Чоловік отримав лист від Ощадбанку, в якому повідомлено, що обмеження на видаткові операції встановлено у зв'язку зі зверненням до банку особи, що потерпіла від шахрайських дій
Чоловік звернув увагу на те, що його рахунок в Ощадбанку заблокований. Він вважає такі дії порушенням прав. Клієнт вимагає зняти обмеження та повернути кошти у розмірі 19 502 гривень. Про це йдеться у рішенні Івано-Франківського міського суду, опублікованому 10 квітня 2025 року.
У червні 2023 року чоловік дізнався, що не може вільно користуватися власними коштами, що перебувають на його рахунку. 04.09.2023 року він звернувся до Ощадбанку з письмовою заявою з проханням надати вмотивовані пояснення блокування рахунку та відновлення його порушених прав. Пізніше ним було отримано лист від 27.09.2023 року, у якому повідомлено, що обмеження на видаткові операції встановлено у зв'язку зі зверненням до банку особи, що потерпіла від шахрайських дій. Зокрема, кошти у сумі 7 тисяч гривень з банківської платіжної картки потерпілої особи 08.07.2023 року у шахрайський спосіб переказано на його банківську платіжну картку. Потерпіла особа подала до правоохоронних органів відповідну заяву про вчинення ставно неї кримінального правопорушення, на підставі якої органами поліції зареєстровано кримінальне впровадження від 11.07.2023 року. Виходячи з викладеного, зняття обмежень на видаткові операції за його банківською платіжною картою можливе у разі: отримання банком від потерпілої особи відказних матеріалів; повернення коштів потерпілій особі; прийнятого за результатами кримінального провадження від 11.07.2023 року процесуального рішення. Громадянин вважає, що такі дії банка є прямим порушенням прав, оскільки з червня 2023 року не може користуватись та розпоряджатись своїми коштами, які перебувають на його рахунку. Як зазначено у позовній заяві, банк обґрунтовує свої дії наявністю кримінального провадження, але клієнт не є учасником вказаного кримінального правопорушення, йому не вручена підозра, він не є підозрюваним, відсутнє рішення суду щодо обвинувачення позивача, а також відсутня ухвала слідчого судді або суду про застосування заходів забезпечення в кримінальному провадженні. Тобто, наразі відсутній будь-який зв'язок між ним та кримінальним провадженням, а також відсутні будь-які процесуальні документи, на підставі яких банк мав заблокувати рахунок. Отже, банк не мав та не має права призупиняти операції за його картковим рахунком. Зважаючи на вище викладене, просив: визнати дії АТ «Державний ощадний банк України» незаконними, протиправними; зобов'язати АТ «Державний ощадний банк України» розблокувати картковий рахунок, який йому належить; стягнути з АТ «Державний ощадний банк України» на його користь кошти у розмірі 19 502 гривень; стягнути з АТ «Державний ощадний банк України» на його користь моральну шкоду у розмірі 10 тисяч гривень.
Суд з'ясував, що 06.09.2021 року чоловіком була підписана заява про приєднання до договору комплексного банківського обслуговування фізичних осіб з відкриття поточного рахунку з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки). Відповідно до висновку-рішення від 06.09.2021 року, банком погоджено надання (встановлення) кредиту по його рахунку в сумі 5 тисяч гривень на споживчі потреби, із встановленням процентної ставки 38 % річних на строк дії платіжної картки клієнта. 22.08.2023 року він звернувся із заявою з проханням надати вмотивовані пояснення блокування рахунку та відновлення його порушених прав. У листі від 27.09.2023 року АТ «Державний ощадний банк України» йому повідомлено, що обмеження на видаткові операції встановлено у зв'язку зі зверненням до банку особи, що потерпіла від шахрайських дій. Зокрема, кошти у сумі 7 тисяч гривень з банківської платіжної картки потерпілої особи 08.07.2023 року у шахрайський спосіб переказано на його банківську платіжну картку позивача. Потерпіла особа подала до поліції відповідну заяву про вчинення стосовно неї кримінального правопорушення, на підставі якої зареєстровано кримінальне впровадження від 11.07.2023 року. Як вбачається з витягу з інформаційної бази даних банку про залишок коштів на рахунку клієнта, станом на 27.02.2024 року по рахунку обліковується сума 19 502 гривень, з яких: 14 502 гривень - кошти клієнта; 5 тисяч гривень - кредитний ліміт (кошти банку).
Суд відмовив чоловіку в задоволенні позову. Дії АТ «Ощадбанк» щодо обмеження здійснення видаткових операцій по його рахунку відповідають вимогам законодавства України.
"АТ «Ощадбанк» правомірно наклав обмеження здійснення видаткових операцій по рахунку позивача. При наявності на рахунку позивача власних коштів у сумі 14 502 гривень, вимога про стягнення 19 502 гривень є безпідставною. Оскільки судом при розгляді справи не встановлено неправомірності дій АТ «Ощадбанк», а позивачем не надано інших доказів завдання моральної шкоди, позовні вимоги в частині стягнення з відповідача на користь позивача моральної шкоди задоволенню не підлягають", - наголосив суд.