Коли закінчаться черги на кордоні з Польщею і скільки Україна втрачає через закриті порти та авіасполучення

Закриті порти ускладнюють життя українського бізнесу

Коли закінчаться черги на кордоні з Польщею і скільки Україна втрачає через закриті порти та авіасполучення

9 вересня в Україну приїде прем’єр міністр Польщі Матеуш Моравецький. Окрім подяки за підтримку українців з ним будуть говорить про черги. Наприклад, про чергу у 58 кілометрів на кордоні з Польщею у пункту пропуску «Ягодин». Там зараз стоять 2437 українських та польських фур. Чому вони не їдуть і чому це шкідливо для економіки України – розбирався Інформатор.

 8 вересня міністр інфраструктури Олександр Кубраков, в. о. голови Державної митної служби Вячеслав Демченко, голова Державної прикордонної служби Сергій Дейнеко і заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм розповідали, чому на кордоні утворилася черга з 2437 фур в 58 кілометри та що з цим робити.

Що робиться

«Не була готова наша інфраструктура прикордонна до такого розвитку подій (широкомасштабне вторгнення – ред.). Основні наші експортні, імпортні операції відбувались через наші порти. Якщо брати 2021 рік, то приблизно 150 млн тонн вантажів було експортовано і 80% було експортовано через порти. Тому, звичайно, коли порти були зачинені, все це почало переорієнтовуватися в бік західних кордонів, - заявив міністр інфраструктури Олександр Кубраков. - Що ми робили протягом цих місяців? Працювали окремо по кожних пунктах, по кожній країні. Наприклад, з Польщею розширювали «Краківець» (пункті пропуску «Краківець» - ред.), додавали смуги. Як наслідок, додавали людей. До речі, з польської сторони так само. І митна, і прикордонна служби спрацювали чудово. Вони додали людей синхронно і вони готові пропускати значно більшу кількість людей. Але є інші служби. Наприклад, як служба фітосанітарного контролю з польської сторони. Вони не такі оперативні і вони трохи обмежені в своїх бюджетних можливостях».

Коли закінчаться черги на кордоні з Польщею і скільки Україна втрачає через закриті порти та авіасполучення 1

За словами Кубракова, в найближчі тижні польська сторона додасть людей до служби фітосанітарного контролю. Це дозволить збільшити пропускну спроможність з українського боку. Також, в найближчі тижні відкриються два пункти пропуску на кордоні з Румунією.

Коли закінчаться черги на кордоні з Польщею і скільки Україна втрачає через закриті порти та авіасполучення 2

«Проектуються нові пункти пропуску. Я сподіваюся, що 4 жовтня буде відкриття додаткового пункту пропуску з Польщею на кордоні», - заявив міністр.

За словами в. о. голови Державної митної служби Вячеслава Демченко, планується зробити декілька пунктів пропуску, де будуть виходити пусті фури.

«Таким чином, можливо зменшиться черга», - заявив Демченко.

Коли закінчаться черги на кордоні з Польщею і скільки Україна втрачає через закриті порти та авіасполучення 3

Черги в залежності від пункту пропуску різні: від 300 до 800 авто. «Якщо взяти найбільш критичну ситуацію по пункту пропуску «Ягодин», то це виключно вантажні автомобілі. Тому що ми, з метою збільшення пропускної спроможності пункту пропуску «Ягодин» пішли на експеримент і закрили для сполучення легкового транспорту цей пункт», - сказав голова Державної прикордонної служби Сергій Дейнеко.

За його словами, з польської сторони за українським «Ягодином» зараз працює лише три працівники фітосанітарної служби, які залучаються до оформлення автомобільних та залізничних вантажів.

«Що стосується черг з легкового автотранспорту, то на даний момент вони не є критичними. Черга у 40-50 легкових автомобілів. Бувають дні, коли до 100 (авто – ред.). Це абсолютно робочий процес. Не має такої критичної ситуації з чергами легкового автотранспорту», - повідомив Сергій Дейнеко.

Пункт пропуску «Ягодин» зараз – це 40% всього українського експорту. «По факту, більша частина вантажів, які виїжджали до війни і зараз – це якраз пункт «Ягодин», - заявив заступник міністра інфраструктури Мустафа Найєм. - В’їзд в Україну займає 22 хвилини. Якщо ми кажемо про виїзд з України, то так само нормально працюють наші і польські прикордонні митні служби – 15-20 хвилин. А далі починається 4-5 годин, які вони очікують після проходження митного прикордонного контролю. Це є фітосанітарний і ветеринарний контроль».

Для прискорення пропонують створити електронні черги та сортувати вантажі за групою товарів по пунктах пропуску.

«Ми пропонуємо не проводити фітосанітарні і ветеринарні заходи контролю при ввезенні ріпака. Тому що це 40-50% всього вантажу. Оскільки більшість з них – це транзитні вантажі через польську територію, то не має сенсу проводити до них контроль», - сказав Мустафа Найєм.

За його словами, Україна у найкоротші терміни готова підготувати і відкрити для позачергового виїзду пустих вантажівок з України до Польщі пункти пропуску «Грушів-Будомєж», «Угринів – Долгобичув» та «Смільниця-Кросцєнко». Потрібна згода і дії від польських колег. Ми також готові спланувати спільні кроки щодо можливості відкриття до середини жовтня поточного року місць перетину державного кордону «Нижанковичі – Мальховіце» та «Варяж – Усьмеж» для тимчасового виїзду незавантажених автомобілів.

Які збитки

Через кілометрові черги на одному пункті пропуску «Ягодин» кожен день не доходить до українського бюджету близько 55-60 млн грн. З початку страйку 5 вересня до 8 вересня держбюджет не отримав до 480 млн грн. Щодня ці збитки ростуть.

«За добу 8 ранку 4 вересня по 8 ранку 5 вересня по пункту пропуску «Ягодин» українська сторона взяла на в’їзд в Україну з території Польщі 2 тисячі 066 вантажних автомобілів. В той же час, з України в Польщу поляки взяли 619 авто», - заявив сказав голова Державної прикордонної служби Сергій Дейнеко.

Один день простою фури в черги коштує 300-400 євро для однієї машини. Якщо зараз чекають на пропуск 2437 авто, то один день цієї черги власникам коштує майже 100 тис. євро.

«Іноді час простою в черзі – це більше, ніж вартість фрахту (плата за перевезення вантажу – ред.). Це означає, що не має сенсу виїжджати», - заявив Мустафа Найєм.

Чому виникла проблема

Нагадаємо, що з початку повномасштабного вторгнення український експорт та імпорт товарів з портів та авіаперевезень переорієнтувався на автотранспорт. Через це збільшився перелік товарів, які підлягають ветеринарному і санітарному контролю на автомобільних пунктах пропуску. Нові вимоги до оформлення фур сповільнили проїзд і виникли черги.

Щоб авто з української сторони обслуговували швидше, з вересня пункт пропуску «Ягодин» став пропускати лише вантажні авто. Але це не допомогло. Українська сторона це пояснює нестачею фітосанітарів з боку Польщі. 

До цього додався страйк, який 5 вересня польські перевізники розпочали на польському пункті пропуску «Ягодин-Дорогуськ». Вони вимагали покращити роботу польського фітосанітарного та ветеринарного контролю. 

Раніше Інформатор писав, як працюють та волонтерять українські пеервізники під час війни.

Ірина Логуш

Фото - Мустафа Найєм

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube