Жінка наголошує на відсутності заборгованості та безпідставності сплати 3 тисячі гривень
У квартирі жінки відключили електроенергію. У ДТЕК їй повідомили про самовільне підключення та видали квитанцію на оплату 3 тисячі гривень, яка була негайно сплачена. Згодом споживачку повідомили про наявність заборгованості за спожиту електрику та несплату вартості робіт з повторного підключення, що стало підставою для повторного відключення. Про це йдеться у рішенні Святошинського районного суду Києва, опублікованому 30 липня 2025 року.
20.02.2025 року електроенергія у квартирі жінки була відключена без відомих причин. При зверненні до ДТЕК, їй повідомили про самовільне підключення та видали квитанцію на оплату 3 тисячі гривень, яка була негайно сплачена. Компанія листом від 26.02.2025 року повідомив про наявність заборгованості за спожиту електричну енергію станом на 01.01.2019 року та несплату вартості робіт з повторного підключення, що стало підставою для повторного відключення 20.02.2025 року. Проте Yasno листом від 25.02.2025 року підтвердила відсутність заборгованості за спожиту електроенергію станом на 25.02.2025 року та відсутність звернень щодо припинення електропостачання.
Жінка наголошує на відсутності заборгованості та безпідставності сплати 3 тисячі гривень. ДТЕК не надав жодних доказів самовільного підключення та не складав відповідного акту. Крім того, відключення відбулося без належного попередження, що є порушенням п. 7.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), який вимагає попередження споживача за 5 робочих днів до відключення. Також 20.08.2020 року ДТЕК було встановлено новий лічильник, і тоді не було повідомлено про будь-які заборгованості або самовільне підключення. Внаслідок протиправних дій вона позбавлена можливості користуватися електроприладами, що призвело до побутового дискомфорту та зіпсованих продуктів. Це спричинило моральну шкоду, яку вона оцінила у 5 тисяч гривень.
ПрАТ "ДТЕК Київські електромережі" не визнає позовні вимоги жінки у повному обсязі та вважає їх необґрунтованими з наступних підстав. З 01.01.2019 року ПрАТ "ДТЕК Київські електромережі" є виключно Оператором системи розподілу (ОСР). Діяльність регулюється Законом України «Про ринок електричної енергії», Правилами роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), Кодексом систем розподілу (КСР) та іншими нормативно-правовими актами. Відповідно до чинного законодавства, зокрема Закону України «Про ринок електричної енергії», ОСР не здійснює постачання електричної енергії та не проводить нарахувань чи облік спожитої електроенергії. Ці функції покладені на постачальника універсальних послуг, яким у цьому випадку є ТОВ "Київські енергетичні послуги" (Yasno). Саме тому, ДТЕК не зараховує платежі за спожиту електричну енергію на свої банківські рахунки. Компанія є правонаступником ПАТ "Київенерго" лише в частині прав та обов'язків, пов'язаних з розподілом (передачею) електричної енергії, а не її постачанням чи обліком.
"Припинення електропостачання 20.02.2025 року було здійснено відповідно до вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), зокрема пп. 6 п. 5.1.1 ПРРЕЕ, який надає ОСР право тимчасово припиняти розподіл електричної енергії у зв'язку із заборгованістю споживача. Станом на 01.01.2019 року за адресою позивачки існувала заборгованість за спожиту електричну енергію у сумі 3 397 гривень. Відповідач належним чином попередив позивачку про припинення електропостачання: 25.02.2019 року було вручено попередження про припинення електропостачання, 06.06.2019 року було направлено попередження рекомендованим поштовим відправленням. Оскільки борг не був погашений, 10.06.2019 року електропостачання було припинено. Позивачка сплатила заборгованість лише 04.06.2020 року. Однак, після погашення боргу, не було проведено оплати вартості робіт з повторного підключення. 20.02.2025 року відповідачем було проведено перевірку відключеного стану квартири та виконано повторне відключення у зв'язку з несплатою вартості робіт з попереднього підключення. Після оплати вартості робіт (квитанція на 2917 гривень, яку позивач добровільно сплатив), електропостачання було відновлено вже 21.02.2025 року. Дії були правомірними, оскільки відключення здійснювалося через наявну заборгованість, а повторне відключення - через несплату робіт з відновлення, що є обов'язком споживача", - заявили в ДТЕК.
Позов жінки задовольнили. Дії приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські електромережі" щодо відключення 20 лютого 2025 року постачання електроенергії у її квартирі визнали протиправними. З приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські електромережі" на користь громадянки стягнуть матеріальну шкоду в розмірі 2 917 гривень. З приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські електромережі" на її користь стягнуть компенсацію моральної шкоди в розмірі 5 тисяч гривень.
"Дії ПрАТ "ДТЕК Київські електромережі" щодо відключення електроенергії у квартирі позивача 20.02.2025 року були протиправними, оскільки були здійснені без законних підстав та з порушенням встановленого порядку. Зокрема, суд спростовує доводи відповідача про наявність заборгованості як причини відключення та про обов`язок позивача оплачувати роботи з повторного підключення без законних на те підстав. Також не було надано належних доказів попередження позивача про відключення. Внаслідок таких неправомірних дій позивачу було завдано матеріальної шкоди у вигляді вимушеної оплати за "підключення" та моральної шкоди, підтвердженої його стражданнями та побутовими незручностями. Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню", - наголосив суд.