Головна
Життя
17:04, 29 Квітня
Информатор UA

Интро

Початок російської агресії дуже змінив життя українців. З 24 лютого багато громадян евакуювалися в західні регіони України або за кордон, багато хто вдягнув військову форму. Закрито українські порти, через які в країну надходило багато різноманітних товарів. Фізично знищено багато виробництв і складів. Тим не менш, в українських містах працюють магазини і, хоча їх асортимент змінився, в них можна купити все необхідне. Про те, як вдається підтримувати нормальне життя в ненормальних умовах війни та які можливості ця криза відкриває перед українським бізнесом, Інформатор попросив розповісти директорку із закупівель непродовольчої групи товарів мережі супермаркетів VARUS Олесю Гайду. Труднощі об'єднують З початком бойових дій було порушено логістичні ланцюжки поставок, у зв'язку з дефіцитом чи відсутністю транспорту, палива. Також постачальники зіштовхнулися з проблемою виробництва та упаковки товарів, нестачі робочих рук (співробітники пішли служити у ЗСУ та ТРО або евакуювалися), нестачі сировини. "З початком війни наша команда працювала в режимі 24/7. Ми максимально швидко адаптувалися під нові реалії. Коригували встановлені у мирний час правила роботи з контрагентами, щоб допомогти один одному, шукали компроміси. Адже ми мали основну мету — зробити все можливе для максимального забезпечення продуктами харчування та товарами першої необхідності, - каже Олеся Гайда.- У деяких постачальників, які не могли привезти товар на наш склад, ми забирали продукцію транспортом VARUS. Інші, не маючи можливості відвантажувати на розподільчий склад через регіональне розміщення або інші складності, розвозили товар локально на конкретні магазини. Багато компаній об'єднували логістичні зусилля, використовуючи одну машину на кілька підприємств для доставки товару. Всі згуртувалися. Колишні конкуренти у сфері рітейлу також перетворилися на партнерів. Мережі ділилися один з одним інформацією, про постачальників і виробників, особливо регіональних, щоб замінити тих, що випали з виробничих ланцюжків. Раніше таку співпрацю неможливо було уявити!" Рітейлери допомагали партнерам, розшукуючи по всіх базах та сайтах працевлаштування водіїв для своїх постачальників. Наприклад, допомагали виробникам продукції та тари, упаковки чи друкарні знайти одне одного і почати працювати. "У багатьох наших партнерів були виробництва у Києві, Харкові, Херсоні, Чернігові, Одесі. Багато хто з них змушено зупинив свою роботу у зв'язку з повною або частковою втратою складських приміщень та виробництва, співробітники евакуювалися. Ми екстрено шукали їм заміну, залучали локальних постачальників, щоб забезпечити наших покупців усім необхідним”, - каже Олеся Гайда. При цьому навіть у найстрашніші дні оборони Києва всі столичні магазини VARUS працювали. Багато працівників супермаркетів не йшли додому, а жили під час робочих змін у магазинах разом зі своїми сім'ями, з дітьми. Компанія облаштувала житлові місця у сховищах супермаркетів, забезпечила людей харчуванням. Операційний департамент гнучко змінював графік роботи магазинів відповідно до комендантського часу. "Це була героїчна робота. Героями були і наші співробітники, які працюють під обстрілами, і постачальники, які продовжували роботу, і водії, які в цих умовах продовжували возити товар. Героями були і менеджери комерційного департаменту, які за дефіциту сировини та товарів шукали, чим замінити колишні продукти", - каже Олеся Гайда. Військовий аскетизм Сьогодні асортимент українських торгових мереж дуже змінився. І пов'язано це не тільки з об'єктивними труднощами, але і з попитом, що змінився. Раніше люди мали стабільний дохід, хотіли порадувати себе дорожчими та різноманітнішими товарами. З початком війни, як і 2020 року, під час локдауну, природно купівельний попит перерозподілився на соціальні групи товарів: крупи, борошно, цукор, хліб, рибні та м'ясні консерви. Якщо говорити про товари побутової хімії, то, наприклад, раніше були переваги в якісній дорогій целюлозі, зараз же це дешевший сегмент або макулатурний папір. Аналогічно і в пральних засобах — пріоритет на сьогодні це сухий порошок, частка засобів у капсулах істотно зменшилася. На сьогодні