Нові проєкти компанія спочатку запроваджує в Києві
Співзасновник та СТО Uklon Віталій Дятленко наразі активно шукає собі заміну. Він готовий відійти від оперативного управління, як і інші троє співзасновників компанії: за його словами, команда впорається з ситуацією. Інформатор задав Віталію Дятленко декілька запитань про роботу під час війни, відновлення ринку, конкуренцію, плани по виходу на ринок Польщі і створенню власного навігатора. А також про те, чому ціни на поїздки у додатку можуть змінюватись ледь не щохвилини. Далі - пряма мова Віталя Дятленка.
Ми всередині компанії автоматизували можливість подати ідеї, і будь-який співробітник вже декілька років може цим скористатись. А під час війни пішли далі, у нас це називається стартапом – компанія підтримує ідеї, інвестуючи в них.
Під стартапи у нас є процес, як і у великому бізнесі, коли люди шукають інвестування: вони мають принести презентацію, структурований пітч, із зваженими, хоча б мінімальними порахунками. Дивлячись на масштаб ідеї, ми виділяємо бюджетування на ці проєкти.
Наприклад, так у нас запустився продукт “Інклюзивний” - сервіс перевезення для людей з обмеженими можливостями, які користуються інвалідними візками. Він розвивається, має окремий бюджет, партнерів, показники – люди несуть за нього відповідальність. Звісно, що це не про бізнес, а більше соціальний проєкт. Поки що він діє лише в Києві, але до нас доєднуються інші великі бізнеси, і ми працюємо над масштабуванням "Інклюзивного" на інші міста. Найближчим часом, сподіваюсь, він з'явиться у Львові.
Також працюємо над підвищенням рівня еліт-сервісу. Є команда, яка принесла чіткий план, як вивести цей сервіс на новий рівень, в тому числі - шляхом партнерств, співпраці з зовнішніми інвесторами по покращенню якості автомобілів в цьому класі.
Також запустили продукт з доставляння вантажів – від ключів і тортика до габаритних вантажів. Це теж стартап всередині компанії, який розвивається.
Ми не афішували, що і раніше у нас можна було замовити поїздки між містами, але це треба було робити на карті, це було незручно. Ми вирішили, що після вторгнення маємо і можемо трішки підпрацювати з нашим продуктом, і надати інтерфейс, що дає змогу замовити міжміські поїздки. На той час це називався продукт “Евакуація”. Люди зі "складних" міст, у скруті, мали можливість замовити автомобіль і поїхати на великі відстані. Багато людей прямо на “Уклоні" переміщались із Центральних чи Західних областей України, їхали до кордону.
З точки зору бізнесу і наших амбіцій, звичайно, вихід на ринки Європи – це цікаво. Багато хто із бізнесів (в тому числі, і ми) консультуватися, спілкувались щодо того, чи робити ставку на українців за кордоном. Ми досить прагматичні в цьому плані, бо знаємо українців – ми ж обираємо часто не за якістю послуги, а за ціною.
Наші люди в Польщі чи Румунії зараз не в медових умовах, і робити ставку на те, що там буде сильно переважати любов до українського бренду над ціною – це займатись самообманом.
Європейські ринки досить заповнені, конкуренція на них дуже висока. Щоб завоювати навіть якесь невеличке місто, не обов'язково Варшаву, мова повинна йти про мільйони доларів інвестицій. Це щоб завоювати вагому частину ринку у цьому місті, і мати змогу повернути свої інвестиції через багато років.
Тому, зважаючи на досить складні математичні моделі обчислення з врахуванням перспектив розвитку країни, розвитку інфраструктури, мобільного зв'язку, ВВП на душу населення, кількості населення, поки що ми зосереджені в країнах Середньої Азії.
Але ми завжди відкриті до колаборацій і партнерства – можливо, вдасться зробити щось цікаве. Ми не зарікаємось.
