Модний сегмент найбільше постраждав від скорочення споживчого попиту
Споживачі продовжують стикатися з економічними труднощами, зумовленими впливом війни на економіку. Тому, незважаючи на певний економічний прогрес і прогнози зростання на 2023 рік, очікується, що відновлення торгівельних мереж буде поступовим. Головна причина - значний відтік населення та пошкодження інфраструктури. Втім, ТРЦ Києва вийшли на рівень відвідуваності довоєнного часу.
Ринок ритейлу виявився найбільш чутливим до військової агресії в Україні. Споживчі настрої демонстрували тенденцію до погіршення через масовий відтік населення, руйнування торгових центрів та зниження реальної заробітної плати, що супроводжувалося зростанням інфляції протягом року.
За даними Української ради торгових центрів, Індекс добробуту ритейлу (включає показник відвідуваності, орендної плати та вакантності) у грудні досяг найвищого рівня з початку війни після падіння у березні 2022 року.
"Ритейлери продемонстрували здатність адаптуватися до нових реалій, а населення та бізнес впоралися з дефіцитом електроенергії через ракетні обстріли енергосистеми в осінньо-зимовий період 2022 року", - йдеться в дослідженні CBRE Ukraine.
У 2022 ринок торгової нерухомості Києва не поповнився новими брендами, оскільки більшість ритейлерів зосередилися на існуючих магазинах, закрили неприбуткові локації або переоцінили свої потреби в площах. Турецький ритейлер одягу Fiba Retail закрив свої франчайзингові магазини Marks&Spencer і GAP, а чотири російські бренди (Gloria Jeans, BeFree, O'STIN, oodji) залишили ринок. магазини в столиці.
Починаючи з квітня 2022 року, поступово відкривали свої локації такі ритейлери, як Mango, LPP Group (Reserved, House, Cropp, Sinsay, Mohito), Adidas, Decathlon. Однак інші міжнародні гравці, такі як іспанська Inditex Group (Zara, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear, Massimo Dutti, Oysho, Zara Home), шведські H&M та IKEA (магазини та пункти доставки), німецька New Yorker тимчасово призупинили свою діяльність в Україні.
"Тимчасове закриття цих якірних магазинів вплинуло на відвідування торгових центрів, оскільки міжнародні магазини модного одягу створюють значну частину відвідувачів. Таким чином, модний сегмент найбільше постраждав від скорочення споживчого попиту, оскільки клієнти затягнули паски та скоротили витрати на модні товари", - зауважують експерти.
У той же час сегменти продуктів харчування, здоров'я та краси та аптек залишалися досить стійкими. Незважаючи на те, що деякі продуктові рітейлери зазнали збитків на складах і магазинах, у 2022 році Fozzy Group (Сільпо, Фора) відкрила сім нових магазинів, а АТБ – два нових магазини в Київській області. У сегменті Health & Beauty Watsons, Eva та Prostor продовжили нарощувати свою частку ринку та оголосили про плани розширення на 2023 рік.
На початку повномасштабного вторгнення внаслідок ракетних обстрілів постраждали ТРЦ Retroville та ТРЦ Lavina Mall у Києві. Однак протягом року обидва об'єкти були відновлені, а їхні торгові площі поновили роботу.
Незважаючи на великий обсяг торгових площ, запланованих до відкриття до кінця 2021 року, у 2022 році на ринок Києва вийшов лише один ТРЦ Lake Plaza.
В дослідженні CBRE Ukraine прогнозується, що різке зростання споживчого попиту малоймовірно. Особливо в короткостроковій перспективі. Оскільки споживачі продовжують стикатися з економічними труднощами, зумовленими впливом війни на економіку. Як наслідок, активної експансії як місцевих, так і міжнародних ритейлерів не очікується.
Раніше ми писали, що за минулий тиждень у Києві виявили 614 нових випадків захворювання на коронавірусну інфекцію. Лікарі закликають киян робити щеплення. А КМДА нагадує, що Центри вакцинації працюють також в деяких ТРЦ Києва.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливі новини. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері стежте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.