у Дніпрі стали повертатися до довоєнних споживчих звичок. Попит на дорожчі продукти зростає і рітейл намагається підтримувати максимально широкий асортимент. Але це нелегко. Це пов'язано, зокрема з санкціями, накладеними на росію та Білорусь. Наприклад, багато топових виробників мали заводи і в Україні, і в росії, і в Білорусі, і в Польщі. Кожен з них виробляв певні найменування продукції цілого регіону. Після того, як на заводах у росії та Білорусі було призупинено виробництво, потрібно заново вибудовувати всі процеси. У результаті бачимо сильне звуження асортименту. Перед виробником та торгівлею стоїть завдання забезпечити основні потреби нехай і на шкоду різноманітності. Це означає, що у продажу буде не 14 варіантів миючого засобу від популярного бренду, а 4. При цьому виробники та мережа роблять все можливе, щоб закрити всі потреби клієнтів. "Ми продовжуємо тримати максимально широкий асортиментний ряд. Це велика праця моїх колег з комунікації з постачальниками. Але питання у фізичній наявності товару. На даний момент VARUS має складські запаси в достатній кількості. Можливо через 3-4 місяці ми зіткнемося з звуженням асортименту в нехарчових товарах Це не означає, що необхідні товари зникнуть з полиць. Дефіциту не буде. Буде оптимізація асортименту від ТОПових виробників. Клієнтам доведеться шукати заміну звичним торговим маркам. Ми зайняті тим, щоб підібрати аналоги продуктів, які зараз неможливо завезти і надамо споживачам вибір менш відомої, але такої ж якісної, як і імениті бренди, продукції від українських виробників. Наприклад, у Дніпрі виробляються дуже якісні миючі засоби, але споживач з ними не такий знайомий, як зі звичними лідерами ринку". Нові можливості Олеся Гайда вважає, що після закінчення активних бойових дій на повернення колишнього асортименту буде потрібно не менше року. Процес відновлення буде складним, але виробники і VARUS зроблять все можливе, щоб максимально задовольнити потреби клієнтів у цей період. Виробникам, щоб повернути широкий асортимент, потрібно буде провести велику роботу зі створення виробничих та логістичних ліній, перевалочних пунктів та складів. Все це потребує часу. Одночасно відкриваються можливості українського бізнесу. У кожному сегменті ринку є світові лідери, є регіональні та місцеві виробники. Якщо великі компанії частково залишають свою нішу, їхнє місце займають локальні конкуренти. Переможе той, хто швидше встигне залучити інвестиції, розгорнути виробництво, організувати логістику. "Вже зараз ми бачимо, як маловідомі торгові марки займають дедалі більшу частку у продажах. Українські торгові марки, які не займають високі місця в рейтингах, стають все популярнішими практично у всіх групах товарів. Цього вдається досягти завдяки високій якості. Українське виробництво сертифіковане, тому що свого часу намагалося виходити на ринок ЄС. При цьому українська продукція на 40-150% дешевша за продукти світових лідерів", - говорить Олеся Гайда. Довідка: на 24 лютого 2022 року до мережі VARUS входило 116 магазинів у Дніпропетровській, Запорізькій, Донецькій областях, Києві та Київській області. Супермаркет в Енергодарі потрапив під окупацію і поки що втрачений для мережі. Вісім магазинів із Донецького регіону тимчасово закрито після оголошення військовою адміністрацією евакуації. Товар, обладнання та весь персонал вивезли до інших українських міст, щоб забезпечити безпеку людей. Тимчасово закрили 4 магазини, які працювали у малому форматі To Go. У них можна було зробити швидкі покупки, випити кави і перекусити. Але за умов воєнного часу ці послуги стали тимчасово неактуальними. У Київській області постраждав великий склад замороженої продукції, коли внаслідок обстрілу на Окружній горіли склади багатьох компаній. З першого дня російської агресії VARUS розгорнув волонтерський штаб. Компанія перерахувала 2,5 мільйона гривень фонду "Повернись живим" та передала продуктів та засобів гігієни на допомогу ЗСУ, ТРО, переселенцям, киянам, які ховалися від обстрілів у київському метро, ​​мешканцям звільнених, але зруйнованих населених пунктів на понад 10 мільйонів гривень. Раніше Інформатор писав про те, як за умов війни виживають кінотеатри та малий бізнес України. Ольга Палій

