Що означає заява Ріната Ахметова для глядачів та співробітників медіагрупи “Україна”, а також для українського медіаринку

Розповідаємо, як це відіб’ється на стані медіаринку

Що означає заява Ріната Ахметова для глядачів та співробітників медіагрупи “Україна”, а також для українського медіаринку

Заява бізнесмена Ріната Ахметов про відмову від усіх ефірних і супутникових телевізійних ліцензій його телеканалів та друкованих медіа стала несподіванкою для багатьох гравців медіабізнесу України. 

Інформатор спитав експертів, як це відіб’ється на стані медіаринку, на телеглядачах, рекламодавцях та провайдерах кабельних мереж.

Що кажуть у Ахметова:

Дивлячись на комунікаційну активність СКМ, здається, заява Ріната Ахметова була несподіванкою навіть для них. 

11 липня директор по коммуникациям в System Capital Management Наталя Ємченко написала, що 12 липня буде повний реліз з деталями виходу компанії з медіа-ринку та додала:

  1. "Ми повертаємо державі тільки державне - тобто ліцензіі (які вона нам видала) на мовлення. Все. Саме це зазначено в заяві  Ріната Ахметова. І саме це буде зроблено".
  2. "Жодні інші  активи медіа-групи (окрім цих ліцензій) ми державі не передаємо - ані бренди, ані бібліотеки. Про передачу активів нема ані слова і в заяві Ахметова, жодного".
  3. "Як далі держава буде розпоряджатися цими ліцензіями - ми не знаємо. Можливо, вирішить видати їх комусь, можливо - ні".

На ранок вона повідомила, що о 00:00 12 липня 2022 року Медіа Група Україна зупинила оновлення своїх онлайн-медіа. На сайтах медіагрупи о 23:59 з’явилась ось така новина. Останні відео на YouTube-каналі "Україна 24" були викладені 11 липня.

Що означає заява Ріната Ахметова для глядачів та співробітників медіагрупи “Україна”, а також для українського медіаринку 1

11 липня Медіагрупа "Україна" у Facebook повідомила про початок роботи в Польщі, а на ранок 12 липня видалила це повідомлення. Інформатор намагався отримати коментарі у менеджерів холдингу, але марно. Тож ми пішли ставити питання зовнішнім експертам.

Що це означає для глядачів та читачів?

Медіаексперт Орест Білоскурський: Медіагрупа "Україна" складається з телеканалу "Україна", який мовить в режимі марафону, у якому ще близько двадцяти п’яти каналів. Тому мовить один з них чи ні, несуттєво. Припинення її існування на телебаченні ніхто не помітить. Телеканал "Індиго" за часів, коли вимірювались рейтинги, був не дуже популярним, його глядачі дивились 1% часу. Його зникнення не сильно вплине на аудиторію. Після того, як "Мегого" почало конкурувати за контент, для телеканалів "Футбол" настали скрутні часи. Тож, невідомо, як йтиме трансляція українського чемпіонату з футболу. Тож, для телеглядачів майже нічого не міняється.

Сергій Томіленко, голова Спілки журналістів України: Різка зупинка цифрових платформ підсилює напругу. Для медійників зрозуміло, що зв’язок з аудиторією перервати не можна, адже довіра читачів та глядачів - це найбільша цінність медіа. 

Що це означає для кабельних мереж?

Медіаексперт Олександр Глущенко: У провайдерів кабельних мереж стане на 4 загальнонаціональних канали менше: “"Україна", "Україна-24", "НЛО-ТБ" та "Індіго". В умовах війни це ні на що не вплине. У провайдерів зникне необхідність платити роялті медіагрупі "Україна", але і вони мають бути замінити в мережі мовлення ці канали якимись іншими. Пропозицій на ринку багато і проблем з цим не буде.

Що це означає для медіаринку та ринку реклами?

Медіаексперт Сергій Чернявський: Зараз, під час війни, українського медіаринку фактично не існує. Всі медіактиви Ахметова були збитковими, як і інші великі медіагрупи. Це не можна назвати бізнесом. Це був елемент статусу та захисту активів через вплив на політиків. Стане менше на одного гравця, що впливає на політику. Але як надалі буде розвиватися політика в Україні та що буде відбуватися, не знає ніхто. Завдяки децентралізації багато грошей знаходиться в регіонах, тож місцеві еліти вибудовували свої медіаактиви, щоб перемагати на місцевих виборах та отримувати гарні потоки за рахунок міських бюджетів. Тож, відбудеться перерозподіл аудиторії. Цю нішу може зайняти державний телеканал "Дом", які успішно комунікують з російськомовною аудиторією, маючи ліцензію на мовлення російською. Відповідно, вони мають некомерційну конкурентну перевагу, адже канали Ахметова мали віщати українською. Маючи державне фінансування та право мовити російською,  вони на південному сході України мають перевагу над усіма комерційними каналами.

Медіаексперт Орест Білоскурський: У телебачення основна одиниця виміру - це рейтинги. Але вони з весни не вимірюються. Тож, у телебачення немає основної метрики та незрозуміло, який канал наскільки дивляться. А це для медіаринку важливіше, ніж поява чи зникнення певної медіагрупи. В умовах відсутності метрики можна експериментувати скільки завгодно. Доки нема вимірювання, мовлення не монетизується. Поки не повернуться рейтинги, всі медіагрупи можуть заморозити свої канали та для медіаринку нічого не зміниться. 

