Автолізинг – вид послуг, який дозволяє покупцю придбати або взяти у довгострокове користування транспорт у розстрочку. Взяття колекторів у полон, хабарі, оформлення кредитів на третіх осіб, зникнення автівок, віджимання авто посадовцями – не повний перелік того, з чим доводиться стикатися.
Директор лізингової компанії в анонімному інтерв’ю розповів особливості роботи у цій сфері. Про пригоди та кричущі випадки, злочини та зловживання – дізнайтеся у матеріалі. Взяття колекторів у полон, хабарі, оформлення кредитів на третіх осіб, зникнення автівок, «віджимання» авто посадовцями – не повний перелік того, з чим доводиться стикатися.
Журналісти YouTube-каналу «Відвертості професій» випустили серію відео, де розкрили подробиці різних видів діяльності на основі анонімних інтерв’ю. Ми вже писали про те, як ведеться бізнес з продажу шаурми у кіосках. Цей випуск – діяльність з лізингу автомобілів. Основні тези з відео – читайте далі.
Герой, з якими спілкувалися журналісти, спочатку працював у ПриватБанку. Був оператором, і брокером – продавцем автівок. Потім став супервайзером цього напрямку, керівником проєкту. Було це ще у ті часи, коли банк належав мільярдерам Ігорю Коломойському та Геннадію Боголюбову. Після націоналізації банку наш герой працює директором у незалежній лізинговій компанії.
«Була ситуація: приходить звичайний дід з пакетом, повністю набитим грошима. На той час десь 120 тис. грн. Здвивував вигляд діда та сума, яку він приніс. Він вніс її як авансовий платіж. З ним прийшов ще один чоловік презентабельний. Машина Hyundai i3 нова. Вони подивилися документи, дід їх підписав. Після цього на ранок дід телефонує і каже: було заявлено, що склопідіймачі по всьому периметру авто, а фактично є тільки передні, а магнітоли немає взагалі. При розміщенні оголошення припустилися помилок. Дід періодично дзвонив, а за кредитом своїм платити забув. Я встановив особистість людини, яка приходила з ним. Це був чоловік з купою проблем у банках. І він, напевно, попросив цього діда, щоб той взяв на себе кредит як підставна особа та взяти машину за половину її вартості. Коли я про це дізнався, звернувся до працівника служби безпеки банку. Вони кажуть: запрошуй діда, йому встановлять магнітолу. Дід приїхав, у нього машину забрали, тому що вона була на підставну особу оформлена. Якби дід не зажадав магнітолу та склопідіймачі, то махінація вдалася б», - розповідає колишній працівник ПриватБанку.
За словами співрозмовника журналістів, була й інша цікава ситуація у київському філіалі ПриватБанку свого часу. Двоє тодішніх співробітників віддали велику кількість автівок клієнтам, які фактично не бачили ці машини. Їх одразу забирали певні люди, знімали з обліку та перепродавали. Банк через це втратив велику кількість автівок та коштів. У схемі були задіяні співробітники сервіс-центрів МВС (колишнє МРЕО), тодішні співробітники банку, співробітники виправних колоній та інші люди. При цьому використовувалися паспорти людей, які сиділи у колоніях (вони зберігаються в адміністраціях закладів позбавлення волі). За цією схемою паспорти «зеків» передавали третім особам, співробітники банку оформлювали автівки в кредит на «зеків», після цього у сервісному центрі МВС України машину знімали, а потім – виставляли на авторинок для перепродажу. Потім банк провів розслідування, повернув частину автівок. Але винних не вдалося притягнути до відповідальності. А колишні співробітники ПриватБанку, які брали участь у цій схемі, пізніше собі придбали гарне житло.
Після появи реєстрів втрачених паспортів та бюро кредитних історій маніпуляцій з кредитами стало менше. Відповідно і з підробними паспортами «клієнтів» поменшало. Втім, автівка, якою починає користуватися клієнт, залишається у власності лізингової компанії, поки він не розрахується. Однак траплялося, що гроші не платять, а автівка зникла: наприклад, могли розібрати на запчастини.
У практиці був випадок: купували у Харкові майже нову Toyota Camry у людини-власника для іншої людини. Поїхали в сервісний центр, розрахувалися з власником. З’явилася третя особа з листом від прокурора з вимогою передати автомобіль йому на зберігання.