Чи зміниться споживчий ринок України найближчим часом – які товари з'являться на полицях супермаркетів?

Чи зміниться споживчий ринок України найближчим часом – які товари з'являться на полицях супермаркетів?

Читать на русском

Дефіциту товарів не буде

Читать на русском
Чи зміниться споживчий ринок України найближчим часом – які товари з'являться на полицях супермаркетів?

Дефіциту товарів не буде

Початок російської агресії дуже змінив життя українців. З 24 лютого багато громадян евакуювалися в західні регіони України або за кордон, багато хто вдягнув військову форму. Закрито українські порти, через які в країну надходило багато різноманітних товарів. Фізично знищено багато виробництв і складів. Тим не менш, в українських містах працюють магазини і, хоча їх асортимент змінився, в них можна купити все необхідне.

Про те, як вдається підтримувати нормальне життя в ненормальних умовах війни та які можливості ця криза відкриває перед українським бізнесом, Інформатор попросив розповісти директорку із закупівель непродовольчої групи товарів мережі супермаркетів VARUS Олесю Гайду.

Труднощі об'єднують

З початком бойових дій було порушено логістичні ланцюжки поставок, у зв'язку з дефіцитом чи відсутністю транспорту, палива. Також постачальники зіштовхнулися з проблемою виробництва та упаковки товарів, нестачі робочих рук (співробітники пішли служити у ЗСУ та ТРО або евакуювалися), нестачі сировини.

"З початком війни наша команда працювала в режимі 24/7. Ми максимально швидко адаптувалися під нові реалії. Коригували встановлені у мирний час правила роботи з контрагентами, щоб допомогти один одному, шукали компроміси. Адже ми мали основну мету — зробити все можливе для максимального забезпечення продуктами харчування та товарами першої необхідності, - каже Олеся Гайда.- У деяких постачальників, які не могли привезти товар на наш склад, ми забирали продукцію транспортом VARUS. Інші, не маючи можливості відвантажувати на розподільчий склад через регіональне розміщення або інші складності, розвозили товар локально на конкретні магазини. Багато компаній об'єднували логістичні зусилля, використовуючи одну машину на кілька підприємств для доставки товару. Всі згуртувалися. Колишні конкуренти у сфері рітейлу також перетворилися на партнерів. Мережі ділилися один з одним інформацією, про постачальників і виробників, особливо регіональних, щоб замінити тих, що випали з виробничих ланцюжків. Раніше таку співпрацю неможливо було уявити!"

Рітейлери допомагали партнерам, розшукуючи по всіх базах та сайтах працевлаштування водіїв для своїх постачальників. Наприклад, допомагали виробникам продукції та тари, упаковки чи друкарні знайти одне одного і почати працювати.

"У багатьох наших партнерів були виробництва у Києві, Харкові, Херсоні, Чернігові, Одесі. Багато хто з них змушено зупинив свою роботу у зв'язку з повною або частковою втратою складських приміщень та виробництва, співробітники евакуювалися. Ми екстрено шукали їм заміну, залучали локальних постачальників, щоб забезпечити наших покупців усім необхідним”, - каже Олеся Гайда.

При цьому навіть у найстрашніші дні оборони Києва всі столичні магазини VARUS працювали. Багато працівників супермаркетів не йшли додому, а жили під час робочих змін у магазинах разом зі своїми сім'ями, з дітьми. Компанія облаштувала житлові місця у сховищах супермаркетів, забезпечила людей харчуванням. Операційний департамент гнучко змінював графік роботи магазинів відповідно до комендантського часу.

"Це була героїчна робота. Героями були і наші співробітники, які працюють під обстрілами, і постачальники, які продовжували роботу, і водії, які в цих умовах продовжували возити товар. Героями були і менеджери комерційного департаменту, які за дефіциту сировини та товарів шукали, чим замінити колишні продукти", - каже Олеся Гайда.

Військовий аскетизм

Сьогодні асортимент українських торгових мереж дуже змінився. І пов'язано це не тільки з об'єктивними труднощами, але і з попитом, що змінився. Раніше люди мали стабільний дохід, хотіли порадувати себе дорожчими та різноманітнішими товарами.

З початком війни, як і 2020 року, під час локдауну, природно купівельний попит перерозподілився на соціальні групи товарів: крупи, борошно, цукор, хліб, рибні та м'ясні консерви. Якщо говорити про товари побутової хімії, то, наприклад, раніше були переваги в якісній дорогій целюлозі, зараз же це дешевший сегмент або макулатурний папір. Аналогічно і в пральних засобах — пріоритет на сьогодні це сухий порошок, частка засобів у капсулах істотно зменшилася.

