Відповідний проект зареєструвала група нардепів на чолі з ексспікером Разумковим
З 1 липня в Україні планують повернути ПДВ та акцизи на пальне до довоєнного рівня. Інформатор повідомляв, що в такому випадку вартість бензину зросте до 58 гривень за літр, дизпального - до 55 гривень, газу – до 24. Але 3 квітня до Верховної Ради внесли законопроект, в якому пропонується зберегти пільговий режим оподаткування пального до кінця дії воєнного стану. Що пропонується і чи раціональне його прийняття.
Законопроєкт, яким ініційовано зберегти пільговий режим оподаткування пального на весь період воєнного стану зареєструвала група народних депутатів із 16 людей на чолі з Дмитром Разумковим.
Народні обранці пропонують внести зміни в закон України , яким передбачається пільгове оподаткування пального на період воєнного стану на території України, але не довше, ніж до 1 липня 2023 року.
Депутати пропонують виключити із вказаних положень слова «але не довше, ніж до 1 липня 2023 року». Таким чином, ініційовано зберегти пільговий режим оподаткування пального на весь період воєнного стану.
"1 липня 2023 року поступово наближається, але можна констатувати, що економічна ситуація в державі з дати ухвалення вказаного закону суттєво не змінилась. Український бізнес продовжує страждати від руйнівних наслідків російської агресії. Хоча й вдалося забезпечити стабільне електропостачання, однак ця стабілізація відбулась доволі нещодавно. При цьому не усунено ризику повторно виведення з ладу енергетичної системи внаслідок масових балістичних атак", - йдеться у пояснювальний записці до документа.
На переконання ініціаторів цього законопроєкту, скасування пільгового режиму оподаткування пального з 1 липня 2023 року є «передчасним і може негативно вплинути на рівень цін і фінансову стійкість суб’єктів господарювання».
Головний комітет, який скаже своє остаточне рішення щодо нового законопроекту – це комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики, який очолює Данила Гетманцев.
Нагадаємо, що Гетьманцев переконаний, що зниження ПДВ на паливо після початку війни до 7% було помилковим рішенням.
"Згадайте рішення початку 2022 року про скасування акцизу та зменшення ставки ПДВ до 7% на паливо. Воно призвело до виходу ринку в білу? Ні! Нелегальні бочки виросли як гриби після дощу", – заявив депутат.
У відповідь Гетьманцеву народний депутат Дмитро Разумков заявив, що збільшення податків – це найпростіший, але при цьому “найтупіший спосіб викачування грошей з українців”.
“Данило Гетманцев, схоже, не може пережити, що в державі попри велику війну малий та середній бізнес ще тримаються на плаву. Тільки так можливо пояснити намір підвищити податки до довоєнного рівня з липня 2023 року: скасувати пільговий 2% податок з обороту, відновити перевірки, а також повернути ПДВ на паливо у розмірі 20%”, – написав Разумков на свої сторінці Facebook.
Він зазначив, що його команда робитиме все, щоб такі заяви голови профільного комітету “залишилися лише неприємними інфоприводами і не були реалізовані на практиці”.
“Бізнесу потрібно дати спокій, тому що такими темпами бюджет недоотримає і ті 80 млрд грн податків, які ми маємо сьогодні”, – вважає Разумков.
Після поновлення акцизів до довоєнного рівня податок на бензин зросте більше ніж удвічі – до €213, на дизпальне – майже на 40% – до €139,5 за 1000 л. Але експерти вважають, що це своєчасне та правильне рішення.
"По-перше, крайні потрібні гроші. По-друге, ціни на нафту впали. Березень 2022 – 140 доларів за барель, зараз – 75 доларів за барель. По-третє, зниження ПДВ призвело до зловживань деяких імпортерів, які через низький податок почали виводити прибуток з крайні шляхом фіктивного завищення цін на імпортований нафтопродукт. Коли ПДВ 20%, вигідніше лишати прибуток в країні. Відповідно, держава має шанс отримати ще й податок на прибуток", - каже директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Як пояснює експерт, логіка високих податків проста: людина, яка може придбати й утримувати автомобіль, платоспроможна, а тому може сплачувати підвищений акциз.
"В українських реаліях насправді є інша проблема – адміністрування паливних податків. У цьому й полягає основний ризик їх підвищення, адже це штовхне ціни вгору, але не гарантує поповнення державних фінансів. Зниження ПДВ на пальне з 20 до 7% позбуло сенсу махінації з оптимізування цього податку, формуючи фіктивні витрати та активне використання готівки", - каже експерт.
Тобто, Куюн вважає, що зворотна ітерація повертає ризики масових махінацій.
"На всіх парах в країні працюють нелегальні міні-НПЗ, які стимулює підвищена рентабельність внаслідок високих цін на імпортні нафтопродукти. Знову на дорогах з’явилися «бочки», які продають пальне без касових апаратів і ліцензій. Через можливі скорочення обсягів споживання пального зі збереженням АЗС і трейдерів конкурентна боротьба на ринку загострилась, а відповідно у хід підуть всі засоби підвищення конкурентоздатності. Зокрема й шляхом податкових махінацій. Фіскальні органи мають бути готові до боротьби з ними, бо очікуваного ефекту для бюджету може й не відбутись", - застерігає Куюн.
Раніше ми писали, що українці довгий час насолоджувались зниженням цін на пальне на фоні падіння світових цін на нафту. Але країни-виробники нафти вирішили покласти цьому край. В ОПЕК+ заявили про скорочення видобутку нафти. Це вже призвело до підвищення цін на неї. Що буде з цінами на АЗС? Розбирається Інформатор.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.