З 1 травня в сенсі податків в Україні нічого не змінилося
Останнім часом різного штибу “експерти” з TikTok лякали українців, що з 1 травня з будь-якої гривні, що прийшла на банківську картку українця, доведеться платити податок. Байдуже, звідки ці гроші. Хоч з продажу квартири чи старого велосипеда, хоч позика від приятеля чи скинутого йому грошей за свою частину вечері в ресторані, хоч з тих грошей, які дорослі діти пересилають літнім батькам чи батьки дітям-студентам. Читачі запитали Інформатор, чи правда це? Коротка відповідь - ні, це повна маячня! З 1 травня в сенсі податків в Україні нічого не змінилося. Але диму без вогню не буває. Про те, де витоки цих чуток, читайте далі.
З березня Державна податкова служба (ДПС) розпочала активний моніторинг грошових переказів на банківські рахунки українців, які здійснюють онлайн-продажі товарів. Новий інструмент контролю — доступ до Системи обліку даних РРО — дозволяє автоматично виявляти фізичних осіб та підприємців, які систематично отримують кошти, але не зареєстровані як підприємці або не використовують касову техніку. Загалом моніторинг охоплює фізичних осіб, які регулярно отримують кошти за товари/послуги (особливо через маркетплейси або соцмережі) та фопів, які не зареєстрували касовий апарат, хоча повинні це зробити.
1,4 мільйона транзакцій на загальну суму 1,6 мільярда гривень зафіксувала Податкова за менш ніж місяць — з 1 по 20 березня. Під нагляд потрапили 11 тисяч осіб, які отримали понад 50 переказів у 2025 році. В середньому, за цей період на одну людину припадало 127 переказів. Проте в окремих випадках кількість операцій на одного одержувача досягала кількох сотень. Водночас середній чек таких транзакцій склав 1142 грн.
Наразі ДПС не притягувала таких осіб до відповідальності. Проте ризики для порушників серйозні. Так, штраф за діяльність без реєстрації може сягати від 17 000 до 85 000 грн із конфіскацією майна. Додатково — до 200% вартості товарів чи послуг, які були реалізовані без використання РРО. Разом із тим, Податкова не бере до уваги разові продажі особистих речей через OLX або подібні платформи чи маркетплейси.
Все залежить від Верховної Ради. Кабмін 29 квітня схвалив законопроект про обов’язок онлайн-платформ звітувати податковій про адресу проживання підзвітних продавців, адресу житла, яке надається в оренду, а банки зобов’яжуть передавати податковій дані про рух та залишок коштів на банківських рахунках цих продавців.
За задумкою авторів законопроєкту, Податкова служба зможе отримувати на запит дані про рух коштів на банківських рахунках підзвітних продавців онлайн-платформ, які знаходять через ці платформи клієнтів для надання сервісних послуг, продають товари, пропонують до оренди житло тощо. В свою чергу, онлайн-платформи повинні будуть передавати до податкової інформацію, яка включатиме адресу проживання підзвітних продавців та адресу місця розташування житла, якщо такі продавці пропонують його в оренду.
Законопроєкт вже внесено в Верховну Раду, але він ще не пройшов жодного етапу на шляху до отримання статусу закону. Його навіть не розглядав профільний комітет. Більше того, депутати критикують ініціативу.
“Податковий парадокс. Дохід від продажу будинку чи квартири вартістю 10 мільйонів гривень – НЕ оподатковується (один продаж в рік за умови перебування у власності понад 3 роки). Дохід від продажу легкового автомобіля вартістю 5 мільйонів гривень – НЕ оподатковується (один продаж в рік). Дохід від продажу дитячого самоката вартістю 200 гривень на сайті безкоштовних оголошень – БУДЕ оподатковуватися за ставкою 10% чи 23% (більша ставка, якщо продаж самоката буде четвертим продажом в рік, а перед цим особа продасть ще три дитячі іграшки). І це при тому, що всі ці речі були придбані з доходів, які вже оподатковані ПДФО та військовим збором. Це ВСЕ, що треба знати про податкову політику від Мінфіну та діючого Уряду”, - написала народна депутатка, член Податкового комітету ВР Ніна Южаніна.
Як раніше повідомляв Інформатор, за оцінками глобального дослідження Digital 2025 від компанії DataReportal, в Україні ТікТоком користуються близько 17 мільйонів людей. Це більше, ніж аудиторії Instagram (12 мільйонів) і Facebook (13,9 мільйона) разом. Після початку повномасштабного вторгнення китайський додаток стрімко перетворився з платформи для танців і мемів на один із найвпливовіших каналів поширення новин - і водночас головний майданчик для інформаційних атак з боку Росії.
Подписывайтесь на наш Telegram-канал, чтобы не пропустить важные новости. Подписаться на канал в Viber можно здесь.