На сьогодні у Дніпрі стали повертатися до довоєнних споживчих звичок. Попит на дорожчі продукти зростає і рітейл намагається підтримувати максимально широкий асортимент. Але це нелегко. Це пов'язано, зокрема з санкціями, накладеними на росію та Білорусь. Наприклад, багато топових виробників мали заводи і в Україні, і в росії, і в Білорусі, і в Польщі. Кожен з них виробляв певні найменування продукції цілого регіону. Після того, як на заводах у росії та Білорусі було призупинено виробництво, потрібно заново вибудовувати всі процеси. У результаті бачимо сильне звуження асортименту. Перед виробником та торгівлею стоїть завдання забезпечити основні потреби нехай і на шкоду різноманітності. Це означає, що у продажу буде не 14 варіантів миючого засобу від популярного бренду, а 4. При цьому виробники та мережа роблять все можливе, щоб закрити всі потреби клієнтів.

"Ми продовжуємо тримати максимально широкий асортиментний ряд. Це велика праця моїх колег з комунікації з постачальниками. Але питання у фізичній наявності товару. На даний момент VARUS має складські запаси в достатній кількості. Можливо через 3-4 місяці ми зіткнемося з звуженням асортименту в нехарчових товарах Це не означає, що необхідні товари зникнуть з полиць. Дефіциту не буде. Буде оптимізація асортименту від ТОПових виробників. Клієнтам доведеться шукати заміну звичним торговим маркам. Ми зайняті тим, щоб підібрати аналоги продуктів, які зараз неможливо завезти і надамо споживачам вибір менш відомої, але такої ж якісної, як і імениті бренди, продукції від українських виробників. Наприклад, у Дніпрі виробляються дуже якісні миючі засоби, але споживач з ними не такий знайомий, як зі звичними лідерами ринку".

Нові можливості

Олеся Гайда вважає, що після закінчення активних бойових дій на повернення колишнього асортименту буде потрібно не менше року. Процес відновлення буде складним, але виробники і VARUS зроблять все можливе, щоб максимально задовольнити потреби клієнтів у цей період.

Виробникам, щоб повернути широкий асортимент, потрібно буде провести велику роботу зі створення виробничих та логістичних ліній, перевалочних пунктів та складів. Все це потребує часу.

Одночасно відкриваються можливості українського бізнесу. У кожному сегменті ринку є світові лідери, є регіональні та місцеві виробники. Якщо великі компанії частково залишають свою нішу, їхнє місце займають локальні конкуренти. Переможе той, хто швидше встигне залучити інвестиції, розгорнути виробництво, організувати логістику.

"Вже зараз ми бачимо, як маловідомі торгові марки займають дедалі більшу частку у продажах. Українські торгові марки, які не займають високі місця в рейтингах, стають все популярнішими практично у всіх групах товарів. Цього вдається досягти завдяки високій якості. Українське виробництво сертифіковане, тому що свого часу намагалося виходити на ринок ЄС. При цьому українська продукція на 40-150% дешевша за продукти світових лідерів", - говорить Олеся Гайда.

Довідка: на 24 лютого 2022 року до мережі VARUS входило 116 магазинів у Дніпропетровській, Запорізькій, Донецькій областях, Києві та Київській області. Супермаркет в Енергодарі потрапив під окупацію і поки що втрачений для мережі. Вісім магазинів із Донецького регіону тимчасово закрито після оголошення військовою адміністрацією евакуації. Товар, обладнання та весь персонал вивезли до інших українських міст, щоб забезпечити безпеку людей. Тимчасово закрили 4 магазини, які працювали у малому форматі To Go. У них можна було зробити швидкі покупки, випити кави і перекусити. Але за умов воєнного часу ці послуги стали тимчасово неактуальними.

У Київській області постраждав великий склад замороженої продукції, коли внаслідок обстрілу на Окружній горіли склади багатьох компаній.

З першого дня російської агресії VARUS розгорнув волонтерський штаб. Компанія перерахувала 2,5 мільйона гривень фонду "Повернись живим" та передала продуктів та засобів гігієни на допомогу ЗСУ, ТРО, переселенцям, киянам, які ховалися від обстрілів у київському метро, ​​мешканцям звільнених, але зруйнованих населених пунктів на понад 10 мільйонів гривень.

Раніше Інформатор писав про те, як за умов війни виживають кінотеатри та малий бізнес України.

Ольга Палій

ФОТОРЕПОРТАЖІ

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.