Росія глушить сигнал GPS над Європою: якою буде відповідь НАТО

Збої в роботі GPS стали в 7 разів частішими, оскільки російські засоби радіоелектронної боротьби атакують країни Балтії та північно-східний фланг Альянсу

Літак у павутині
Нахабні провокації РФ створюють загрозу для навігації в регіоні

Країни Балтії та Північної Європи вимагають колективної відповіді НАТО на гібридну агресію Кремля. Частота та сила використання засобів радіоелектронної боротьби в Калінінградській області та на північному сході РФ вказують на те, що це жодним чином не можна вважати простим тестуванням системи. Перешкоди системі супутникової навігації GPS, які чинять російські РЕБ, створюють серйозну проблему для регіональної безпеки. Країни Заходу опинилися перед вибором: зреагувати на виклик, чи проковтнути провокацію.

Країни НАТО звинувачують Москву в гібридній атаці

Міністри закордонних справ одразу трьох країн НАТО - Естонії, Латвії та Литви - звинуватили Росію в гібридній агресії: через приглушення роботи супутникової системи навігаційної GPS у районі Балтійського моря в рази зростає ймовірність катастроф. Влада Польщі та Швеції теж попередила про небезпеку пілотів і капітанів. Питання про дії Москви мають підняти серед союзників по НАТО та ЄС.

Як повідомляє The Financial Times, 25 і 26 квітня два літаки фінської авіакомпанії Finnair вилетіли з Гельсінкі в естонське місто Тарту, але повернутися з пів дороги. Пілоти не захотіли ризикувати, боячись наразити пасажирів на катастрофу. Компанія скасувала рейси на місяць часу.

"Ми розглядаємо те, що відбувається з GPS, як частину ворожої діяльності Росії, і ми обов’язково обговоримо це з нашими союзниками. Такі дії є гібридною атакою і становлять загрозу нашому народу та безпеці, і ми не потерпимо їх", — заявив міністр закордонних справ Естонії, Маргус Цахкна.

Державна агенція цивільної авіації (CAA) Латвії заявляє, що рейси літаків цивільної авіації через перешкоди сигналу GPS не скасовували. Вони додають, що дії росіян становлять загрозу безпеці руху, але не критичну: Тарту — один із небагатьох аеропортів, де для приземлення потрібен саме сигнал GPS.

"Система не така вразлива. Супутникова навігаційна система не є основним засобом навігації. Вона сучасна й найточніша, але є і інші системи на землі та в літаках, які продовжують працювати", — повідомляють у відомстві.

Втім міністерка закордонних справ Латвії Байба Браже заявила, що країни Балтії «серйозно» сприймають інциденти з GPS і контактують із цього питання з іншими країнами. Її колега з Литви Габріеліус Ландсбергіс підкреслив, що ситуація в регіоні стає "надто неспокійною". 

Перешкоди GPS над країнами Балтії. Скріншот: gpssjam.org
Перешкоди GPS над країнами Балтії. Скріншот: gpssjam.org

Навіщо росіяни глушать GPS

Проблеми з сигналом фіксують від початку повномасштабного вторгнення. Міністр закордонних справ Естонії Маргус Цахкна заявив, що є багато доказів, звідки походить джерело перешкод.

"Це з-під Санкт-Петербурга, з-під Пскова, з Калінінграда. І також були випадки, коли видно, що у зв'язку з певними подіями Росія просто активізувала і відрегулювала своє втручання", — сказав він.

У середині січня країни Балтії, пів Польщі та частина Німеччини фіксували значні перешкоди в роботі з GPS. Це відбулося напередодні Resolute Defender, найбільших від часу закінчення Холодної війни навчань НАТО, які стартували в лютому. 

Блокування сигналу супутникової навігації перешкоджає використанню низки засобів ураження: ракети, дрони, навіть керовані авіабомби JDAM втрачають координати ціли. Але ще більш небезпечною є підробка координат — "спуфінг" — тоді ворожі засоби ураження не переходять на альтернативні джерела наведення, а влучають у хибні цілі. В українських містах, зокрема в Києві теж, ймовірно, використовують засоби приглушення та фальсифікації GPS: водії помічають, що координати під час руху раптово змінюються, так, ніби авто пересувається зовсім по іншій вулиці.

