На російську авіацію очікує неминуча криза
Через санкції у російських авіакомпаній практично щоденно відбуваються авіаінциденти. Країна-агресорка зіткнулась з браком західних запчастин. Однак деякі держави все ще надають послуги з технічного обслуговування і ремонту.
Який зараз стан російської цивільної авіації та коли закінчиться запас міцності її літаків, "РБК-Україна" розповів Богдан Долінце. Днями керівництво Росавіації заявило, що літаки російських авіакомпаній мають запас ресурсу та запчастин до 2030 року. Але ці прогнози базуються на схемах обходу санкцій, зазначив авіаексперт.
"Тепер цивільна авіація рф фактично складається на 80% із літаків західного виробництва, а ті 20%, які є літаками переважно російського виробництва, на 30-50% складаються із західних комплектуючих. Щодо реальної міцності, то вони дають позитивні прогнози з урахуванням тієї моделі, яка існує на сьогодні", – зауважив експерт.
Він пояснює, що з частини літаків продовжують знімати з них певні агрегати і системи. Однак деякі країни все ще надають послуги з технічного обслуговування і ремонту.
"Друга складова: деякі країни світу все-таки продовжують надавати послуги з технічного обслуговування і ремонту російським літакам. Нещодавно чиновники зі США "тиснули" на певні турецькі компанії, які продовжують це робити в інтересах російських компаній, в першу чергу, йдеться про "Аерофлот", – уточнив експерт.
Санкції в першу чергу забороняють компаніям з наземного та технічного обслуговування, які є у рф, проводити ліцензійний ремонт, закуповувати обладнання і системи. Але в іноземних аеропортах бувають склади постачання деталей для ремонту повітряних суден.
"Як правило, такі ремонти можуть виконуватися або безпосередньо в цих аеропортах прильоту за межами росії, або запчастини можуть нелегально закуповувати. Цей інструмент досить ефективно використовується і містить механізм сірого імпорту, коли запчастини завозять із третіх країн, дружніх до рф. І другий, частково легальний, інструмент – ремонт у відповідних підприємствах, які знаходяться в третіх країнах", – перелічив експерт схеми обходу санкцій.
В умовах запровадження тотальних санкцій, які є наразі, і за умови їх беззаперечного виконання всіма країнами, реальна міцність російської авіації є значно меншою. Вона оцінюється не більше, ніж до середини або осені 2025 року.
"Але ми бачимо, що поки ці можливості для обходу санкцій – у тому числі за рахунок третіх країн – активно використовуються. Вони можуть слугувати для продовження цього терміну, бо запаси будуть менше використовуватися", – звернув увагу експерт.
При цьому лише деякі факти постачання запчастин третіми країнами періодично піддаються розголосу. Була інформація, що Туреччина на цьому досить непогано заробляла.
"Були питання щодо реекспорту технологічного обладнання, яке використовується військово-промисловим комплексом в перші місяці війни через Грузію. Такі факти періодично виявляються, ланцюжок може існувати, але в якийсь момент його перекривають. Ці інструменти можуть реалізовуватися в інших країнах через інших підставних осіб та інші підставні фірми", – пояснив експерт.
За словами Долінце, без введення жорсткого тотального контролю за виконанням санкцій і значного підвищення рівня відповідальності за їх дотримання, обслуговування російських літаків може тривати далі. Навіть не обмежуватися тільки третіми країнами, які є дружніми до росіян.
В Росавіації також заявили, що з часом західні лайнери поступово витіснять виробництво власних літаків Superjet New, МС-21 та інших. "Аерофлот" вже замовив 339 лайнерів російського виробництва.
"Якщо говорити про можливість виготовлення такої великої кількості літаків, то може йтися про термін не менше 10-15 років. Втім, в умовах санкцій витримати такий термін все одно буде складно, є висока ймовірність, що навіть неможливо", – додав Долінце.
Адже виробництва також частково потребують західних комплектуючих, які використовуються у рф. Навіть якщо буде така спроба, треба від 5 до 10-12 років, щоб повністю замінити західні складові в російській техніці.
"Більшість підприємств, які виробляють аерокосмічну техніку, використовують обладнання переважно західного виробництва – тут постає питання дотримання санкцій. Якщо російські підприємства військово-промислового комплексу не зможуть підтримувати або ремонтувати виробниче обладнання, тоді навіть перспектива виготовити хоча б частину таких літаків до умовного 2040 року виглядає малореалістичною", – резюмував експерт.
Російські заводи експлуатують велику кількість обладнання виробництва Німеччини, Австрії, Швейцарії і інших країн ЄС. Якщо вони будуть продовжувати постачати комплектуючі запчастини, ремонтне обладнання або нові агрегати і обладнання для аерокосмічної галузі, то ймовірність виробництва такого великого флоту залишається.
Очільник Головного управління розвідки Міністерства оборони України Кирило Буданов на початку січня заявив, що промисловість рф не співставна з промисловістю радянського союзу, виробництво літаків стратегічної авіації відсутнє, це все старі літаки. Росіяни зіткнулися з великою проблемою виробництва моторесурсу. ТУ-95 і ТУ-160 — основа російського авіапарку. До того ж країна-агресорка більше не становить військової загрози світу. Єдиною проблемою, що залишається, є російський ядерний арсенал і неконтрольований режим, який приведе "весь світ до розуміння необхідності денуклеаризації росії або, принаймні, міжнародного нагляду за її ядерним арсеналом".
Нагадаємо, росія втратила найбільший атомний підводний човен у світі. Крім того, повітрофлотський проспект Києва пропонують перейменувати на честь ЄС.
Також Інформатор писав, що легендарний Boeing 747 зняли з виробництва.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.