Він прийшов з поліцією, поліція машину вилучила, передала йому. Прокурор чомусь вирішив третій особі передати авто на зберігання. На думку дилера, знайомому прокурора просто сподобалася машина.
Поліція авто передала, бо все «законно» на основі офіційного документа.
Лізинговій компанії потрібно було піти до суду та оскаржити це рішення прокурора. Це відбувається не одразу. Пізніше на цій машині спільник прокурора поїхав у Донецьк на непідконтрольну територію. Через 2 роки лізингова компанія машину повернули за допомогою юристів, а учасники схеми понесли покарання – тюремні терміни (у т.ч. прокурор). Напевно, ця схема працювала не вперше, і злочинці не розраховували, що з ними будуть боротися. На юридичну команду було витрачено грошей більше, ніж вартує сама автівка.
За словами директора лізингової компанії, не завжди продавці є добросовісними. Вони можуть привезти биті машини з-за кордону та відновлювати їх з різною якістю.
«Є власник, у якого машина не «на ходу». Він вступає в змову зі співробітником. Наприклад: я тобі даю 500 доларів, ми продаємо твоїй компанії авто як «ціле» і «на ходу». Тобто і співробітник отримував «відкат», і продавець отримував в 2-3 рази більше за реальну вартість», - каже учасник ринку.
Лізингова компанія намагалася придбати «Гелендваген» (Mercedes G 500). Не змогли знайти за 2 тижні у Києві жодного на той час з нормальними агрегатними номерами на двигунах, а не перебитими. Багато тих «геліків» було завезено з Європи, у т.ч. 3 машини перебували у розшуку Інтерполу. Можливо, викрадені авто або неофіційні якісь або зварені по частинах з кількох авто. Всі машини проходять криміналістів, звіряються агрегатні номери. Якщо під час перевірки встановлюють такі факти, то держава вилучає автівку. Перебивати номерні знаки можна лише за погодженням з автотранспортним інститутом. Всі інші випадки караються Кримінальним кодексом.
Були випадки насильства проти колекторів. Одного разу порушники ромської національності не платили за авто та намагалися взяти співробітників в заручники, щоб не випускати з машиною, яку у них планували забрати з ромського табору. Але поліціянти допомогли колекторам.
Клієнт хоче придбати авто. Є власник цього автомобіля. Це може бути автосалон, автобізнесмен, майданчик або звичайна людина, яка має цікавий автомобіль. Клієнт приходить до власника, а потім потрапляє до лізингової компанії. Посередник у вигляді лізингової компанії потрібен, бо клієнт не має всієї суми. Наприклад, машина коштує 0,5 млн грн, а у нього є лише 100 тис. грн на аванс. Продавець хоче одразу всю суму отримати і не нести жодних ризиків. Лізингова компанія одразу купує авто за всю власність (і продавець отримує гроші одразу). А покупець одразу отримує машину і сплачує частинами, з часом стаючи власником цього авто.
Понад 80% ринку – вживані авто. Найчастіше це недорогі авто: Skoda Fabia, Daewoo Lanos, Volkswagen Passat тощо. Найбільш популярні автівки вартістю приблизно 200 тис. грн та віком у 10 років. В середньому лізингова компанія на процентах отримує близько 20% від вартості авто в якості прибутку. Але під час повномасштабної війни лізингові компанії працюють часто у збиток. Поки людина не розрахується повністю, автівка зареєстрована на лізингову компанію.
Коли людина перестає платити за своїм боргом, їй спочатку телефонують і пропонують вирішити це питання. Якщо це не допомагає, то вже починається колекторська робота. А юристи намагаються вилучити автівку через виконавчу службу або колектори вилучають. Не рідко люди, які стали відомими, перестають платити за взяте у лізинг авто. Окремі знані гумористи, блогери, співаки, танцюристи перестали сумлінно сплачувати за свої авто. Можливо, так на них впливає слава. А ще трапляється, коли співробітники сервісних центрів МВС відмовляють лізинговим компаніям оформлювати автівки, якщо не заплатити хабар: хоч по 1 тис. грн за авто.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.