Подібну технологію використовував Ізраїль під час масованої атаки Ірану. Для Росії, яка розмістила в калінінградському анклаві ЗРК С-400 та «Іскандери» з ядерними боєголовками, РЕБ є життєво важливим.

У березні Кремль запідозрили в створенні перешкод для GPS-сигналу літака ВПС Великобританії, на борту якого був міністр оборони Великобританії Грант Шаппс, повідомляє Times. Борт Королівських ВПС Shapps RAF Dassault 900LX Falcon повертався з Польщі в рамках місії Resolute Defender та летів понад Калінінградом. Пілоти використовували альтернативні системи навігації, оскільки зв’язку із супутниками не було близько 30 хвилин.

Роботу російського РЕБ під час Resolute Defender ще можна було якось виправдати 

Однак не йдеться лише про захист, Україна надто далеко, щоб систематичне втручання в роботу GPS у Балтиці могло бути випадковим. Times зазначає, що створення перешкод для супутникової навігації є звичною справою для російських військових у Сирії. РЕБ РФ ускладнює військовій авіації Британії польоти з бази Акротірі на Кіпрі.

Нема доказів, що комерційні рейси блокують навмисне, проте експерти видання The Sun підрахували, що із серпня 2023 року кількість інцидентів, пов’язаних із глушінням або фальсифікацією сигналів GPS у регіоні Балтійського моря зросла в 7 разів: від менш ніж 50 до 350 на тиждень. За цей час проблеми відчували понад 46 тисяч рейсів одних лише британських перевізників.

Створення перешкод із супутниковою навігацією Кремль може вважати вигідним для себе. Хоч це й не є критичним, європейські транспортні компанії задля безпеки руху змушені змінювати маршрути. Це ускладнює і здорожчує навігацію в морі та повітрі. Пілоти та диспетчери більше втомлюються, зростають ризики помилок. А ще це підвищує рівень тривожності та невдоволення в суспільстві.

Можливо, інколи йдеться ще і про помсту та спробу залякування: під час того візиту до Польщі міністр Шеппс закликав збільшити фінансування витрат на оборону та розкритикував вождя росіян Володимира Путіна за агресивну війну та "безвідповідальний" ядерний шантаж.

Реакція міжнародної спільноти

Країни Балтії, Фінляндія та Швеція вже розпочали обговорення проблеми між собою. До дискусії планують долучити Польщу. Сторони готують спільну позицію для обговорення всередині НАТО. Очільник МЗС Естонії Маргус Цахкна заявив, що союзники не можуть вдавати, ніби нічого не відбувається. Він закликає не затягувати з відповіддю.

"Скоріше ми маємо показати, що ми маємо справу із цим, ми усвідомлюємо ситуацію, і відповідальність за це лягає у жодному разі не на нас, а на агресивну Росію. Було б гірше, якби від пасажирів ми повинні були приховати той факт, що наше повітряне сполучення порушує Росія, це відповідальність, яку я, як міністр закордонних справ, точно не хочу брати на себе", — передає слова Цахкна агенція ERR.

Маргус Цахна каже, що Захід більше не може закривати очі на гібридні атаки росіян. Фото: Getty Images
Маргус Цахкна каже, що Захід більше не може закривати очі на гібридні атаки росіян. Фото: Getty Images

Міністр хоче, аби ЄС і НАТО засудили дії росіян та запровадили додаткові санкції. Він також туманно зауважує, що "потрібно вжити реальних заходів, щоб гарантувати безпеку повітряного руху та людей". Цахкна натякає, що на заваді потужної відповіді досі стоїть страх "ескалації": союзники остерігаються, що ризики від реакції на провокацію будуть занадто великими. Але ж водночас поступово приходить усвідомлення, що зазвичай Кремль якраз цим і користується, підіймаючи ставки так, аби не наражатися на відповідь Заходу.

Якби Альянс вирішив, що демонструвати слабкість більше не можна, то вдався б до асиметричних заходів. До прикладу, НАТО може збільшити свою присутність у регіоні чи, навіть, розгорнути додаткові системи радіоелектронної боротьби на кордоні з Росією.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube