Коли треба буде знов платити мито за ввезення автомобіля в Україну

Читать на русском

Закон вже відправили на підпис до Президента

Читать на русском
Коли треба буде знов платити мито за ввезення автомобіля в Україну

Закон вже відправили на підпис до Президента

28 червня голова Верховної Ради підписав прийнятий парламентом законопроєкт № 7418, той самий, що скасовує цілу низку пільг на імпорт, зокрема, на імпорт авто. Тепер цей закон відправлено на підпис Президенту. І якщо Зеленський його підпише, він набирає чинності після публікації. Це може не відбутися 1 липня, як публічно заявляв автор документа Данило Гетманцев. 

Інформатор спробував розібратися, на користь чи на шкоду буде цей закон для економіки України та її обороноспроможності.

Що міняє цей закон

Урядовий законопроєкт "Про внесення змін до Податкового кодексу та інших законодавчих актів щодо перегляду окремих пільг з оподаткування" пропонує відновити оподаткування, яке було скасовано законом №2142-IX, що набув чинності на початку квітня:

  • для товарів, що ввозяться платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи;
  • для підприємств, що не сплачують ввізне мито;
  • для транспортних засобів, що ввозяться громадянами. 

Разом з тим, пропонується звільнити від сплати збору на обов’язкове державне страхування покупців електромобілів. Автори законопроєкту вказують, що оподаткування ряду товарів, зокрема транспортних засобів, телефонів тощо, було одним з важливих джерел наповнення державного бюджету. Водночас ці товари, на думку авторів законопроєкту, не належать до товарів першої необхідності.

Нагадаємо, 6 квітня набув чинності закон із поправками до Податкового кодексу України №2142-IX (у Раді проходив як №7190) про пільговий імпорт у період війни. Мінфін неодноразово критикував цю норму. 

Що про це думають українці

Можливість ввозити автівки без додаткових платежів стала надзвичайно важливою для українців. Адже вітчизняний автопром за роки державного митного захисту не розквітав, а занепадав. Тож, забезпечити колесами всіх, хто втратив транспорт через російські обстріли та бомбардування, виявився неспроможним. Через війну утворилась величезна потреба в автівках з боку ЗСУ, де легковики, зазвичай придбані волонтерами, рятують життя українським бійцям, але швидко знищуються ворогом.

Як зазначає народний депутат Ярослав Железняк, станом на 27 червня в Україну за пільговим розмитненням заїхало 211 тисяч авто. Загальна сума наданої пільги склала 23,5 млрд грн. 

Після новин про відміну пільги з 1 липня темпи завезення авто значно зросли. У будні в червні в середньому завозять 4700 авто (раніше було 3,2 тис) за день. Насправді, ймовірно, було б у рази більше, але обмежує пропускну здатність іноземної та нашої митниці. Для розуміння, на тому ж Будомеж-Грушев зараз черга 1000 авто на 9,5 км, польська сторона пропускає дуже повільно. Ягодин черга взагалі 40 км. Також показово, що на вихідних стали завозити в 4 рази більше, ніж зазвичай. Цієї суботи заїхало 2400 авто, хоча зазвичай на вихідних ця цифра була меншою за 650 авто”, - написав Ярослав Железняк.

На думку підприємця та співзасновника руху “Україна 30+” Павла Себастьяновича, скасування пільг не має жодного економічного підґрунтя та політичної доцільності. 

Влада вирішила, що люди ніяк не можуть нажертися, схематозніки задовбали, тому треба повернути мита. Напевно, вони думають, що люди й надалі будуть везти машини в таких саме обсягах, але ще й платити ці божевільні мита. Але ж цього не станеться. Введення в дію цього закону — черговий удар по економіці України.  Будь-яке розширення економічної свободи, частиною якої є зниження імпортних мит, підсилює економічне зростання. Чим більше машин в’їжджає до України, тим більше створюється робочих місць на автомийках, у ремонтних майстернях, у магазинах запчастин. Розвивається інфраструктура обабіч автошляхів: кав’ярні, АЗС тощо. Всі вони платять зарплати та податки до бюджету. Жодного мінусу від збільшення кількості автівок немає! З точки зору малого бізнесу, наявність авто — гостра потреба. Що варто було б зробити Уряду, це скоротити 100 тисяч чиновників, які отримують по 80-100 тис. грн на місяць! Зекономлені кошти треба направити на закупівлю необхідного для ЗСУ. Це наблизило б нас до перемоги!” - каже Павло Себастьянович.

Економіст Михайло Крапивко нагадує, що свого часу податкові пільги вводились для полегшення ввезення автівок волонтерами для потреб ЗСУ. Але у законі прописано цього не було, як не було жодного контроля за ввезеними машинами. Це призвело до багатокілометрових черг на кордонах. Частина цих автівок дійсно спрямовулась до армії та тероборони, але більшість йшли на ринок. 

Зараз ця норма скасовується повністю, без корегування. Закривається надходження дешевого автотранспорту в тому числі і для волонтерів з метою оборони. Для армії це буде серйозний удар, враховуючи, що автівками ЗСУ забезпечують переважно волонтери, а не держава. А вони справді рятують життя солдат. Без них постане питання про вивезення поранених та постачання припасів. Замість того, щоб відкоригувати систему, її просто закривають”, - каже Михайло Крапивко.

Що про це думають депутати

Голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев, який подав до ВР цей законопроєкт, вважає його правильним та корисним для економіки України.

Важливо, що одразу за цим рішенням відбудеться пом’якшення валютного регулювання, в тому числі скасування обмежень щодо розрахунків за товари некритичного імпорту”, - написав Данило Гетманцев у своєму ТГ-каналі після голосування за законопроєкт відразу у двох читаннях.

Народний депутат Роман Каптєлов розуміє, що цей закон є непопулярним, але наголошує, що Верховна Рада змушена під час війни приймати закони, які не всім подобаються.

Під час воєнного стану багато рішень, навіть якщо вони не популярні, потрібно приймати. Був час на початку воєнного стану, коли потрібно було терміново виправити ситуацію з товарами, в тому числі автомобілями, тому й було скасовано податок, а для авто встановлено нульове мито. Зараз ситуація інша, у бюджеті потрібні гроші, щоб забезпечувати армію та відповідно забезпечити перемогу у війні. Багато хто нульове мито на ввезення автомобілів використовув в інших цілях, не для своїх потреб, а для перепродажу. Тому було ухвалено рішення повернути податок на ввезення автомобілів, причому ввіз гуманітарних автомобілів залишається і не скасовано. До речі, для Верховної Ради настали часи дуже непопулярних рішень. І це реальність. Нам потрібно проголосувати низку законопроектів із пакету «кандидата ЄС» і це не рахуючи рішень щодо економіки до зимового періоду”, - відзначив Роман Каптєлов.

Коли треба буде платити мито за ввезення автомобіля в Україну?

Відповідь на це питання знає лише Президент Зеленський. Адже задля того, щоб законопроєкт став законом, його має підписати голова держави. Після цього документ має бути опубліковано в офіційній газеті Верховної Ради “Голос України”. Мито почнуть стягувати на наступний після публікації день. Інформатор буде уважно слідкувати за новинами щодо цього і відразу повідомить вас, коли це відбудеться.

До речі, Закон № 7273 про обмеження публічного використання музичного продукту держави-агресора був прийнятий ВР 19 червня і досі чекає на підпис Президента. Докладніше про нього Інформатор писав тут.

Ольга Палій

Головне фото: PMG

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.