Знаєте, у нас насправді і в Україні ринок відрізняється від міста до міста. І це факт. Відношення до ціни, торгування за ціну, ми надаємо промокоди тощо.
В Азербайджані наш продукт, як для замовника, так і для драйвера, був прийнятий ринком досить гарно. Плюс ми вийшли на ринок з місцевим партнером, надали унікальні "плюшки" у вигляді крос - бонусів. Ринок це сприйняв добре, непогано там рухаємося.
На ринок Узбекистану ми вийшли без партнерства. У Узбекистані нам дещо важче, бо тут вже безпосередньо досить давно і міцно працює Яндекс, який вліз у повсякденне життя аудиторії з багатьох сторін. Те, що на нашому ринку про Google, там в багатьох питаннях у полі Яндекса.
Насправді у нас в ідеях давно це є. І є людина, яка б хотіла цим займатися. Але це історія про стартапи. Є досить чіткий і сухий прорахунок цієї історії. І об'єктивна, реальна конкуренція на цьому ринку. З однієї сторони, це прикольно – мати свій навігатор. З іншої сторони – це досить дорого.
Навігатор здається простою штукою лише з точки зору клієнта. Ми 13 років займаємося картографією, і у нас не просто так немає навігатора. Наразі є гідні альтернативи, цікаві колаборації, в тому числі – у нас з Waze. Це один із гуглових навігаторів.
Оскільки ми працюємо на свої кошти, ми не можемо зробити таку історію, як Uber, який свого часу купив величезну навігаційну компанію за 28 млрд доларів. Але вони, мені здається, ще досі свій додаток не всюди адаптували: одна справа – додаток, інша справа – що в цьому додатку, які там дані будуть відображатися. Щоб зробити карти якісні,а, головне, актуальні, ти маєш тримати штат картографів, геодезистів.
Програмування – це тільки частина системи, але там дуже багато роботи “на землі”. І величезна робота - просто тримання в актуальному стані того, що є.
Наприклад, Київ, як і інші міста, будується. Якась велика забудова наразі зупинилася, але все одно Київ і відновлюється, і відбудовується. І навіть тримати карти в актуальному стані для людей, які живуть у передмісті Києва, де йде найактивніша забудова, це велика робота, з якою у нас працює цілий штат картографів на щоденній основі, оновлюючи нашу картографію по кілька разів на день.
Але якщо ми дозріємо, чи колись скажемо, що у нас настільки класна картографія, що тепер можна навігацію запускати, то файно.
Я, чесно кажучи, роки три назад досить скептично ставився до можливості запуску своїх даних по коркам на дорогах. Але за чотири роки досить багато чого змінилося, у нас з'явився необхідний об'єм даних від водіїв по маршрутах. І, в принципі, на сьогодні в додатках, в усій маршрутизації для водіїв ми використовуємо свої актуальні, рідненькі дані по коркам, які місцями навіть кращі за дані "гігантів".
Бо дані по корках на дорогах безпосередньо від водіїв, максимально актуальні.
Тепер ми це показуємо клієнтам, ми це використовуємо, як момент для покращення нашого продукту, бо це впливає на розподіл навантаження, вибір автомобіля та водія, який буде їхати. На ціну можливої маршрутизації.
У нас є алгоритм, який враховує і аналізує щосекунди багато чинників: кількість машин в тому чи іншому районі, наявність корок, клас авто, скільки часу до комендантської години і так далі. Ми не впливаємо на цей алгоритм, це жива історія, яка не залежить від команди Uklon. Це - ринок.
Структура конкурентів на українському ринку здебільшого не змінилась. Деякі конкуренти не відновили роботу з різних причин у прифронтових населених пунктах.
Але в містах, де все стабільно, структура конкурентів здебільшого залишилася така сама. Долю нашу чи інших важко зараз назвати точно, але, за нашими оцінками, в деяких містах у нас стало навіть краще.
Внаслідок міграції у нас не лише відновлення, а й зростання в багатьох регіонах на Заході України. Зростання – це, як наслідок, завоювання долі локального ринку, і десь зміна між першим, другим, третім місцем по конкурентах.
В частині замовлень ми відчуваємо навіть зростання, але Київ,наприклад, ще до довоєнних показників не доріс в частині коштів.
Щодо коштів, ми в цілому вийшли на довоєнні показники, не в останню чергу - через зростання середнього чека – вартість пального, амортизаційні витрати тощо. Якщо говорити структурно, то поки що кошти заробляє Україна, інші ринки – це ті, в які ми поки що інвестуємо. Це інвестиційна історія на декілька років з запланованим бюджетом, показниками, куди ми будемо рухатись – треба ставити амбітні плани і рухатись до них, і не тільки за кордоном, а і в Україні. Щоб в Україні мати змогу і заробляти, і донатити на нашу Перемогу.
Один із наших співзасновників відійшов від активного зайняття операційною діяльністю і став амбасадором фонду. Ми досить активно співпрацюємо як з Притулою, так і беремо участь у зборах на дрони “Люті пташки” фонду Dignitas. Зібрали 30 мільйонів на дрони. Зараз будемо знову запускати збори на FPV-дрони. Треба працювати, бо нам і нашим дітям тут жити.
В березні кількість замовлень у Києві опустилася до 10-12% від довоєнних показників.
Тобто за цей місяць по столиці поїздок майже не було.Така тенденція зберігалась не тільки в Києві.
Ми прийняли рішення, що будемо далі працювати, надавати свою платформу для водіїв і пасажирів. Ми вимкнули списання нашої комісії за поїздки на той період. Влітку 2022 все почало відновлюватись, в першу чергу - в західних областях України. Потім ожив Київ і центральні регіони. Але позитивної динаміки, якої хотілося, поки ще немає. Водії скаржаться, що того заробітку, який був до війни немає, що дохід впав. Але така ситуація в країні.
У нас було дуже багато історій про водіїв, які під сиренами перевозили людей на вокзал в Києві, щоб ті встигали на евакуаційні потяги. Пам'ятаєте міст, з-під якого евакуювали людей? Наші водії їздили туди, підхоплювали людей, теж вивозили. Тоді водіїв стало кратно менше, але вони намагались підхоплювати все, що могли.
Кількість водіїв в Uklon відновилась, не дивлячись на мобілізацію, міграцію людей тощо. Як ми всі розуміємо, економічна ситуація насправді не дуже сприятлива.
У країні досить багато бізнесів закрились. Люди шукають, окрім стабільного заробітку, можливість десь підпрацювати. Для когось таксі - це шанс отримати роботу і закріпитись в новому місті.
Чомусь є така думка, що ІТ-шники п'ють смузі, латешечку, нічого не роблять і заробляють багато коштів. Але тут потрібні hard skills. Здебільшого роботодавці, навіть якщо у тебе мінімальний досвід, хочуть від тебе досить багато. І просто курси, як правило, цього не дають.
Курси – це добре, але конкуренція досить висока. І потрібно в себе додатково інвестувати. Що для цього робити? Якщо ви зосередилися на якомусь конкретному векторі, чим ви хотіли б займатися, то треба, як мінімум, розпочати з аналізу вимог – чого роботодавці хочуть від таких позицій. І там вже по ключовим словам з опису вакансій досить легко можна ідентифікувати, які подальші матеріали ще треба розглядати і за що братися. Не хочеться нікого обманювати. Ми в принципі беремо “джунів” на певні позиції, і вони ростуть всередині компанії. Але варто розуміти: сьогодні після місячного курсу і витрачених десяти годин на роботу навряд чи візьмуть.
Uklon – український сервіс таксі. Uklon пропонує послуги таксі, служби доставки, сумісного використання автомобілів та інші транспортні послуги. Компанія була заснована як стартап у 2009 році та зараз налічує понад 500 співробітників.
Наталія Тютюненко
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.