Якщо слідкувати за ФК "Шахтар" та медіагрупою "Україна", можна зрозуміти, що відбувається в структурі СКМ. У "Шахтарі" зараз відбувається розпродаж футболістів, відставка тренера. Актив зменшується. Тож, ми бачимо паралельні процеси: зменшення крутості “Шахтаря” та зменшення крутості медіагрупи, але ні той, ні той актив поки що не закривають. Відмова від ліцензій та продаж дорогих футболістів - це мінімізація видатків. На ринку, де сильно впали прибутки, це виглядає логічним. Можливо, ці активи будуть існувати і далі, але в іншому, більш оптимальному, вигляді.  

Медіаексперт Олександр Глущенко: В умовах великих втрат від війни це намагання великого бізнесу провести реструктуризацію та позбавитись активів, які генерують збитки. І якщо компанія не може актив продати, вона може закрити напрям. Це ми і бачимо. Так, Ахметов відмовився від медіа, але не відмовився від телекому. Він обрав більш життєздатну нішу.

Що це означає для співробітників медіагрупи "Україна"?

Голова Спілки журналістів України Сергій Томіленко: Ми відчуваємо велику тривогу на медіаринку, адже велика кількість співробітників медіагрупи зараз, під час війни та економічної кризи, знаходиться у підвішеному стані. Це може стати імпульсом для багатих людей, як на національному, так і на регіональному рівні, розуміння безперспективності володіння медіа під час війни. Ми зараз консультуємось з Європейською організацією журналістів, з Міжнародною федерацією журналістів, привертати увагу міжнародних інституцій та Уряду України до ситуації. Ми готові включатись в ситуацію, якщо отримаємо звернення від працівників медіагрупи. Поки що вони не готові до публічних комунікацій, а чекають на позицію інвестора. 

Окремо хочу наголосити, що у структурі СКМ були медіа, пов’язані з Маріуполем: телекомпанія "Сігма", яка зараз перереєстрована у Кам’янець-Подільському, та журналісти друкованого та онлайн-медіа "Приазовский рабочий", переведені в "Сегодня", в структуру "Донбасс 24". Важливо, що медіагрупа "Україна" підтримувала маріупольських журналістів, які залишились на попелищі. Ми чекаємо на відповіді, чи захищені будуть наші колеги. Виходячи з попередньої практики СКМ, ми сподіваємось, що команда Ріната Ахметова буде відповідальною перед багатотисячним колективом медіаактивів.

Медіаексперт Сергій Чернявський: З людьми в СКМ поступають дуже просто. Їх скорочують, виплачують їм певні кошти згідно з вимогами законодавства. Ті, кого скоротять, підуть шукати роботу далі.

Що буде з ліцензіями, від яких відмовляється медіагрупа "Україна"?

Медіаексперт Олександр Глущенко: Коли повертають ліцензію регулятору, її після прийняття заяви за процедурою анулюють. Рішення про це Нацрада приймає на своєму засіданні. Далі через певний термін її виставляють на повторний конкурс. Не думаю, що в умовах війни буде стояти черга з охочих вийти в загальнонаціональний ефір та взяти на себе тягар оплати розповсюдження через Т-2 та супутник. 

Медіаексперт Орест Білоскурський: Хто зможе претендувати на ці ліцензії? Є 4 ліцензії в Т-2, це ефірний безкоштовний цифровий прийом, яким користується близько 25% населення. При чому є безліч каналів, які існують без ефірних ліцензій та мають глядача. Є телеканал “Суспільне Культура”, який має ліцензію у Т-2, але не має широкої аудиторії. Тож, ліцензія Т-2 не гарантує перегляди без розумного контенту та програмування. Якщо заява про вихід на польський ринок має під собою якийсь ґрунт, медіагрупа отримує європейську ліцензію, яка дозволяє мовити в кабельних мережах. Тож, це схоже на те, що людина відмовляється від українських водійських прав, але маючи машину, вміння водити та європейські водійські права, для неї нічого не зміниться. Тому з точки зору піару це звучить круто, але з точки зору бізнесу майже ні на що не впливає. 

Відмова від ліцензії означає, що Нацраді треба з цим щось робити: або оголосити новий конкурс, або залишити цю ліцензію чинною. У другому випадку мовлення може продовжуватись, а ліцензійний збір можна не платити. Хороший варіант відмовитись від видатків. І хоча ліцензійні збори не є величезні, але оплата трансляції в Т-2 - більш суттєва стаття витрат. Якщо не платити, то або на твоїй частоті будуть показувати кольорові стрічки, або ти зможеш і надалі мовити, адже Марафон не відключать. Щоправда, "Україна" не лише мовить у марафоні, а й виробляє його 6 годин на добу. Чи відмовляться вони від цього чи ні, поки незрозуміло. 

Що буде з медіаринком після перемоги України

Медіаексперт Олександр Глущенко: Коли війна закінчиться та ринок почне відновлюватись, зникнення великого гравця буде помітним, адже збільшиться конкурентна боротьба за гроші рекламодавців. Але, думаю, український медіаринок після того, як росія підпише капітуляцію, буде геть іншим у порівнянні з тим, яким він був 23 лютого 2022 року.

Ольга Палій

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube