«Ощадбанк» заблокував картку пенсіонера-переселенця: що вирішив суд

Читать на русском

У жовтні 2019 року суддя Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області з’ясовувала, чи мав підстави державний банк залишати пенсіонера без доступу до грошей

Читать на русском
Ощад заблокував рахунок
Переселенець вимагав розблокувати картку

У жовтні 2019 року суддя Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області з’ясовувала, чи мав підстави державний банк залишати пенсіонера без доступу до грошей

На початку березня 2019 року пенсіонер-переселенець отримав повідомлення від «Ощадбанку», що його рахунок було заблоковано. Чоловік вирішив це перевірити та спробував зняти гроші в банкоматі. Проте все марно – кошти були недоступні.

Виявилося, що переселенець не пройшов ідентифікацію, тому банк позбавив його можливості користуватися виплатами. 

Чоловік вважав такі дії банку незаконними. За його словами, в умовах про надання банківських послуг, які він підписував, не було згадки про те, що банк має право таке робити.

«Жодним законом, який регулює діяльність банківських установ та виплату соціальної допомоги внутрішньо переміщеним особам, не передбачено право банку заблокувати рахунок у зв’язку з не проходженням клієнтом ідентифікації», - вважав ображений клієнт.

Такого закону може й не було, зате була постанова Кабміну від 5 листопада 2014 року № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам». Вони чинна і сьогодні.
Ця постанова зобов’язувала переселенців, які отримують виплати, у тому числі пенсію, регулярно приходити у відділення «Ощадбанку», щоб пройти перевірку. Якщо цього не зробити, то кошти на рахунку заблокують.

Чоловік був впевнений, що постанова – це ще не закон, тому його права не мали права обмежувати. Щоб це довести він звернувся до суду.

Що було у суді

Чоловік просив розблокувати його рахунок і сплатити за це моральну шкоду. У відповідь на це в «Ощадбанку» нагадали, що вони діяли згідно з рішенням уряду, тому ніяких порушень з їх боку не було.

Суддя всіх послухала та розклала історію «по полицях». Виявилося, що в середині жовтня 2014 року чоловіка взяли на облік як переселенця. Щодо цього у справі була довідка від управління соціального захисту Костянтинівської міської ради.

Після цього чоловік пішов до відділення «Ощадбанку» та отримав там електронне пенсійне посвідчення. Це «два в одному» - і пенсійне посвідчення, і банківська картка. Окрім пенсії на неї можна отримати інші виплати

Як банківська картка електронне пенсійне посвідчення діє три роки за умови, якщо пенсіонер особисто приходить в будь-яке відділення «Ощадбанку» для ідентифікації. В перший рік це потрібно було робити кожні шість місяців, надалі - раз на рік. 

Якщо пенсіонер вчасно не пройшов обов'язкову ідентифікацію, карта автоматично блокується для платежів, про що пенсіонер отримує SMS-повідомлення. Що і сталося з героєм цієї історії. Розблокувати карту можна тільки після того, як пенсіонер особисто відвідає відділення для ідентифікації.

Через це суддя визнала, що обмежуючи доступ до коштів, «Ощадбанк» дійсно нічого не порушував. Якщо провини банку не було, то й не було підстав платити чоловікові моральну шкоду. Таке рішення у жовтні 2019 року прийняла суддя Костянтинівського міськрайонного суду Донецької області Олена Бєлостоцька.

Тисячі переселенців не можуть отримати пенсійне посвідчення

Як повідомляв сайт Svoi.city, з початку повномасштабного вторгнення «Ощадбанк» припинив видавати електронні пенсійні посвідчення (ЕПП).

Виявилося, що внутрішньо переміщені особи, які стали на облік до початку повномасштабного вторгнення можуть отримати тільки електронне пенсійне посвідчення, відповідно до постанови КМУ від 5.11.2014 року №637.

«Ситуація з пенсійними посвідченнями доходить до абсурду. Минулого тижня на гарячу лінію «Донбас SOS» (0 800 309 110) надійшов дзвінок: літня жінка звернулась до пенсійного фонду, де їй повідомили, що не можуть зробити електронне пенсійне посвідчення, бо «Ощадбанк» зараз їх не виготовляє з технічних причин. ПФУ виготовив паперове, але там повідомили, що видати його не можуть, бо не мають на це права, згідно з чинним законодавством», — пояснила юристка «Донбас SOS» Тайя Аврам.

Фактично ті, хто став переселенцем після 24 лютого 2022 року, з цією проблемою не зіштовхуються. Вони можуть звернутися до будь-якого іншого банку і там отримати пенсійну картку.

«Переселенці лишаються без жодного документа, який підтверджує призначення їм пенсій. І неважливо — звертаються вони по електронне пенсійне посвідчення вперше чи для заміни пошкодженого, чи втраченого, чи при закінченні терміну дії попереднього пенсійного посвідчення. Що відповідає Ощадбанк: «Очікуйте відновлення можливості випуску або отримуйте звичайну картку для виплат», — описує ситуацію юристка.

Для того, аби прискорити розв'язання проблеми фахівці радять звернутися на одну з гарячих ліній:
Урядова гаряча лінія: 15-45 (обов'язково під час дзвінка треба зазначити, що потрібно направити звернення до Мінсоцполітики).

  • Гаряча лінія Мінсоцу 1539.
  • Мінреінтеграції: 1648.
  • Гаряча лінія уповноваженого з питань ВПО: (066) 813 62 39.
  • Пенсійний фонд України: 0 (800) 503 753.
  • Офіс уповноваженого ВРУ з прав людини: 0 (800) 501 720.

Інформатор розповідав, що «Ощадбанк» відмовився відкривати пенсійний рахунок через підозру у фінансуванні тероризму.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.