з яким Данило Гетманцев може мати відношення до корупційної схеми з блокуванням накладних українських підприємців. Схема передбачає внесення хабарів у якості гонорару для адвокатів, які захищають інтереси бізнесу у суді.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут. 

Також читайте:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.